GM u elektromobilů zařadí nižší rychlost a soustředí se více na plug-iny
Americký koncern reaguje na pomalu klesající poptávku po elektromobilech a hodlá se ve Spojených státech více soustředit na plug-in hybridy s větším prodejním potenciálem.
Loni se ve Spojených státech prodalo okolo 1,2 milionu elektromobilů, což je dosavadní rekord. Jenže výhledy na další roky nejsou úplně tak růžové. Trh s lokálně bezemisními automobily totiž není nafukovací, v mnoha ohledech proto dosáhl svého stropu. General Motors, největší americký výrobce automobilů, proto čistou elektromobilitu částečně upozadí a místo toho se zaměří na dosud opomíjené plug-in hybridy.
Těm sice mnozí vyčítají příliš drahou výrobu (instalace dvou pohonů a velkého akumulátoru totiž není levná) a často neefektivní provoz, když řidiči ignorují dobíjení trakčního akumulátoru a jezdí převážně na benzin či diesel. Jenže pro velkou část lidí kombinace elektrického pohonu se spalovacím představuje ideální další krok.
Ostatně téměř 5000 dealerů napříč Spojenými státy před několika adresovalo výzvu administrativě prezidenta Joea Bidena, aby přechod na čistě lokálně bezemisní individuální dopravu zpomalila. Podle nich na trhu totiž chybějí dostupné elektromobily pro masy, výrobci se totiž kvůli vysokým nákladům na vývoj a výrobu zatím soustředí primárně na méně dostupné vozy s vyššími maržemi. Místo toho by úřady měly vyjít vstříc hybridním modelům, ideálně plug-inům, jež v případě pravidelného dobíjení na kratší vzdálenosti fungují jako klasické elektromobily.
Americká federální vláda navíc pro tento rok upravila dotační pravidla, částka ve výši až 7500 dolarů na nákup nízkoemisního auta se nově bude týkat menšího množství plně či částečně elektrických modelů než dosud. To samozřejmě odbyt těchto aut také ovlivní.
Zatímco tedy prodeje elektromobilů nemusejí mít takovou dynamiku jako loni, u plug-in hybridů se počítá s růstem. Ten však musí být doplněn dostatečným množstvím aut s tímto pohonem na trhu. A tady chce být koncern GM připraven, proto se kombinovaný pohon v následujících letech objeví u většího množství aut. Z vyjádření firemních špiček totiž mezi řádky lze vyčíst, že s přepnutím na elektromobilitu byli možná příliš rychlí.
A co si o plug-in hybridech myslíte vy? Vidíte je jako seriozní alternativu k čistým elektromobilům a autům s výhradně spalovacími motory?