GM prodávalo citlivá data řidičů, nyní má pětiletý zákaz
Citlivá data amerických řidičů, sesbíraná skrz službu OnStar, se dostávala ke třetím stranám. Nyní musí koncern GM získat souhlas přes sběrem dat a svým zákazníkům data ukázat či je na žádost smazat.
Americká Federální obchodní komise (FTC) zakázala koncernu General Motors (GM) prodávat data řidičů, získaná skrz službu OnStar. Tato asistenční a nouzová služba, nabízená v některých vozech značky Cadillac na americkém trhu už před rokem 2000, která se později rozšířila na všechny tamní vozy General Motors, kromě asistence, samočinného zavolání pomoci při nehodě nebo vyhledání ukradeného vozidla, také shromažďuje citlivá data včetně přesné polohy vozidla a chování řidičů.
V reakci na podezření, že GM prodává data související mimo jiné s prudkým brzděním, překračováním rychlostního limitu a jízd pozdě v noci třetím stranám, spustila komise vyšetřování. To zjistilo, že GM nedostatečně informovalo uživatele služby o sbírání dat o poloze vozidla a chování řidičů a následně je prodávalo třetím stranám bez souhlasu lidí, kterých se data týkala. Data se mohla dostat i k pojišťovnám, které na jejich základě mohly řidiče odmítnout pojistit, či jim naúčtovat vysoké pojistné.

Prudké brzdění, jízda pozdě v noci a ani překračování rychlostního limitu přitom nemusí znamenat, že je u daného řidiče vyšší pravděpodobnost nehody. Prudké brzdění např. může sloužit k odvrácení nehody a překročení rychlostního limitu je někdy nutné k bezpečnému předjetí pomalejšího vozidla.
GM a jeho dceřinná společnost OnStar nyní mají zákaz tato data sdílet s jakoukoliv třetí stranou po dobu pěti let. Také musí získat výslovný souhlas spotřebitelů před sběrem dat z připojených vozidel, s výjimkou některých případů, jako je poskytování údajů o poloze záchranným složkám. Významnou součástí nařízení je také povinnost umožnit uživatelům až na výjimky deaktivovat sběr přesných údajů o poloze a jízdním chování, stejně jako zajistit, aby zákazníci měli přístup k sebraným datům a mohli je nechat vymazat.
„GM monitorovalo a prodávalo přesná data o lokaci lidí a informace o chování řidičů, někdy dokonce každé tři sekundy,“ řekla Lina M. Khanová, předsedkyně komise. Tento koncern však není jediný, který má v USA problém se sběrem a sdílením dat svých zákazníků. Před soud se tam v loňském roce ze stejných důvodů dostaly i značky Hyundai a Kia, které data měly prodávat makléřské firmě Verisk Analytics a ta na jejich základě prodávala pojišťovnám hodnocení rizikovosti jednotlivých řidičů.