Ford: Airbag v bezpečnostním pásu zlepší ochranu cestujících na zadních sedadlech
Airbagy v zadních pásech, slovy Fordu nafukovací bezpečnostní pásy, se poprvé objeví v nové generaci SUV Explorer, která jde v USA do prodeje v příštím roce. Tato novinka kombinuje vlastnosti konvenčního bezpečnostního pásu a airbagu, tedy nafukovacího vaku, který v případě kolize vytvoří před tělem pasažéra ochranný „polštář“.
Tento inovativní prvek bude v případě čelní kolize chránit hrudník, krk a hlavu cestujících na zadních sedadlech. Výrazné snížení rizika poranění má přinést zejména u snadno zranitelných dětí a starších osob. Na první pohled má přitom nafukovací pás téměř stejné vlastnosti jako běžný, který známe ze všech moderních aut – při testování jej 90 % osob označilo jako stejně pohodlný nebo pohodlnější.
V případě čelní i boční kolize se pás nafoukne a tím výrazně zvětší svůj objem. Může tak pevněji držet trup pasažéra v bezpečné pozici, aniž by na něj vyvíjel nepřiměřený tlak. Pás se plní plynem ze zásobníku pod sedadlem – stlačený plyn začne proudit do vaku poskládaného uvnitř pásu jako harmonika. Při tom se odspodu začne trhat látka na povrchu pásu a airbag se během zhruba 40 milisekund naplní. Tato doba odpovídá při dálniční rychlosti přibližně vzdálenosti 0,9 metru jízdy.
Protože je plyn v zásobníku udržován při nízké teplotě, po nafouknutí má pás pokojovou teplotu. To je také hlavní rozdíl proti běžnému airbagu, kde je plnící plyn výsledkem exotermní chemické reakce a vzniká tak teplo. Airbag v bezpečnostním pásu se také nafukuje pomaleji a zůstává naplněný po dobu několika sekund. I tak je v kritickém čase dotyková plocha, na kterou se rozloží síla nárazu, pětinásobně větší než u běžného pásu.
Jak přiznávají lidé přímo z oddělení vývoje bezpečnostních systémů u Fordu, je tento systém založen na velmi jednoduché myšlence. Vývoj a testování ale zabraly několik let, než systém dosáhl potřebné spolehlivosti a stal se dostatečně univerzálním, aby mohl poskytovat ochranu v různých situacích a nezávisle na tělesných proporcích.
Airbag v bezpečnostních pásech Ford uvede na trh v roce 55. výročí prvního nasazení bezpečnostních pásů – ty se u Fordu poprvé objevily v roce 1955. Od roku 1993 je pak většina Fordů vybavena alespoň dvojicí airbagů. Letos se navíc v modelech F-150 2009 a Taurus 2010 objevily první tlakově plněné boční airbagy, které se nafukují o 30 % rychleji.