Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Francouzská revoluce: Toto je pět Citroënů, které měnily automobilové zvyklosti

Mirek Mazal
Diskuze (13)

Francouzi udávají směr automobilového vývoje. Nebojí se novinky uvádět do praxe už od roku 1934 a od panhradské tyče vývoj dospěl k oboustranně totožnému elektromobilu.

Francouzi vždy rádi otřásali světovým řádem, ať už jde o svržení monarchie nebo revoluci v automobilovém průmyslu. Země pevně spojená s kohoutem dala světu výrobní technologie, které nadčasově slouží dodnes, nebo se na ně nostalgicky vzpomíná. Značka Citroën bude navždy pokroková díky plovoucímu odpružení, proslavilo se i bizarní spojení s Maserati nebo masová produkce dostupných aut. Milníků je hned několik a některé zastupují konkrétní vozidla.

1. Citroën Traction Avant (1934–1956)

Prvním zástupcem převratných modelů je Traction Avant, který svým názvem připomíná horkou novinku (pohon předních kol), ale z hlediska konstrukčního je u vozu několik vzácnějších zajímavostí. Podvozek Citroënu z 30. let disponoval nezávislým zavěšením s odpružením zkrutnými tyčemi. Vepředu bychom našli lichoběžníkové závěsy, vzadu pak fungovaly jednoduché ocelové nosníky, vlečená ramena a panhardská tyč (opět vyvinuta ve Francii).

Propracované řešení poskytlo příjemnou a kvalitní ovladatelnost Avantu, který byl vzorem budoucím automobilům. Díky jistému řízení a nízké hmotnosti se vůz brzy stal oblíbeným mezi kriminálníky předválečné Francie. Důkazem technické vyspělosti byla výroba trvající až do roku 1956.

Citroën Traction Avant 11CV Berline (1937-1940) Citroën Traction Avant 11CV Berline (1937-1940)

2. Citroën 2CV (1948–1990)

Není snad typičtější Citroën než 2CV. Kachna je terčem vtipných komentářů, přitom dokonale proslavila, a hlavně motorizovala Francii. Vývoj začal s vidinou levného spolehlivého vozu pro venkovskou masu, první plavné prototypy byly ukrývány před Němci ještě během druhé světové války. Právě boje zdržely světovou premiéru, mezi léty 1948 a 1990 vzniklo cca 3,8 milionu kusů 2CV, odvozenin na stejné platformě by mohlo být až dvakrát tolik. Továrny se nacházely ve Francii, Belgii, Portugalsku, Španělsku, Argentině, Urugayi i na území Chile či bývalé Jugoslávie. Vzduchem chlazený plochý dvouválec přecházel v čtyřrychlostní manuál, který mohl být spojen s pohonem i obou náprav. Hmotnost vozu dosahovala cca 600 kilogramů, proto nebyla vysoká ani spotřeba a tím se podařilo udržet provozní náklady na minimu.

Citroën 2CV Citroën 2CV

3. Citroën DS (1955–1975)

Vzrušení a úžas z příchodu Citroënu DS na pařížský autosalon v roce 1955 nemusí být nikdy překonáno. Načasování technicky i designově revolučního díla vyšlo na výbornou, filozof Roland Barthes okomentoval DS slovy, že asi „spadlo z nebe“. Aerodynamická karoserie s uzavřenými zadními koly daleko předběhla dobu, ještě radikálněji působilo hydropneumatické odpružení s automatickou samonivelací a nastavitelnou světlou výškou. Nebeský úkaz také disponoval posilovačem řízení nebo brzd, spolu s poloautomatickou převodovkou zůstávali majitelé i kritici v němém úžasu.  

Do 15 minut od debutu bylo přijato 750 objednávek. Na konci prvního dne pařížské přehlídky se list zájemců rozrostl na 12 tisíc jmen, po skončení výstavy automobilka evidovala 80 tisíc závazných objednávek.

Citroën DS Citroën DS

4. Citroën Xantia Activa (1994–2002)

Středně velký hatchback a kombi Xantia bylo přijatelně tvarované dobře jezdící auto od Bertoneho. Průměrný výtvor poháněný paletou benzínových i naftových čtyřválců v rozmezí objemu od 1,6 do 2,1 litrů by se na tento seznam nedostal, kdyby nevznikla vrcholná verze Activa. Vlajková loď filtrovala nerovnosti fenomenálním odpružením Hydractive II, což byla špička vývoj hydropneumatického systému z Francie. Aktivní reakce podvozku eliminovaly naklánění karoserie prostřednictvím hydraulických stabilizátorů. Schopnost držet stopu v zatáčkách daleko přesahovala standardní chování podobně prostorných konkurentů, za hranicí adheze pneumatik ovšem nastupovala okamžitá nedotáčivost složitě předpovídaná právě kvůli absenci náklonů. Brilantní, ale neúspěšný experiment zůstal zralý do muzea, automobilka techniku nepoužila v nastupujících modelech. 

Citroën Xantia Activa V6 (1997) Citroën Xantia Activa V6 (1997)

5. Citroën Ami (2020)

Citroën za 102 let existence vyrobil po celém světě miliony automobilů, v současnosti se o pokračování inovativní firmy stará téměř 14 tisíc zaměstnanců z celé zeměkoule. Po mnoha letech sdílených platforem Citroën opět upřednostnil vlastní pokrokovou strategii a vznikl typ Ami. Futuristický pokus nepředstavuje pouze nové auto, ale přináší prý zcela nový způsob uvažování o osobní dopravě v evropských městech. Malý elektromobil oslavující století značky má levně rozšířit elektromobilitu. Podobně jako zafungovalo kouzlo 2CV má Ami mobilizovat městské obyvatelstvo vyžadující čistou dopravu na kratší vzdálenosti.

Aby se snížily náklady výroby, můžeme vidět nekonvenční design „push-me-pull-you“, který se vyznačuje shodnou přední i zadní části vozu. Dveře jsou rovněž totožné a co nejjednodušším způsobem byl navržen skromný interiér kompatibilní s moderní elektronikou. Ami měří 240 cm a váží necelé půl tuny, baterie 5,5 kWh se nabije z běžné zásuvky za tři hodiny na plný dojezd 70 km, přičemž místy může řidič jet rychlostí až 45 km/h.

Citroën Ami Citroën Ami

Mirek Mazal
Diskuze (13)

Doporučujeme

28. 8. 2021 14:13
Re: AMI
Já osobně jsem od 15 let jezdil na Mustangu, který taky nebyl nijak rychlý ani výkonný (a jestli byl bezpečnější než AMI to nejsem schopen posoudit). Určitě u vás taky jezdí spousta důchodců na elektrických tříkolkách bez značek (stojí okolo 40 tisíc) a to asi nikomu moc nevadí, i když u nás jedna (velmi dobře chodící) paní s tím projíždí i Lidl :D . Můj příspěvek a sympatie k AMI je v tom, že jde o vozítko pro nenáročný pohyb po městě za dost peněz, ale o dost méně než třeba ZOE. Jezdím Smartem ForTwo, takže mám malá auta prostě rád.
28. 8. 2021 11:52
Re: AMI
Kolik lidí koupí 15ti letému tuhle krabičku? Za mě je dobře, že ŘP je až od 18ti, sice to není záruka, ale člověk je vyspělejší. Tahle krabička bude se svou vmax 45kmh jen brzdit provoz stejně jako ty příšerné Aixamy nebo ji měli udělat ve dvou verzích - tuhle Social edition a PRO s parametry výše ;-)
28. 8. 2021 11:48
AMI
Já osobně AMI velmi oceňuji, protože i když jeho výkonnost je velmi omezená, jasně ukazuje, že EV nejsou nedosažitelně drahé. To že to PSA takhle nastavila (jako auto pro dospívající) je docela jasné, protože kdo by kupoval Enyáky, ID 3 až 15, Zoe za 800 tisíc atd. .... Asi žádný stát by nedotoval produkty soukromých firem, pokud by použitelné auto stálo 7 500 Euro, tedy 192 tisíc korun.
28. 8. 2021 11:25
Re: V dnesnim svete
Souhlasím s tzebou 2CV byla po válce naprostá pecka, jednoduché levné auto, Dnes je to sběratelský kousek a jejich ceny pomalu rostou...

Jinak s článkem lze souhlasit až do bodu 4., tak Citroen udával trend. Bod č.5 AMI 2020 je odpad, ketrý si nezaslouží ani samostatný článek, díky svým parametrům a poměru výkon/cena. Pokud by za 6000EUR měl kapacitu baterie alespoň 15kWh s dojezdem kolem 200km a výkonem alespoň jako Kachna z polsedních let tj. 20kW a rychlost kolem 110-120kmh, aby to bylo alespoň trochu použitelné ;-)

Btw pro mě byl zajímavý model C4 Grand Picasso 1gen. Za rozumné peníze odvezl 5ti členou rodinu i s bagáží kamkoliv, navíc měl svůj nepřehlédnutelný design (rok 2008). Měl jsem ho 4 roky a byl úplně bez problémů :yes:
Avatar - wakantanka
28. 8. 2021 10:00
Re: patriot
Keby si netrepal, Peugeot robil to isté.