Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Goliath GP 700 a GP 900 (1950–1957): Toto byl průkopník vstřikování paliva

Karel Haas
Diskuze (2)

Německá automobilka Goliath, patřící do koncernu Borgward, vyráběla vozy nižší střední třídy GP 700 a GP900 s pohonem předních kol dvoutaktním dvouválcem.

Malé vozy s dvoutaktním motorem se v Německu vyráběly už před druhou světovou válkou. V roce 1928 založili Carl F. W. Borgward společně s obchodníkem Wilhelmem Tecklenborgem v Brémách firmu Goliath-Werke Borgward & Co, která se stala součástí skupiny Borgward. V té době platilo v Německu, že vozidla s méně než čtyřmi koly a objemem motoru menším než 350 cm3 nepodléhají zdanění a může je řídit osoba bez řidičského průkazu. Prvními vozidly Goliath proto byla tříkolová vozidla odvozená z motocyklů a nazvaná Blitzkarren. Prvním osobním vozidlem byla v roce 1931 tříkolka Goliath Pionier, poháněná dvoutaktním motocyklovým jednoválcem ILO. Do roku 1934 jich bylo vyrobeno s různými druhy karoserie kolem čtyř tisíc. Od „Pionýra“ byly odvozeny tříkolové náklaďáčky Goliath F200 a F400 a přepracovaný čtyřkolový Pionier se prodával pod značkou Hansa jako modely 400 a 500.

Po ukončení prohrané války a částečné obnově hospodářství začala v roce 1950 automobilka Goliath, patřící do koncernu Borgward, vyrábět v Hastedtu vůz nižší střední třídy nazvaný GP 700. Číslovka znamenala objem dvouválcového dvoutaktního motoru. V roce 1951 se GP 700 E stal, spolu s typem Gutbrod Superior, prvním sériově vyráběným německým automobilem s přímým vstřikováním paliva do motoru. V letech 1951 až 1953 se prodávalo kupé Goliath GP700 Sport a v roce 1955 se začal vyrábět model GP 900 E s větším objemem motoru.

Goliath GP 700 Limousine

Vývoj vozu byl zahájen v roce 1948. Ostatní němečtí výrobci nepočítali s výrobou malých vozů a jediným konkurentem v oblasti malých vozů s dvoutaktním motorem byla automobilka Auto Union, jejíž továrna se však nalézala v sovětské okupační zóně. Pod vedením Hanse Scherenberga byl v roce 1949 vyvinut dvoutaktní dvouválec s objemem 688 cm3 (vrtání x zdvih: 74 x 80 mm), který s karburátorem Solex dával 24 koní (18 kW) a vůz s hmotností 920 kg s ním dosahoval rychlost 100 km/h. S malými úpravami byl tento motor použit také u modelu Gutbrod Superior. Napříč uložený a kapalinou chlazený motor poháněl přední kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku bez synchronizace (od roku 1952 synchronizovanou). V březnu 1950 byl představen čtyřmístný dvoudveřový model s pevnou střechou (Limousine). Situace na západoněmeckém trhu se ale výrazně změnila, neboť přibyl velký konkurent v podobě modelu Meisterklasse, který začala vyrábět od srpna 1950 automobilka Auto Union v továrně v Düsseldorferu.

Dvoudveřový čtyřmístný Goliath GP 700 (foto) měl rozvor náprav 2.300 mm a byl dlouhý pár centimetrů přes 4 metry. Na tehdejší poměry byla dostačující i šířka (1.500 mm) a výška 1460 mm usnadňovala nastupování a vystupování. Vůz měl hlavní světla zapuštěná do předních blatníků a lichoběžníkovou masku chladiče s pěti vodorovnými lištami, uprostřed rozdělenými svislým pruhem s nápisem Goliath nebo s červenými proužky. Ve stupňovité zádi se nacházel poměrně velký zavazadlový prostor. Tudor Goliath GP 700 se kromě provedení s pevnou střechou nabízel také ve verzi se stahovací plátěnou střechou, jako kabriolet nebo polokabriolet s pevnými rámy oken.

Goliath GP 700 měl hlavní světla zapuštěná do předních blatníků a lichoběžníkovou masku chladiče s pěti vodorovnými lištami, uprostřed rozdělenými svislým pruhem. Goliath GP 700 měl hlavní světla zapuštěná do předních blatníků a lichoběžníkovou masku chladiče s pěti vodorovnými lištami, uprostřed rozdělenými svislým pruhem.

Ocelová karoserie GP 700 byla upevněna na rámu s centrální rourou. Přední kola byla zavěšena na dvou příčných listových perech, zadní tuhá náprava byla odpérována dvěma podélnými listovými pery. 15 nebo 16palcová kola měla hydraulicky ovládané bubnové brzdy Ate.

Goliath GP 700 Kombi 

V prosinci 1951 byla zahájena výroba třídveřového kombi Goliath GP 700 (foto) se šesti bočními okny a do strany otevíranými zadními dveřmi. Povolenou zátěž 260 kg bylo možné na přání zvýšit až na 460 kg díky zesíleným ráfkům (ty se od roku 1954 staly standardní výbavou).

V prosinci 1951 byla zahájena výroba třídveřového kombi Goliath GP 700 se šesti bočními okny a do strany otevíranými zadními dveřmi. V prosinci 1951 byla zahájena výroba třídveřového kombi Goliath GP 700 se šesti bočními okny a do strany otevíranými zadními dveřmi.

Goliath GP 700 Sport 

V letech 1951 až 1953 vznikl malý počet dvoudveřových dvoumístných kupé Goliath GP 700 Sport (foto) s hliníkovou karoserií Rometsch. Z původně plánovaných 50 kusů jich vzniklo na podvozku GP 700 jen 25. Goliath Sport stál 9.700 DM a byl jen o 500 DM levnější než podobný, ale výkonnější Porsche 356. Kupé bylo prvním německým vozem, jehož dvouválcový dvoutaktní motor s objemem 856 cm3 měl přímé vstřikování paliva Bosch. Výkon 35 k (26 kW) postačoval vozu s hmotností 830 kg dosáhnout rychlost 135 km/h.

V letech 1951 až 1953 vzniklo 25 dvoudveřových dvoumístných kupé Goliath GP 700 Sport s hliníkovou karoserií Rometsch. V letech 1951 až 1953 vzniklo 25 dvoudveřových dvoumístných kupé Goliath GP 700 Sport s hliníkovou karoserií Rometsch.

Pro modelový rok 1953 byla do masky chladiče modelu Goliath GP 700 přidána jedna vodorovná lišta, ale později se „Goliáš“ vrátil k pěti lištám. Tudory s pevnou střechou dostaly zvětšené zadní okno a přední směrové blikače byly přemístěny z místa pod světlomety na horní část předních blatníků.

Goliath GP 900 Limousine

Na frankfurtském autosalonu IAA, konaném v září 1955, představil Goliath nový model GP 900 se stejnou karoserií jako GP 700 ale s motorem, jehož zdvihový objem byl zvětšením vrtání (ze 74 na 84 mm) zvýšen na 886 cm3. S karburátorem měl výkon 38 k (28 kW) a se vstřikováním paliva Bosch 40 k (29 kW). Maximální rychlost stoupla na 120 km/h. Jedinou viditelnou odlišností byly okrasné lišty na bocích (foto), pokud pomineme šířku vozu zvětšenou na 1630 mm. V roce 1956 navrhl grafik Wilhelm Heidmann pro GP 900 stylizované písmeno G umístěné na kapotě.

GP 900 se lišil od GP 700 šířkou vozu zvětšenou na 1630 mm a chromovanými lištami na bocích. GP 900 se lišil od GP 700 šířkou vozu zvětšenou na 1630 mm a chromovanými lištami na bocích.

Do ukončení výroby v roce 1957 bylo prodáno 36.496 vozů Goliath GP 700 (stál kolem 5.000 DM, tedy víc než VW Brouk), 8.142 vozů GP 900 a 11.343 třídveřových kombi. Nástupcem se stal od roku 1958 model Goliath 1100, prodávaný od roku 1959 pod značkou Hansa a poháněný plochým čtyřválcem s rozvodem OHV.

Karel Haas
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
21. 9. 2021 12:57
Gutbrod a Goliath
Palivo se vstřikovalo opravdu přímo do válců. Vstřikovač byl umístěn téměř centrálně spolu se zapalovací svíčkou uprostřed spalovacího prostoru. Mazací olej se do motoru dostával sáním, podtlakem za klapkou. Vstřikovací pumpy odpovídali prvním mercedesům 220, neboli mechanickým řadovým vstřikovacím čerpadlům pro vznětové motory. Cíl byl jasný, optimalizovat u těchto malých dvoutaktů hospodaření s palivem, z principu ho běžně u karburátorových dvoutaktů skončí hodně ve výfuku. Zajímavá konstrukce.
20. 9. 2021 09:36
přímé vstřikování
...Kupé bylo prvním německým vozem, jehož dvouválcový dvoutaktní motor s objemem 856 cm3 měl přímé vstřikování paliva Bosch...

U přímého vstřiku je důležité vyřešit spolehlivé mazání dvoudobého motoru. Škoda že autor článku nikde nezmiňuje jak to tehdy udělali