Ford vyvinul pěnové výplně sedadel s vysokým podílem sóji
Výplně sedáků, opěradel nebo hlavových opěrek jsou dnes vyráběny z pěny jejímž základem jsou ropné komponenty. Experimentuje se také s alternativní kompozicí obsahující pětiprocentní podíl sóji, Ford však minulý týden oznámil, že se v jeho laboratořích podařilo vyvinout materiál, který obsahuje čtyřicetiprocentní podíl sóji. Nejen automobilky se v posledních letech snaží vymanit ze závislosti na ropě a usilují o přechod na obnovitelné zdroje. Toto je jeden z příkladů.
Zavedením "sójových" výplní by mohla automobilka ušetřit až 26 milionů dolarů ročně, odhadují pracovníci materiálového vývoje Fordu v USA. Většina automobilek dnes používá pěnové výplně vyrobené na bázi ropných derivátů. Celosvětová spotřeba těchto materiálů činí asi 4 miliony tun, v každém automobilu najdeme v průměru 13,7 kg pěnových výplní. Náhrada 40 % docházející suroviny obnovitelnou sójou by tak znamenala nemalý příspěvek v hospodaření s energií uskladněnou v ropných derivátech.
Ford v současné době patentově chrání dva různé objevy. Prvním je originální směs sójových a ropných komponent pro výrobu pěny a druhým je pak výrobní postup, který odstraňuje charakteristický zápach rostlinného oleje, který dosud odrazoval většinu výrobců od použití sóji v interiérech automobilů. Nová technologie používá UV záření za pokojové teploty a katalyzátory, které potlačují vznik zápachu.
Ford při vývoji nového materiálu spolupracoval se společnostmi Bayer MaterialScience a Lear Corporation. Finanční podporu projektu poskytla unie amerických pěstitelů sóji United Soybean Board.