Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors: Na prodej je už také Saab

Ondřej Láník
Diskuze (29)
Americký automobilový gigant GM dnes slovy jednoho z nevyšších manažerů potvrdil, že švédský výrobce osobních automobilů Saab je také na prodej.

Dnes ráno švédskému rádiu SR potvrdil Frederick Henderson, jeden ze šéfů General Motors, že koncern GM chce prodat automobilku Saab. Údajně se hledá co možná nejrychlejší řešení, ale prodej je pouze jednou z řady možností.

GM koupilo 50 % akcií Saabu v březnu 1990 za 600 milionů dolarů s opcí na nákup dalších podílů v následujících 10 letech. Řada let, kdy byl Saab ztrátový, skončila až v roce 1995, v zápětí se ale švédská automobilka opět propadla do červených čísel. V roce 2000 koupilo GM zbývající podíl a stalo se 100% vlastníkem automobilové divize Saabu.

Management GM se snažil zlepšit hospodaření švédské odnože přesouváním výroby jednotlivých modelů značek GM, tak aby byly lépe využity výrobní kapacity švédských automobilek.

V posledních letech značka trpěla morálním zastaráním výrobního programu a neúspěšnými experimenty s rebrandovanými modely 9-2X a 9-7X na americkém trhu. Nejbližší očekávané novinky - SUV 9-4X a nová generace řady 9-5 - měly být novým impulsem k návratu do černých čísel.

V pondělí oznámil Ford, že zvažuje prodej svých akvizic ve Švédsku - automobilové divize Volvo . Včera velká automobilová trojka absolvovala druhé kolo slyšení v americkém Kongresu, kde automobilky žádaly o státní pomoc ve výši 34 miliard dolarů.

Ondřej Láník
Diskuze (29)
5. 12. 2008 15:16
Re: Ani se tomu nedivím
to jo, otázka je do kdy? Německá Trojka obsadila prémiový segment a s její sílou má problém i Volvo. Vývoj je poslední dobou strašně rychlý, a stačí se na chvíli zastavit, a konkurence se ti vzdálí na hony. Saab se podle mně zasekl někde cca 10 let dozadu. Soustředil se na bezpečnost, v tom je na úrovni, ale žádné jiné technické fičury nepřinesl. Motory má ještě solidní, ale bez všech možných elektronických hračiček se prostě v luxusním segmentu neprosadíš. Zejména v době, kdy tyhle pronikají i do mainstreamu. Vem si takového Accorda - teď jsem v nějaké TV viděl test jeho top verze a tolik elektroniky s takovýma funkcema, pánečku! Takže jestli chceš být v luxusním segmentu, musíš nabízet něco extra, ne jenom cenu...
Někdo to tady jedno krásně napsal - SAAB kromě jakési aury individualismu nic extra nenabízí. Mně to stačí, otázka je jestli s tím dokáže přežít :'-(
5. 12. 2008 13:19
Re: Ani se tomu nedivím
Lancia by bohužel padla určitě. Můžeme být vděčni globalizaci, díky ní se daří zachraňovat takové poklady světového automobilového průmyslu.
5. 12. 2008 10:52
Re: Ani se tomu nedivím
ono je to v podstatě jedno, v ČR na silnici potkáš Saaba jenom o svátku, Lexus jenom o velkém svátku.... ;-\
5. 12. 2008 10:48
Re: chce se mi plakat
to dúfam! ;-)
5. 12. 2008 10:39
Re: Ani se tomu nedivím
tak v podstate na tom niečo pravdy je. Saab má ročnú produkciu okolo 120 tis., čo je teda celkom málo v porovnaní s ostatnými automobilkami v Európe. Výrobca takejto kategórie by musel, ak by chcel prežiť samostatne, ponúkať skutočně buď luxusné, alebo vyslovene športové vozidlá. Myslím, že je to niečo ako Alfa alebo Lancia. Tie by tiež bez koncernovej účasti Fiatu asi už padli. :-(