Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Freestyle motokrosaři Petr Pilát a Libor Podmol: Žijeme svůj sen!

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 11. 3. 2017 • 12:09
6
Zobrazit náhledy (6)
Libor Podmol
Petr Pilát a Libor Podmol jsou ve freestyle motokrosu nejlepšími Čechy a současně patří ke světové špičce v tomto atraktivním sportovním odvětví.

Při psaní rozhovoru jsme řešili, kterého z obou jezdců uvádět jako prvního a koho druhého. Úspěšnějšího z pohledu autora, nebo podle abecedy? Zvítězilo pragmatické rozhodnutí.

Je sport, při kterém létáte deset i dvanáct metrů nad zemí, nebezpečný?

Pilát: Rád bych tvrdil, že tomu tak není, abych neodradil mladé zájemce. Každý motoristický sport je riskantní. Ve srovnání s motokrosem, kde je na trati třicet čtyřicet lidí, jsem ve freestylu ve vzduchu sám. Pokud se mi něco stane, je to moje chyba a neohrozím nikoho jiného.

Podmol: Je to nebezpečný sport, při kterém se hodně riskuje. Za poslední léta při něm odešlo nebo se těžce zranilo moc jezdců. Musíte ho milovat, ale multimilionář z vás nebude.

Mají špičkoví jezdci pud sebezáchovy?

Pilát: Samozřejmě. Nikdy bych si netroufal skočit něco, na co si nevěřím. Pokud dojde k pádu nebo zranění, jedná se o souhru okolností, každý se může zmýlit. Není to otázka neumění.

Podmol: Co je vlastně pud sebezáchovy? Není to tak trochu nedostatek víry v to, co dělám? Nechci zažívat žádnou bolest, smutek ani nebezpečí. Na druhou stranu vím, že moje práce je nebezpečná. Proto ji dělám, jak nejlépe mohu. Víc neřeším.

Jak dlouho trvá práce na jednom skoku od myšlenky až po jeho předvedení na hlíně?

Pilát: Jeden z nejtěžších skoků, který mám zařazený v sestavě pro závody mistrovství světa, jsem se naučil za odpoledne. Naopak trik zvaný Flair mi trval dva roky. Jedná se horizontální otočku i s motorkou o 540 stupňů.

Podmol: Někdy chvíli, jindy roky. Záleží na skoku a spoustě okolností. Zda potřebuji nový skok do sestavy, jak se na něj cítím, jestli jsem zdravý a mám čas trénovat.

Který svůj skok považujete za nejobtížnější?

Pilát: Kapitán Pilát, skáču ho jako jediný na světě. Před nájezdem na odrazovou rampu dám pravou přední nohu pod řídítky na blatník, druhá je na stupačce. Takhle udělám salto vzad a dopadnu, aniž bych nohu z blatníku sundal.

Podmol: Varial Volt. V letu vysednu z motorky. Otočím se o tři sta šedesát stupňů vedle stroje, nasednu na něj zpátky a doskočím na hlínu.

Prozradíte něco o svém soupeři?

Pilát: Umí freestyle stejně dobře jako já a je mistrem světa, což se mi ještě nepodařilo. Není mistrem Evropy jako já, ale zase vyhrál špičkové podniky v USA. Před každým závodem přijde jeden z nás za druhým a popřeje mu úspěch.

Podmol: Vím, že je to modrooký vysoký mládenec ze středních Čech. Má rád svoji rodinku, a když dorazí, je s ním legrace i na párty po závodech. Ve freestylu mu to jde a říká si Pilník.

Co umí druhý lépe?

Pilát: Neskočil Kapitána Piláta, o kterém jsem mluvil, ani Flair. Naopak zase skáče skok zvaný Varial, což nedávám já. Taky neumím Surfer, což je skok, ke kterému se rozjíždí a stojí při tom v sedle motorky.

Podmol: Když se budeme držet závodnického umění, Pilník dělá líp Bar triky, tedy skoky přes řídítka. Mně nikdy nešly, nebavily mě a celkově se mi nezamlouvají.

Jaké máte vztahy se soupeři?

Pilát: Náš sport není masová záležitost a občas se při něm něco ošklivého přihodí. Všichni to víme a máme k sobě navzájem větší respekt. Umíme si pomoci, ale současně soupeře chceme porazit.

Podmol: Dalo by se říct, že se všemi protivníky velmi pozitivní.

Komu vděčíte za úspěchy?

Pilát: Především rodičům. Bez nich bych nebyl tam, kde jsem teď.

Podmol: Sám sobě! Nezní to moc nafoukaně? Každý je strůjcem vlastní reality. Na trénincích, při cestování, závodění i výchově. Formovala mě spousta lidí – někteří pozitivně, jiní mě naprdli. Vše se ovšem děje vždy správně a díky veškerým okolnostem právě teď dělám tento rozhovor.

Máte zkušenosti s jízdou na jiném druhu motocyklu?

Pilát: Zkoušel jsem motokros, ale na můj vkus tam hrozí větší riziko zranění než ve freestylu.

Podmol: Doma mám harley. Jednou jsem jako mladší vyklopil na skútru kamarádku před poštou. Mám z toho trauma dodnes.

Jak vnímáte diváckou kulisu na závodech?

Pilát: Silně, chci je slyšet, náramně mě to motivuje. Nedávno jsem skákal ve Velké Británii. Po závodě za mnou chodili lidé a uznale mě plácali po ramenou. Říkal jsem si, proč jste netleskali na tribuně? V Česku jsou naopak diváci pokaždé skvělí. Freestyle se jim líbí a ocení naše skoky.

Podmol: Baví mě moc, mám je rád. Bez nich by nebyl freestyle tím, čím je. Líbí se mi systém na pražské akci Gladiator Games, kde rozhodují diváci. Hlas lidu, hlas boží. Palec nahoru pro vítěze nebo palec dolů pro poraženého.

V čem je rozdíl mezi mistrovstvím světa a americkou exhibiční záležitostí X-Games?

Pilát: Akce v USA má ohromnou publicitu a je na ni pozváno vždy jen pár Evropanů. Není to jen o sportovních výkonech. Polovina startujících by v některých disciplínách neprošla kvalifikací v závodě mistrovství světa.

Podmol: Je to stejné jako mistrovství světa v motokrosu a americký superkros. Akce ve Spojených státech mají silnější náboj, dramatičnost a je to větší show.

Je cennější vyhrát titul, nebo závod X-Games?

Pilát: Světový šampionát. Jednorázová akce může, ale i nemusí vyjít. A pak i mediálně se dá lépe prodat titul. Takovému označení rozumí každý na světě. Jsou ovšem jezdci, kteří se soustředí jen na exhibiční akce, kde inkasují velké peníze.

Podmol: Všechno má váhu. Nejlepší je mít doma zlaté medaile z obou akcí. To se mi podařilo.

Co říkáte postavení českého freestyle motokrosu ve světě?

Pilát: Nevýrazněji dává vědět o naší zemi Libor Podmol – a moje maličkost. Každý, kdo se nějakým způsobem zajímá o tento sport, zná také listopadové Gladiator Games v Praze, které mají za sebou už patnáct ročníků.

Podmol: Jsme velmoc, jestli to tak mohu nazvat. Po Austrálii, Francii a Španělsku bych nás zařadil na čtvrté místo – podle výkonů, počtu jezdců na obyvatele či fanoušky.

Jaký jste řidič v civilním autě?

Pilát: Mám trojkový bavorák, s nímž najedu ročně 550 kilometrů. Více času trávím v dodávce, v níž si vozím motocykly na závody. S tou ročně absolvuji 55.000 kilometrů. Adrenalin si vybíjím na závodech, takže se za volantem nepředvádím. Vždy chci dojet tam, kam potřebuji. Naposledy to bylo do Španělska a těch 2580 kilometrů se mi podařilo zvládnout za dva dny.

Podmol: Jezdím opatrně mercedesem a auto používám také jako kancelář. Rádio moc neposlouchám, hodně telefonuji. Jsem klidný řidič.

Máte v plánu něco, čím ohromíte svět?

Pilát: Dělám, co mě baví, a žiju si svůj sen. Mám v hlavě nějaké plány, ale ještě nějakou dobu si to nechám jako tajemství.

Podmol: Některými otázkami mě rozesmějete! Zda ohromím svět? To nevím, asi ani nechci. Chtěl bych ovšem motivovat mladé i starší lidi k lepšímu životu.

Co děláte pro větší publicitu freestyle motokrosu?

Pilát: Před deseti lety jsem začal v Čerčanech u Prahy organizovat závody nazvané podle mé přezdívky Pilníkovo pozdní odpoledne. Loni přišlo šest tisíc lidí a šéfové mistrovství světa v žertu říkali, že jim dělám konkurenci. Organizuji závod mistrovství republiky a školu pro děti FMX Akademie Petra Piláta, která funguje za pomoci Autoklubu ČR a výrobce motorek KTM. Hlásí se i malé děti, ale také se rýsuje několik talentů freestylu.

Podmol: Na sociálních sítích předávám zprávy fanouškům. Mám radost, když vím, že jsem někomu mohl trochu ukázat cestu, či ho motivovat k lepším výsledkům. V Benešově u Prahy v létě pořádáme Rock n' Ride, hudební festival a závod freestyle motokrosu. Letos to bude víkendová akce na dvou tratích pro každého, kdo se chce projet benešovskými lesy na motorce.

Petr Pilát

  • Narozen: 12. března 1991
  • Stav: svobodný
  • Bydliště: Pyšely
  • Výška/váha: 187 cm/65 kg
  • Motorka: KTM 250
  • Freestyle jezdí: od roku 2005
  • Nejvážnější zranění: roztržené břicho
  • Největší úspěchy: mistr Evropy 2015, nejmladší skokan salta vzad na světě (2006), saltem vzad přeskočil letící letadlo (2011)

Libor Podmol

  • Narozen: 1. června 1984
  • Stav: ženatý, manželka Lenka, syn Joshua (6), dcera Lilien (3)
  • Bydliště: Znosin u Vlašimi
  • Výška/váha: 172 cm/60 kg
  • Motorka: Yamaha 250
  • Freestyle jezdí: od roku 2002
  • Nejvážnější zranění: otevřená zlomenina stehenní kosti, zlomená klíční kost, zlomený kotník
  • Největší úspěchy: mistr světa (2010), vicemistr světa (2006, 2007, 2008, 2012), vítěz X-Games (2013, 2016)

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku