Ford už ví, co udělá s problémovou evropskou divizí. Vsadí na hybridy a dodávky
Všechny nové osobní Fordy se dočkají elektrifikované varianty. Počítá se i s dvěma novými SUV novinkami pro následujících pět let.
Fordu se v posledních letech na evropském trhu moc nedaří. Veřejným tajemstvím jsou několikaleté finanční trable, v poslední době navíc lokální prodeje Fordu klesají, a tak značka ztratila pozici dvojky na trhu. Vedení amerického výrobce však situaci řeší a nyní už má i plán, co s evropskou divizí bude dělat. Chystaná restrukturalizace bude vůbec nejrozsáhlejší v historii evropské centrály Fordu.
„Ford bude mít v Evropě více zaměřený byznys, který bude v souladu s globálním redesignem značky. Poskytne vyšší výnosy díky přizpůsobení se zákazníkům a štíhlejší struktuře,“ říká prezident Ford of Europe Stuart Rowley.
Nová organizace evropské divize bude zahájena počínaje 1. červencem. Nově bude čítat tři obchodní skupiny, jednu zaměřenou na lehká užitková vozidla, druhá na osobní vozidla vyráběná v Evropě a třetí na importovaná vozidla, modely dovážené na starý kontinent z ostatních koutů světa. Každá z nich bude mít vlastní management včetně vedení zodpovědného za marketing, výrobu a vývoj produktů.
Divize zaměřená na osobní vozy bude sídlit v Kolíně nad Rýnem, povede ji Roelant de Waard, dnešní viceprezident evropské divize Fordu pro marketing. Ford slibuje, že každý z jeho osobních modelů dostane nějakým způsobem elektrifikovanou variantu. Konkrétně zatím mluví o elektrifikované Fiestě, Focusu, Pumě, Kuze a Mondeu. Baterie pro ně si přitom chce vyrábět přímo na starém kontinentu. Navíc se počítá s dvěma novými SUV, představenými během následujících pěti let. Ty doplní již představený crossover Puma a novou generaci Kugy.
Skupina užitkových vozidel bude i nadále vedena Hansem Schepem, sídlit bude v britském Duntonu. Za úkol bude mít utužit silnou pozici Fordu v této oblasti a zlepšit profitabilitu. Důležitá bude i spolupráce s Volkswagenem na vývoji budoucích dodávek a pick-upů. I v tomto případě se počítá s elektrifikací, konkrétně u Tournea/Transitu Custom a Transitu.
Třetí divize bude spíše maloobjemová záležitost. Úkolem bude úspěšně prodávat v Evropě Mustang a další dovážené modely, jako bude SUV Explorer a teprve chystaný crossover inspirovaný Mustangem. Cílem je do roku 2024 více než ztrojnásobit evropské prodeje takových aut.
Jen o novinkách to ale nebude. Ford se v rámci restrukturalizace zbaví prodejně neúspěšných modelů. Již dříve potvrdil konec MPV C-Max a Grand C-Max, v Evropě se už nebude prodávat ani Ka+.
Evropská centrála navíc bude snižovat náklady i dalšími způsoby. Zavře závod na převodovky ve Francii i továrny v Rusku a prodá závod na převodovky ve slovenském městě Kechnec firmě Magna. Zřejmě se zavře rovněž motorárna Bridgend v jižní Walesu. Konsoliduje také svoji anglickou pobočku. Výsledkem bude snížení počtu závodů z letošních 24 na 18 do konce roku 2020 a snížení pracovní síly o 12.000 osob. Dále firma o pětinu sníží náklady na management a zjednoduší prodejní organizaci.