Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën Ami
Citroën Ami
Citroën Ami
Citroën Ami
50
Fotogalerie

Vtipný Citroën Ami už je v Česku. Zkouší ho pošta i DoDo

Citroën Ami je miniaturní autíčko pro provoz ve městě. V Česku už ho zkoušejí první společnosti.

Miniauta už dnes tolik netáhnou, individuální městská mobilita ale bude potřeba i v příštích letech, a tak to někteří výrobci zkoušejí ještě s menšími vozítky, než je segment A. Renault tak dal světu Twizy, Citroën zase Ami. Ten se vyrábí od loňského roku, přičemž letos už dorazil i do České republiky, kde ho aktuálně zkoušejí různé společnosti.

Aktuálně se české zastoupení Citroënu pochlubilo tím, že dvoudveřové vozítko krátké jen 2.410 mm předalo na vyzkoušení České poště. Snímky vozu v bílé barvě s nezbytnými logy pošty přitom značka doplnila úsměvným popiskem: „Jeho revírem jsou úzké silničky městských center, jeho protivníkem jsou těžké tašky poštovních doručovatelů.“

Tím Citroën ostatně naznačil hlavní charakteristiku auta. Ami je elektřinou poháněné autíčko přizpůsobené pohybu ve městě, proto nemá vadit, že má jeho elektromotor výkon jen 6 kW a jeho lithium-iontové baterie s kapacitou 5,5 kWh postačí pouze na ujetí 75 kilometrů. Pohybovat se má totiž výhradně v městských ulicích, a to jak třeba auto pro carsharing, tak třeba jako miniaturní dodávka pro logistické firmy.

Ostatně jedna z nich autíčko už v tuzemsku vyzkoušela, a to společnost Dodo, která se podělila se svými zkušenostmi. „Kompaktní Citroën Ami, který existuje i ve verzi „Cargo“ je velmi zajímavým vozem, který v malých rozvozových zónách, kde není potřeba dlouhý dojezd, může velmi dobře posloužit. Dá se s ním zaparkovat i kolmo k chodníku a na malé objednávky, jako je třeba jídlo z restaurace, jeho zavazadlový prostor dostačuje,“ komentuje test elektrického vozítka Martin Marek, výkonný ředitel DoDo.

U firmy DoDo vůz sloužil pro expresní rozvoz jídla z KFC, při němž byly jeho vlastnosti výhodou, díky snadnému parkování a vykládce objednávky. V centru provoz ani nekomplikovala maximální rychlost jen 45 km/h. Naopak nízký dojezd se ukázal jako omezující, v praxi totiž podle DoDo Ami ujel jen nějakých 50 až 60 kilometrů. Možnost řízení auta už od 15 let pak firmy nevyužila, tak mladé kurýry nemá.

 „V horizontu nejbližších let chceme významnou část flotily převést na elektrický pohon. Vidíme ale, že cesta k plné elektrifikaci bude minimálně dalších pár let velmi trnitá. V cestě stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení, stále ještě poměrně nízkého dojezdu většiny elektromobilů a také v nedostatku servisních kapacit, dostupnosti náhradních dílů a podobně. Pro náš vozový park o zhruba 700 vozech zatím nejsou připraveny potřebné návazné služby, které se s provozem elektromobilů pojí,“ uzavírá výkonný ředitel DoDo s tím, že firma potenciálu elektromobility v dlouhodobém horizontu věří.

Citroën Ami se světu v sériové verzi představil loni. V podstatě jde o náhradu za model C1, který po konci této generace končí. Auto je orientováno pro jízdu ve městě, prezentuje se jako řešení pro udržitelnou městskou mikromobilitu. Vedle elektrického pohonu tak využívá třeba shodné panely dveří pro snížení výrobních nákladů. Homologován je jako čtyřkolka, což v praxi znamená třeba možnost jeho řízení už od 15 let. Vedle osobní verze je tu i Ami Cargo s přepravním modulem místo sedadla spolujezdce. Autíčko se dnes vedle domovské Francie prodává též v Itálii, Španělsku, Belgii a Portugalsku. Citroën dosud prodal 6.771 kusů tohoto autíčka.