Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford vsadí na elektrické pick-upy a SUV s prodlužovačem dojezdu. A tím výhody nekončí

Ford F-150 Lightning Lariat
Ford F-150 Lightning Lariat
Ford F-150 Lightning Lariat
Ford F-150 Lightning Lariat
120 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (16)

Šéf modrého oválu připustil, že američtí zákazníci nemají o velká SUV a pick-upy na elektřinu zájem. Proto se automobilka zaměří na tzv. range extendery v podobě spalovacích motorů, které zásadně zvýší dojezd.

Elektrická auta jsou ideální pro ty, kteří jezdí kratší až střední trasy a dobíjejí primárně z domácího wallboxu. I proto v určitých segmentech nedává elektřina příliš smysl. Například v případě pick-upů se ovšem lokálně bezemisní pohon může velmi dobře uplatnit. Taková auta můžete používat i daleko od civilizace, kde se nedostává klasických fosilních paliv.

Jejich problémem je ovšem vysoká cena, kvůli které se elektrické pick-upy zatím příliš neprosazují. Například Ford F-150 Lightning v lednu ve Spojených státech zaznamenal pouze 1907 registrací, zatímco konvenční provedení se spalovacími motory si připsalo 58.644 vozů. A přitom tenhle model patří k těm nejlevnějším. V USA startuje na 62.995 dolarů, což je asi 1.524.000 Kč.

Za konkurenční Chevrolet Silverado EV stojí asi 70 tisíc dolarů (1.693.000 korun) bez daně a registračních poplatků, za Teslu Cybertruck Američané dají minimálně 79.990 dolarů, což je asi 1,935 milionu korun. A GMC Sierra je s 92 tisíci dolary (2,225 milionu korun) už v teritoriu prémiových značek.

Video placeholder
Martin Vaculík a BMW i3 rozebrané do šroubku: Co nesmíte udělat, když jej nabíjíte • Zdroj: auto.cz

Elektrické pick-upy, ale také SUV, jsou vedle vysoké ceny také příliš těžké a mají omezenou užitnou hmotnost a krátký dojezd. I proto se velkého rozšíření nedočkají. Typický zákazník těchto segmentů totiž vyžaduje právě univerzální charakter bez kompromisů.

Ford proto vsadí na kombinaci elektromotoru jako hlavní trakční jednotky spolu se spalovacím agregátem, který funguje jako generátor elektřiny. Tenhle systém známe již v BMW i3 REX, kde ale nebyl příliš úspěšný ani spolehlivý. Aktuálně jej využívá Mazda u modelu MX-30 R-EV, ta ovšem dostala unikátní wankel s rotačním pístem.

V Číně se elektrická auta s range extendery již pomalu prosazují. Jejich výhodou je vedle mnohem delšího dojezdu na jedno nabití i cena. Když totiž máte k dispozici spalovací motor s velkou nádrží na benzin, nemusíte mít tak velký akumulátor. A čím menší baterie, tím nižší je obvykle její cena. Nezpochybnitelným benefitem jsou též lehčí konstrukce a uživatelská přívětivost. Zatímco dobití akumulátoru trvá desítky minut, palivo natankujete za méně než pět minut, nemluvě o výrazně hustší síti čerpacích stanic.

Vstoupit do diskuze (16)