Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM chce po EU 2,7 miliardy eur na restrukturalizaci Opelu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Americký koncern General Motors (GM) chce po Evropské unii 2,7 miliardy eur (zhruba 70 miliard korun) na restrukturalizaci německé automobilky Opel.

ČTK to zjistila z důvěryhodných zdrojů z Evropské komise. GM v pátek představila svůj plán pro budoucnost německé firmy ministrům hospodářství v EU, zatím ale není jasné, zda uzavře některý z evropských závodů.

Evropská unie se nicméně dohodla, že pokud bude některý z členských států chtít automobilce pomoci, bude muset pomoc schválit Evropská komise. Novinářům to v pátek po jednání řekl náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa. Kompletní obchodní plán amerického koncernu unie zatím nezná, protože Američané dnes předložili jen jeho část.

"Členské státy se dohodly na tom, že jakékoliv rozhodnutí o státní pomoci bude založeno na hodnocení obchodního plánu GM pro Evropu. A teprve poté budou jednotlivé státy se schopny zavázat případné pomoci Opelu na jeho operace v Evropě," dodal Tlapa.

Podle něj pro případnou pomoc budou platit dvě podmínky. První z nich je, že země, které budou chtít firmu finančně podpořit, musí mít dostatek peněz v rozpočtu. Druhou podmínkou je respektování pravidel hospodářské soutěže. "Státní pomoc musí plně respektovat pravidla vnitřního trhu (EU). Restrukturalizace Opelu musí být rovněž založena na věrohodných průmyslových úvahách, které by obnovily dlouhodobou životnost firmy," doplnila eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.

Na restrukturalizaci německé automobilky, která se během hospodářská krize ocitla na pokraji bankrotu, hodlá GM ze svých finančních zdrojů podle informací ČTK vynaložit údajně 800 milionů eur (téměř 21 miliard korun). Americká firma již německé vládě splatila překlenovací úvěry ve výši 1,5 miliardy eur (zhruba 39 miliard korun).

GM původně hodlala prodat divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Automobilka se ale nakonec rozhodla, že si divizi ponechá a provede její restrukturalizaci sama. Rozhodnutí GM ponechat si Opel vyvolalo v Německu velké rozhořčení a přimělo německou vládu požadovat vrácení překlenovacího úvěru.

Berlín byl připraven poskytnout konsorciu v čele s Magnou záruky za úvěry 4,5 miliardy eur. Po zrušení plánovaného prodeje se však změnil v odpůrce státní podpory a minulý měsíc varoval ostatní členské státy Evropské unie, aby Opelu nepomáhaly. Po dnešním jednání v Bruselu je však patrné, že některé státy EU nakonec Opelu pomohou.

To, že Opel nakonec zůstane majetkem GM, by pro Evropskou unii mělo být nejen levnější, ale firma by měla propustit i méně zaměstnanců. Americký koncern chce propustit zhruba 8000 zaměstnanců, zatímco Magna uvažovala až o 10.000 zaměstnancích.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
7. 12. 2009 09:25
Re: Dotace a zachovani souteze jdou dokupy?
Pokud chceš ten správný kapitalismus, musíš se divat na Východ. Rusko, Čína,.. jsou pro tebe země zaslíbené.
6. 12. 2009 21:46
Re: Dotace a zachovani souteze jdou dokupy?
Nevim kolik jsi toho z komunismu zazil, ale byt jeste komunismus mohlo by ti byt celkem ukradene kolik Oplu se kde proda. Za koruny bys nekoupil zadny (mozna ojety). ;-\
6. 12. 2009 15:21
Aaach jo...
... škoda, že jsem včas nezačal podnikat v bankovnictví nebo automobilovém průmyslu... to by bylo ZUPER!
Avatar - S8
6. 12. 2009 13:44
Dotace a zachovani souteze jdou dokupy?
Nejak to nechapu. Staty se slozi na to, aby zaplatili soukrome firme restrukturalizaci, ale samozrejme komunisticka unie bude dbat na to, aby byla zachovana hospodarska soutez. Staty zaplati ruzne podle toho, kolik bude OPEL predpokladat, ze tam proda aut. No to je proste na hlavu padly. To uz teda kdyby chteli zachovat soutez, tak at davaji znovu srotovne, protoze pak se zakaznici muzou aspon svobodne rozhodnout, co si koupi a koho tim vlastne podpori, ale ne ze si stat vybere jednu firmu, kterou zadotuje. Mozna jsem jenom zaujatej, ale tohle je fakt horsi nez komunismus!