Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
29
Fotogalerie

Ford nechystá elektromobily s extrémním dojezdem. Důvod mu nelze vyvracet ani náznakem

Velký dojezd znamená velkou baterii, jenže cena může být až příliš vysoká.

Kdykoliv přijde řeč na elektromobily, skončí debata obvykle u cen a dojezdu. A zatímco ceny stále příliš neklesají, dojezd se automobilkám daří celkem výrazně prodlužovat. Ostatně některé značky už slibují modely s dojezdem okolo 800 kilometrů, což by měl být i případ i nového RAM 500 REV.

Honba za vyšším dojezdem Elektromobilů

Jim Farley, generální ředitel automobilky Ford, nicméně naznačil, že extrémně vysoký dojezd elektromobilů může být pro automobilky spíše kontraproduktivní. Velké baterie totiž šroubují cenu tak vysoko, že nakonec vůz nemusí přinést zisk.

Video placeholder
Ford E-Tourneo Courier • Ford

Farley měl kritizovat honbu za stále vyšším dojezdem elektromobilů během Ford Capital Markets Day, jak uvádí kolegové z The Drive, kteří na skutečnost upozornili. Farley měl vyjádřit pochybnosti, zda je honba za většími bateriemi a tím pádem delším dojezdem skutečně tou správnou vítěznou strategií.

Velké baterie a výzvy spojené s jejich cenou a ziskovostí

Zřejmě v narážce na nedávné informace, že GM plánuje použít obří baterii s kapacitou 205 kWh z modelu Hummer EV i pro model Escalade IQ, měl ředitel Fordu pronést, že nechápe, co se právě v tomto odvětí děje.

Slyším samá ohlášení o dojezdu 450 mil, 500 mil, dnes tu bylo další o třířadém crossoveru, který bude elektrický. Ty baterie jsou obrovské, pokud máte takové baterie, nevyděláte žádné peníze,“ citují slova šéfa modrého oválu kolegové z Green Car Report.

Ford se zaměřuje na velikost baterií

Nechystáme se nabídnout dojezd 600 mil,“ měl uvést Farley. „Snažíme se vyrobit co nejmenší baterii pro konkurenceschopný dojezd.“ Jmenovaných 600 mil přitom vychází v přepočtu na zhruba 965 kilometrů, což je opravdu hodně. Mimochodem výše jmenovaných 450 mil je zhruba 724 km a 500 mil vychází na cca 804 km.

Nechápu, proč jsou všichni tak posedlí velikostí baterií," pokračoval Farley. "Skutečně jde teď o to, jakého dojezdu můžete dosáhnout? Ale další otázka zní... jakou velikost baterie potřebujete pro konkurenceschopný dojezd? Druhá otázka je lepší než ta první. Takže velikost baterií u druhé generace je opravdu důležitá z hlediska nákladů."

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Auto.cz

Solid-state baterie a LFP chemie

Názorům šéfa automobilky Ford se přitom nelze příliš divit. Velký zlom do světa bateriových technologií by podle odhadů měly přinést až solid-state baterie, jenže je otázkou, kdy se vlastně dostanou na trh. Podle většiny odborníků totiž jejich vývoj stále potřebuje ještě nějaký ten čas.

Automobilka Ford navíc představila baterie s LFP chemií, které jsou levnější, bezpečnější a mají delší životnost než lithium-ion baterie, daní je však nižší energetická hustota a s tím související nižší dojezd.