Ford: Více uhlíkových kompozitů do nových modelů
Dohoda mezi Ford Motor Company, Ford Global Technologies a DowAksa má přispět k rychlejšímu uvedení komponentů z uhlíkových vláken do velkosériové výroby.
Cílem je pak především vytvoření materiálů, které budou mít nízkou hmotnost uhlíkových kompozitů, ale zároveň budou splňovat požadavky na pevnost pro využití v automobilovém průmyslu.
Vedle zachování nízké hmotnosti uhlíkových kompozitů a dosažení větší pevnosti a tuhosti než u oceli, chtějí společnosti zároveň dosáhnout i výrazného snížení ceny výroby, aby mohl být nový materiál skutečně využíván ve velkosériové automobilové produkci.
Společnost DowAksa, která vznikla jako 50/50 joint venture mezi severoamerickou Dow Chemical Company a tureckou Aksa Akrilik Kimya Sanayii, zajistí vývoj a produkci samotného materiálu, zatímco Ford poskytne své dosavadní zkušenosti se zpracováním a použitím uhlíkových kompozitů v sériové produkci automobilů.
Ford na vývoji nízkonákladových kompozitů na bázi uhlíku spolupracuje s Dow Chemical Company již od roku 2012 a začátkem letošního roku byly zveřejněny první informace o dalším kroku v podobě právě se rozjíždějícího partnerství s DowAksa.
V souvislosti s novými materiály zavedenými do sériové výroby pak automobilka Ford připomína, že již v současnosti nabízí modelovou řadu F-150, jejíž karoserie, která je vyrobena z hliníkové slitiny, disponuje nižší hmotnosti a vyšší tuhostí, než předchozí ocelové provedení.
Ford pak samozřejmě ohledně uhlíkových kompozitů nezapomíná ani na supersportovní GT, v jehož konstrukci jsou tyto materiály hojně využity. V případě tohoto modelu se sice nedá hovořit o velkosériové produkci, ale Ford zkušenosti z výroby tohoto vozu využije pro další vývoj komponentů použitelných u výrazně masovějších modelů.