Frankfurt živě: Audi A4 - Ovoce sebevědomí (první dojmy)
Vlítnout do teritoria, kde operuje BMW řady 3 a své potenciální oběti vyhledává i další schopný predátor, nový Mercedes třídy C a vyhlásit, že máte nejsportovnější sedan střední třídy, znamená prakticky jen dvě věci. Buď se vaše PR agentura zbláznila, vy jste ji uvěřili a čeká vás hanebná potupa po prvním souboji, nebo vyrábíte Audi. Nikdo jiný si takovou větu momentálně nemůže dovolit bez toho, aby neriskoval, že se zesměšní.
Nechme spekulace o skutečném výsledku srovnání stranou a počkejme si na první jízdu, do té doby se však můžeme podívat na techniku, která nám leccos napoví. Nejdříve však k ceně. Audi uvedlo, že na německém trhu bude základní model prodávat za 26 000 eur, což můžeme považovat za fantastickou zprávu. V přepočtu jde o 728 000 Kč, takže novinka bude o 60 000 Kč levnější, než u nás prodávané nejlevnější Audi A4 předchozí generace, vybavené zážehovým čtyřválcem 1,6 l o výkonu 75 kW (102 k). Nástupce však bude mít v tomto případě motor 1.8 TFSI o výkonu 118 kW (160 k) a srovnatelný model (1.8 T – 120 kW /163 k) dnes stojí od 889 000 Kč.
Na autosalonu je sice kvůli velkému zájmu komplikované přiblížit se k tomuto vozu bez toho, abyste nedostali alespoň jednu ránu do žeber, ale poctivě jsem si vystál frontu a v rychlosti vyzkoušel a osahal všechno, co se dalo. Díky prodlouženému rozvoru je v interiéru více místa vpředu i vzadu. Sportovnější nízká silueta karoserie a sedadla umístěna těsně nad podlahou však znamenají, že takový Ford Mondeo je v tomto směru o něco lepší.
Na druhé straně si díky tomu připadáte jako v Audi A5. A nejen kvůli tomu. Pokud jste měli možnost vyzkoušet nové kupé, na palubní desce najdete všechno tak, jak jste si zapamatovali. Rozdíly jsou prakticky zanedbatelné. Zpracování, materiály a ergonomie jsou standardně perfektní a podle norem Audi si zvykejte na to, že polovina ovladačů a tlačítek se přemístilo ze středové konzoly kolem řadicí páky.
Exteriér je opět variace na téma Audi A5. Karoserie limuzíny A4 měří 4,7 m, díky krátkému přednímu převisu má velmi dobré proporce a několik podélně vedených linií chytře rozděluje ponton karoserie tak, aby vůz vypadal nižší a přikrčený k silnici. Nejedná se však pouze o estetickou záležitost – Audi A4 klade proudícímu vzduchu odpor vyjádřený hodnotou cx 0,27. Přídi dominují kromě jednodílné mřížky chladiče také světa s integrovanými LED diodami na denní svícení. Stejně jako kupé však má i limuzína jeden problém: aby vypadala perfektně, musí mít velká kola, tedy minimálně 18palcové disky.
Za masivně zkráceným předním převisem stojí jediný důvod – snaha vyrovnat se dosavadnímu lídrovi třídy, BMW řady 3. V Audi A4 se povedlo zaměnit místa uložení diferenciálu a spojky (respektive hydrodynamického měniče), takže přední náprava se posunula o 154 mm dopředu. Audi tvrdí, že díky tomu dosáhli ideální poměr zatížení náprav, což by mělo znamenat 50:50. O další vylepšení dynamiky se postará spousta hliníkových dílů využitých při stavbě závěsů kol, které významně sníží množství neodpružené hmoty.
Pro nejlépe vybavené modely A4 má Audi v záloze ještě jedno high-tech řešení. Jmenuje se Audi driving select. Jde o systém komplexního nastavení jednotlivých prvků vozu podle přání řidiče. Ten může měnit charakteristiku motoru, automatické převodovky, řízení a tlumičů.
Elektronicky ovládané tlumiče pracují v komfortním, sportovním nebo automatickém režimu, přičemž řidič ovlivňuje jejich chování pomocí tlačítek na středové konzole. Pokud je Audi A4 vybavené pokročilejším rozhraním MMI, nabízí se také čtvrtý modus – umožňuje vybrat si jeden z 24 profilů celkového nastavení auta. A to se týká i další novinky, dynamického řízení. Jde v podstatě o systém, který dokáže plynule měnit převodový poměr řízení podle rychlosti nebo individuálního nastavení.
Pracuje s extrémně kompaktní a lehkou převodovkou harmonic drive, využívanou v robotice nebo ve vesmírném programu. Princip fungování se vysvětluje poměrně komplikovaně, využívá totiž eliptický vlnový generátor, který jako hnaná část deformuje přes kuličkové ložisko pružný drážkovaný věnec. Z něj se pohyb přenáší na kruhovou část s vnitřním ozubením a změna převodu vzniká právě ze zvláštního vzájemného pohybu eliptické a kruhové části a měnící se oblasti záběru zubů.
Audi A4 bude od začátku v nabídce s pěti motory. Všechny jsou vybavené přímým vstřikování, u dvou z nich transportuje palivové čerpadlo benzin, u tří zbývajících zase naftu. Do příchodu osmiválcových modelů bude na vrcholu motor 3.2 V6, vybavený přímým vstřikováním FSI a variabilním zdvihem ventilů AVS (Audi valvelift system). Produkuje 195 kW (265 k) a 330 Nm mezi 3000 a 5000 ot./min. Menší čtyřválec 1.8 TFSI má výkon 118 kW (160 k) a točivý moment 250 Nm mezi 1500 a 4500 ot./min. Audi s ním akceleruje z klidu na 100 km/h za 8,4 s a v průměru spotřebuje jen 7,1 l benzinu.
Koncern VW definitivně opouští systém vstřikování čerpadlo-tryska. V Audi A4 pracuje nový dvoulitrový motor TDI, vybavený piezoelektrickými vstřikovači a rozvodem paliva common-rail, který pracuje s tlakem 1800 bar. Nabízí výkon 105 kW (143 k) a točivý moment 320 Nm mezi 1750 a 2500 ot./min. Se sériovou manuální šestistupňovou převodovkou potřebuje 9,4 s na stovku, spotřebuje jen 5,5 l nafty na 100 km a plní přitom připravovanou emisní normu Euro 5. V nabídce budou také vidlicové šestiválce 3.0 TDI a 2.7 TDI. Větší motor má výkon 176 kW (240 k) a točivý moment 500 Nm, konstrukčně blízký menší agregát dosahuje maximálně 140 kW (190 k) a 400 Nm. Spotřeba 3.0 TDI dodávaného výhradně s pohonem všech kol quattro činí 6,9 l/100 km, 2.7 TDI žádá v průměru 6,6 l/100 km.
Převodovky budou v nabídce nejdříve tři (bezstupňový multitronic, klasická manuální převodovka a známý automat tiptronic), později se s příchodem dalších modelů objeví i dvojspojková převodovka S tronic.
Podle síly bankovního konta bude mít zákazník opět možnost výrazně měnit výbavu svého vozu. Za příplatek bude k mání Audi lane assist, asistent hlídající od rychlosti 65 km/h neúmyslné vybočení z pruhu. Podélné značení kontroluje malá kamera za předním oknem. Pokud řidič zajede nad bílou linii bez použití směrovky, vibrace ve volantu ho na to upozorní.
Dva radarové senzory v zadním nárazníku zase hlídají prostor ve vedlejších jízdních pruzích za vozem, a pokud se ve vymezené zóně objeví další automobil, který se pohybuje stejnou nebo vyšší rychlostí, rozsvítí se ve zpětném zrcátku dioda. Jde o Audi side assist, systém primárně určený na dálnice (je však aktivní od 60 km/h), odhalující vozy pohybující se v mrtvém úhlu. Když se i v takové chvíli řidič rozhodne změnit jízdní pruh a vyhodí směrovku, dioda ve zpětném zrcátku začne rychle blikat intenzivnějším světlem.
Mezi další prvky doplňkové výbavy patří adaptivní tempomat, který pomocí radarového paprsku s rozptylem 8 stupňů dokáže do vzdálenosti 180 m registrovat vpředu jedoucí vozy. Počítač pak dokáže udržovat nastavenou rychlost, nebo ji měnit v rozmezí 30 až 200 km/h, pokud se ve vymezené zóně objeví pomalejší auto.