Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Borgward (Hansa) 2000: Šestiválce z Brém

Karel Haas
Diskuze (0)

V roce 1938 se v továrně Borgward v Bremen-Sebaldsbrücku začaly vyrábět vozy Hansa 2000 s pohonem zadních kol dvoulitrovým řadovým šestiválcem. Později byly přejmenovány na Borgward 2000.

Carl Friedrich Wilhelm Borgward se narodil 10. listopadu 1890 v Altoně (dnes součást Hamburku) v rodině obchodníka s uhlím, kde byl mezi 12 sestrami jediným chlapcem. Už jako dítě si stavěl modely autíček poháněných hodinovým strojkem. Technické znalosti získal na strojní průmyslovce v Hamburku a po ní nastoupil jako technik v Brémách. Po skončení první světové války se oženil, založil rodinu a začal podnikat. V roce 1919 se Carl Borgward dostal do vedení firmy Bremer Reifenindustrie, která vyráběla všechno možné, od kuchyňského nádobí až po malé zemědělské stroje. To moc nevynášelo, tak se ohlížel po jiných aktivitách. Získal zakázku na výrobu chladičů pro firmu Bremer Hansa Lloyd Werken. 

V roce 1921 převzal Borgward tuto firmu, nazval ji Bremer Kühlerfabrik Borgward & Co a konečně mohl přemýšlet o tom, jak začít s výrobou vlastních vozů. Prvním byl prototyp malého dvoumístného sportovního auta, neměl ale dost peněz a prostoru, aby se sám mohl pustit do výroby. Zadal proto jeho výrobu firmě Hansa-Lloyd Werke a za vydělané peníze koupil pozemek v Bremen-Neustadt, na kterém postavil novou továrnu. V roce 1924 zde začal vyrábět motorové tříkolové dodávky Blitzkarren. Jeho partnerem v podnikání se stal obchodník Wilhelm Tecklenborg, který tříkolky prosadil u německé pošty. Dalším, ještě úspěšnějším výrobkem byly užitkové tříkolky Goliath, vyráběné až do roku 1933.

Továrna na Steinstrasse v Brémách přestávala stačit, proto koupil Borgward starou továrnu na Industriestrasse a po rekonstrukci do ní přemístil výrobu. V roce 1928 se opět změnilo jméno firmy na Goliath-Werke Borgward & Co GmbH. Výroba se dál rozšiřovala, takže Carl koupil další dvě krachující firmy, Bremer Karosseriefabrik a Bremer Hansa Lloyd Werken. Výrobní program se rozšířil o malé 1,5tunové nákladní vozy Superior a nákladní vozy Hansa-Lloyd. Jméno firmy se opět změnilo tak, aby pojalo všechny získané firmy a společníky: Hansa-Lloyd-und Goliath-Werke Borgward &Tecklenborg.

Teprve v roce 1934 se Borgward dostal ke splnění svého snu, výroby vlastního osobního vozu. Prvními byla malá čtyřmístná vozítka Hansa 400 a Hansa 500 poháněná dvoutaktním motorem. Hospodářská krize ale již končila a zákazníci chtěli něco lepšího. Prvními vážně myšlenými a seriózně vypadajícími automobily byla čtyřválcová Hansa 1100 a šestiválcová Hansa 1700. Oba vozy měly podobné dvoudveřové karoserie lišící se jen počtem ručně ovládaných ventilačních klapek po stranách kapoty. Hansa 1100 měla na každé straně čtyři, Hansa 1700 pět. Tyto vozy byly tak úspěšné, že čekací doba narostla na šest měsíců. V roce 1935 následoval první Borgwardův sportovní vůz Hansa 1700 Sport s elegantní dvoumístnou otevřenou karoserií. Všechny osobní vozy automobilky Borgward nesly dosud název Hansa. Byl to svazek severoněmeckých obchodních měst (patřily mezi ně i Brémy), založený v polovině 12. století a fungující do 17. století. Borgward převzal tento název od firmy Hansa-Lloyd.

Hansa 2000

Borgward dál expandoval a v roce 1936 koupil pozemek ve čtvrti Bremen-Sebaldsbrück a postavil zde několik prostorných továrních hal obklopených zahradou. Aby to finančně ustál, musel se spojit s několika dalšími brémskými obchodníky. Vznikla tak společnost Hansa-Lloyd-Goliath Werke AG. Borgward chtěl vést firmu sám, a proto svého společníka Tecklenborga vyplatil a okamžitě začal vyvíjet velký luxusní vůz Hansa 3500, poháněný řadovým 3,5litrovým šestiválcem s výkonem 90 k, který se pak vyráběl až do roku 1939. Karoserie tohoto vozu se už dost podobala pozdějšímu modelu Hansa 2000.

Na automobilové a motocyklové výstavě, konané v roce 1937 v Berlíně, představil Borgward dva nové modely: aerodynamický prototyp Hansa 1500 Windspiel s čtyřválcovým motorem a šestiválcový čtyřdveřový model Hansa 2000. Od roku 1938 se začala Hansa 2000 vyrábět v provedení Limousine s pevnou střechou a jako čtyřdveřová Cabrio-Limousine (foto) s plátěnou stahovací střechou a šesti pevnými bočními okny. Oba modely měly karoserie s kapkovitými blatníky, rovným čelním oknem, dlouhou kapotou a obloukovitou přední maskou rozdělenou na dvě poloviny. Po obou stranách kapoty měla Hansa 2000 čtyři větrací otvory. Dveře otevírané v úhlu téměř 90 stupňů měly panty na sloupku B, takže přední dveře se otevíraly směrem dozadu (dnes se jim často říká sebevražedné). Limuzína se prodávala za 4250 RM (říšských marek), Cabrio-Limousine byla o 100 RM dražší.

Čtyřdveřová Hansa 2000 Cabrio-Limousine s plátěnou stahovací střechou a šesti pevnými bočními okny. Čtyřdveřová Hansa 2000 Cabrio-Limousine s plátěnou stahovací střechou a šesti pevnými bočními okny.

 

Od začátku roku 1939 se začala Hansa 2000 nabízet pod názvem Borgward 2000 (foto). Rozdíl spočíval jen v odlišné přední masce s náznakem kosočtvercového loga Borgwardu. Od října 1939 se začal do tohoto vozu montovat šestiválec s objemem 2,3 litru a výkonem 55 koní. Prodával se pod názvem Borgward 2300 ve čtyřdveřových verzích Limousine a Cabriolet-Limousine a také jako dvoudveřový kabriolet se čtyřmi bočními okny. Do roku 1942 bylo vyrobeno kolem 2000 kusů typu 2000 a tisícovky vozů 2300. Borgwardy 2000/2300 se pochopitelně objevily i ve službách Wehrmachtu, o čemž svědčí řada obrázků a internetu, zachycující německé vojáky pózující před borgwardy.

Od roku 1939 se Hansa 2000 prodávala pod jménem Borgward 2000. Měla přední masku s náznakem kosočtvercového loga Borgwardu. Od roku 1939 se Hansa 2000 prodávala pod jménem Borgward 2000. Měla přední masku s náznakem kosočtvercového loga Borgwardu.

 

Klasická konstrukce

Borgward (Hansa) 2000 měl klasickou konstrukci s podvozkovým rámem ve tvaru písmene X se dvěma podélnými nosníky, vpředu a vzadu rozvidlenými (foto). Čtyřdobý zážehový řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem válců 1963 cm3 byl umístěný podélně vpředu a poháněl zadní kola přes jednokotoučovou suchou spojku a manuální čtyřstupňovou převodovku se synchronizací 3. a 4. stupně a řadicí pákou na podlaze vozu. Dodávku benzinu do motoru zajišťovaly dva karburátory Solex. Motor měl maximální výkon 50 koní při 3800 otáčkách za minutu, což postačovalo k dosažení maximální rychlosti 115 km/h. Při středním zatížení vozidla se spotřeba benzinu pohybovala kolem 13 litrů na 100 km.

Borgward 2000 měl klasickou konstrukci s podvozkovým rámem ve tvaru písmene X se dvěma podélnými nosníky, vpředu a vzadu rozvidlenými. Borgward 2000 měl klasickou konstrukci s podvozkovým rámem ve tvaru písmene X se dvěma podélnými nosníky, vpředu a vzadu rozvidlenými.

 

Přední kola byla zavěšena na dvojici příčných listových per umístěných nad a pod přední nápravou. Nárazy od kol zmírňovaly hydraulické tlumiče. Vzadu měl Borgward (Hansa) 2000 kyvadlové polonápravy s příčným poloeliptickým perem umístěným nad nápravami a hydraulickými tlumiči. Mezi perem a poloosami byly gumové dorazy. Vůz měl 16palcová kola s bubnovými brzdami ovládanými hydraulicky.

Karoserie vyrobená z ocelového plechu měla vnější rozměry 4500 x 1600 x 1540 mm (délka x šířka x výška) a poskytovala dostatek místa čtyřem osobám. O tom svědčí i některé vnitřní rozměry, např. šířka vpředu ve výši loktů byla 121cm a vzadu dokonce 129 cm. Výška nad sedáky předních dělených sedadel činila 850 mm, vzadu 900 mm. Prostor mezi předními a zadními sedadly byl v závislosti na poloze předních sedadel 18 až 34 cm.

Borgward za druhé světové války

Carl Borgward se stal v roce 1938 členem fašistické strany NSDAP a jako majitel důležité firmy vyrábějící motorová vozidla byl jmenován vedoucím vojenského hospodářství. Koncem roku 1938 byl správou podniku pověřen generálmajor von Schell a Borgward byl přinucen soustředit se pouze na výrobu středně velkých nákladních vozů a luxusních osobních vozů Borgward 2300. Po zahájení války rozšířil výrobu o torpéda a protiletadlová děla. Pro potřeby Wehrmachtu rozšířil továrnu o provozy v Bremen-Hastedtu, Nadahu a Delmenhorstu. Při těžkém leteckém náletu na Brémy byly 12. října 1944 téměř zničeny továrny Borgwardu v Hastedtu a Sebaldsbrücku. Více než polovinu zaměstnanců tehdy tvořili váleční zajatci, vězni a totálně nasazení. Po skončení druhé světové války byl Carl Borgward Američany uvězněn a strávil dva a půl roku ve vězení.

Borgward (Hansa) 2000  
Motor Vpředu umístěný čtyřdobý zážehový řadový šestiválec s rozvodem OHV
Objem motoru (vrtání/zdvih) 1963 cm3 (70/85 mm)
Maximální výkon 50 k/37 kW při 3800 ot/min
Kompresní poměr 6:01
Karburátor 2 x Solex 30 BFR
Pohon Zadních kol
Převody Jednokotoučová suchá membránová spojka, čtyřstupňová manuální převodovka se synchronizací 3. a 4. stupně
Zavěšení předních kol Příčná listová pera nahoře a dole, hydraulické tlumiče
Zavěšení zadních kol Kyvadlové polonápravy s příčným půleliptickým perem nahoře, hydraulické tlumiče
Brzdy Kapalinové, bubnové
Karoserie Čtyřdveřová, pětimístná. 
Podvozek Rámový s podélnými nosníky ve tvaru X
Rozvor náprav 2880 mm
Rozchod kol (přední/zadní) 1300/1340 mm
Délka 4500 mm
Šířka 1600 mm
Výška 1540 mm
Pohotovostní hmotnost 1260 kg
Rozměr pneumatik 5,50 x 16"
Maximální rychlost 115 km/hod
Spotřeba paliva 10–13 l/100 km
Počet vyrobených kusů 2 000

 

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme