Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie automobilky Borgward: Tříkolky, valníky, luxus, válka a tvrdý pád

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 1. 5. 2020 • 10:27
169
3
Zobrazit náhledy (169)
Borgward Hansa 1500 (1949) Borgward Hansa 1500 Cabriolet (1949) Borgward Hansa 1500 Cabriolet (1949) Borgward Hansa 1500 Sport-Cabriolet (1950) Borgward Hansa 1500 Sport-Cabriolet (1950) Borgward Hansa 1500 2-door Kombi (1951) Borgward Hansa 1500 RS Spyder (1952) Borgward Hansa 1500 Sport Coupе (1954) Borgward Hansa 1500 Sport Coupе (1954) Borgward Hansa 1500 Sport Coupе (1954) Borgward Hansa 1800 Miesen KTW (1952) Borgward Hansa 1800 Miesen KTW (1952) Borgward Hansa 2400 Schrägheck (1952) Borgward Hansa 2400 Pullman (1955) Borgward Hansa 2400 Pullman (1955) Borgward Hansa 2400 Pullman (1955) Borgward Hansa 2400 Pullman (1957) Borgward Hansa 2400 Pullman (1957) Borgward Hansa 2400 Pullman (1957) Borgward B 2500 Pritsche (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella (1954) Borgward Isabella Cabriolet (1955) Borgward Isabella Cabriolet (1955) Borgward Isabella Kombi (1955) Borgward Isabella Cabriolet (1958) Borgward Isabella Coupe (1958) Borgward Isabella Coupe (1958) Borgward Isabella Coupe (1958) Borgward Isabella Coupe (1958) Borgward Isabella Kombi (1958) Borgward Isabella Kombi (1958) Borgward Isabella Kombi (1958) Borgward Isabella Luxe Kombi (1960) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 2000 (1954) Borgward B 2000 (1955) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward B 611 (1957) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward P100 (1959) Borgward RS (1959) Borgward 230 (1965) Borgward 230 GL Pullman (1965) Borgward 230 GL Pullman (1965) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward Isabella Concept Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BXi7 Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019)

Německý Borgward patřil mezi důležité evropské výrobce aut, v roce 1961 však nečekaně padl. Dnes se snaží vrátit díky čínské investici, a tak je čas si připomenout jeho zajímavou historii.

Automobilový trh je velký a bohatý a proto i pády výrobců nebývají malé a nenápadné. Automobilka, vyrábějící kdysi věhlasné značky Borgward, Hansa, Goliath a Lloyd, zažila jeden opravdu velký a pro mnoho lidí dodnes nepochopitelný a zbytečný pád. Z něj se značka Borgward dokázala zvednout až po několika dekádách a s čínskou pomocí. Vypadá to, že se ale už nedočká věhlasu z doby, kdy šly na dračku tříkolový Goliath Pionier nebo elegantní Borgward Isabella.

V roce 1921 založil v Brémách firmu německý podnikatel Carl F.W. Borgward Bremer Kuhlerfabrik Borgward & Co., vyrábějící automobilové chladiče. Jeho zaujetí automobily sahalo ale mnohem dál, takže už ve svých 34 letech vyrobil v roce 1924 své první vozidlo. Blitzkarren („Bleskový vozík“) byl tříkolový kurýrní motocykl o dvou koňských silách, perfektně využitelný pro maloobchodníky. Později sestrojil tříkolového Goliáše (Goliath), kterého od roku 1925 využívala německá poštovní služba.

Během Velké hospodářské krize v roce 1929 využili Carl Borgward a jeho společník Wilhelmem Tecklenborg situace a převzali kontrolu nad krachující brémskou společností Hansa-Lloyd-Werke. Ta vznikla už v roce 1914 sloučením automobilek Hansa Automobilgesellschaft a Namag (vyrábějící automobily značky Lloyd) a i díky fyzické blízkost továrně Goliath v brémské čtvrti Hastet Borgwardovi poskytla příležitost k výraznému rozšíření výroby. Výroba luxusních osobních vozů Hansa-Lloyd byla pozastavena a dál se zde pod touto značkou vyráběla jen nákladní vozidla, doplňující řadu osobních vozů. Carlu Borgwardovi se tak plnily sny.

Od koženky k plechu a od Hansy k Borgwardovi

Nová společnost Hansa-Lloyd und Goliath-Werke Borgward & Tecklenborg oHG v roce 1932 uvedla na německý trh pod názvem Goliath Pionier opět malý a tříkolový, tentokrát ale osobní vůz. Koženková karoserie tohoto drobného, avšak velmi populárního vozu, byla napnutá na dřevěné konstrukci a motor byl poháněn silou pěti nebo sedmi koní. Zejména na zahraničních trzích se ale v té době objevily i čtyřkolové luxusní šestiválce Hansa Matador, následované modely Hansa Konsul a Hansa Luxury, a nakonec i Hansa Senator. 

Pozdější poptávku po malých a levných vozech uspokojily modely Hansa 400 a Hansa 500 o objemu 0,4 a 0,5 litru, které vznikly mezi roky 1933 a 1934. Dvoutaktní dvouválcové motory z ILO Motorenwerke měly uložené pod zadní kapotou a jezdily maximální rychlostí 65 a 70 km/h. Oba modely měly nesynchronizovanou třístupňovou převodovku s řadicí pákou uprostřed a pohon na zadní kola. Jejich konec pak nastal společně s ukončením daňového zvýhodnění malých vozů v Německu a s rostoucím bohatstvím společnosti, která se postupně dostávala z následků hospodářské krize a zatoužila po větších a dražších modelech.

Krátce nato tak přišel na trh čtyřválcový model Hansa 1100, který později doplnily šestiválcové modely Hansa 1700 a Hansa 2000. Stejný benzinový motor přitom poháněl také jednotunový nákladní vůz Hansa Lloyd Express, který byl rovněž velmi populární. V roce 1935 Borgward sestrojil svůj první sportovní automobil, Hansa 1700 Sport. A další rok přišel na trh luxusní kabriolet Hansa 3500 Privat, poháněný 90 koňskými silami řadového šestiválcového motoru s objemem 3,5 litru. Němci si je okamžitě oblíbili, vyšly na ně nadšené kritiky v tisku a jména kupců byla doplňována na šestiměsíční čekací listinu. Název Hansa později doplnilo Borgwardovo příjmení a z modelu 2000 se v roce 1939 nakonec stal jen Borgward 2000.

Válečné ničení a nové modely

Borgwardova automobilka vyráběla i během druhé světové války a vážně konkurovala předním německým výrobcům aut, jako byli Opel, Ford, Adler, Hanomag a Wanderer. V roce 1938 otevřel Borgward v Brémách novou moderní továrnu, záhy ji byl nacisty donucen přestavět na výrobu nákladních a vojenských vozů. Výroba modelu Borgward 2300, který následoval po Borgwardu 2000, ale pokračovala až do roku 1942.

Výroba byla přerušena až v roce 1944 bombardováním vojsky Aliance. Za spolupráci s nacistickým režimem byl Carl Borgward  mezi lety 1945 a 1948 uvězněn, v práci ovšem neustával.  Od roku 1946 chytře rozdělil společnost tři samostatné divize, Borgward, Goliath a Lloyd, protože v poválečném uspořádání byly v Německu suroviny přidělovány podle jednotlivých výrobců a rozdělení tak slibovalo větší příděly. 

Prvním německým poválečným modelem se v roce 1949 stal středně velký sedan Borgward Hansa 1500 s výkonem od 48 do 52 koní. Vyznačoval se celoocelovou kompaktní karoserií. Kabina pro cestující tak zabírala celou šíři vozu a poskytovala šest pohodlných míst k sezení, což oproti konkurenčním německým značkám té doby představovalo průlom a oblíbené téma novinářů. Zájem vzbudilo také samostatné vnější víko kufru nebo blikající směrovky, nahrazující tradiční semaforová světla.

Model Borgward Hansa 1500 byl prodávaný jako dvoudveřové kombi, ale také jako pětimístný dvoudveřový nebo dvoumístný sportovní kabriolet. Oba modely kabrioletů sestavovali ve firmě Hebmüller ve Wülfrathu.

V roce 1952 následoval rychlejší model Borgward Hansa 1800, jehož čtyřválcový motor o objemu 1,8 litru a výkonu 60 koní, řídila čtyřstupňová převodovka. Rok nato doplnily benzinové motory také motory dieselové, díky nimž mohly tyto vozy dosahovat rychlosti až 109 km/h. Stejně jako dříve byly dvou a čtyřdveřové limuzíny doplněny kabrioletem a kombi. Ve stejném roce byl také představen luxusní fastback Borgward Hansa 2400, který disponoval první automatickou převodovkou v Německu.

V roce 1950 začal Borgward konstruovat také závodní auta, prvním z nich byl Borgward Hansa 1500 Inka , který s rychlostí 172 km/h zlomil rekord na 1000 mílích na Autodrome de Montlhéry Circuit poblíž Paříže. Borgwardovy závodní vozy byly ale úspěšné zejména ve Formuli II a Carreře.

Úspěšná Isabella a nesmrtelný P-100

Důležitý úspěch pro Borgwardovu automobilku přišel v roce 1954, kdy byl představen dvoudveřový model Isabella. V dalším roce Borgward přidal Isabellu Combi a Touring Sport (TS). Tyto vozy měly menší motor než jejich předchůdci Borgward Hansa, přesto dokázaly pohánět vůz rychlostí až 130 km/h. Isabelly se později na trhu dobře doplňovaly s luxusními šestiválci Hansa 2400, určenými pro movitější motoristy.

V roce 1957 oslavovala Borgwardova skupina, zahrnující Goliath a Lloyd, půlmiliontý vyrobený vůz, čímž se co do prodejů zařadila na druhou příčku za Volkswagen. Ve stejném roce rozšířily modelovou řadu Isabella dva nové vozy, TS de Luxe a Isabella Coupé. Isabella Coupé byla poháněna řadovým čtyřválcovým motorem o objemu 1,5 litru, měla čtyřrychlostní převodovku a byla vybavena nezávislým zavěšením kol. Isabell bylo nakonec prodáno okolo 200 tisíc kusů. Obrovský úspěch zaznamenala například i ve Spojených státech, kde se počet prodejců značky Borgward do roku 1959 vyšplhal na 500 a ohromený Chrysler učinil neúspěšnou nabídku 200 milionů německých marek za 51 % úspěšné německé společnosti.

V roce 1959 byl na frankfurtském autosalonu představen nový šestiválcový Borgward P-100 , první německý vůz se vzduchovým odpružením. Zdatně konkuroval úspěšnému sedanu Mercedes-Benz 220SE a stal se nejprestižnějším modelem automobilky Borgward, díky čemuž ji zajistil největší zisk v její historii.

Mezi roky 1960 a 1961 se prodával jako čtyřdveřový sedan. Konstrukce byla podobná Isabelle, obohacená o integrovaný podvozek. Agregát o objemu 2,3 litru vycházel z  původních borgwardovských šestiválců. Těmto vozům zajišťoval rychlost až 161 km/h.

Nečekaný pád a prostor pro konspirační teorie

Modelů P-100 se za 19 měsíců výroby prodalo na 2500 a v první polovině roku 1960 museli kupující měsíce čekat na svou Isabellu, protože automobilka nestíhala uspokojovat poptávku. Ovšem ve druhé polovině roku se situace zcela obrátila.

Eisenhowerská recese způsobila problémy americké společnosti, která dovážela automobily Borgward, a tamní prodejci zrušili přes 9000 objednávek. K tomu se přidaly technické problémy vozů Lloyd Arabella (úniky vody z chlazení nebo poruchy převodovky), představených v předchozím roce, vinou kterých bylo prvních tisíc kusů vráceno do továrny.

V roce 1961 poklesly prodeje ještě víc a sklady společnosti byly plné neprodaných automobilů. O to víc se projevily důsledky špatného hospodaření firmy, která fungovala jako čtyři malé nezávislé společnosti, nepoužívající společnou strategii sdílení dílů a redukující náklady na vývoj, jako to dělali jiní výrobci.

Ačkoli Borgward potřeboval půjčit jen okolo 10 milionů marek, aby krizi přečkal a vydržel na trhu, brémský senát půjčku zavrhl a dodavatelé přestali dodávat materiál. Nikdo společnosti nepomohl, místo toho byla nucena přerušit činnost.

Podezřelou ironií osudu bylo, že bankrot řešil Johannes Semler, zakladatel a předseda představenstva společnosti BMW. Možná i proto až do své smrti v roce 1963 trval Carl Borgward na tom, že jeho společnost byla technicky solventní. Jeho slova potvrzovala částka 4,5 milionu DM, která z podnikání zůstala po vyplacení věřitelů. Borgward to ale v té době nezachránilo.

Model P-100 si užil ještě krátký posmrtný život, jelikož byly jeho výrobní linky v roce 1963 prodány a přepraveny do Mexika. Po několika změnách majitele byla výroba přejmenovaného modelu zahájena až v roce 1967 podnikatelem Gregoriem Ramirezem Gonzalezem v Monterrey a pokračovala až do roku 1970. Nově přejmenovaného modelu 230 GL Mexičani vyrobili kolem 2300 kusů. Původní továrna Borgward v Brémách je v současnosti využívána společností Mercedes-Benz.

Čínské investice a nejistá budoucnost

V roce 2008 byla vnukem Carla Borgwarda, Christianem,  a Karlheinzem L. Knössem ve švýcarském Lucernu založena nová společnost Borgward Group AG. Později se přesunula do německého Stuttgartu a s novými čínskými investory z Beigi Foton Motor začala po několika letech vyrábět první automobily – SUV Borgward BX5 s odbytem primárně na čínském trhu. Tento až sedmimístný vůz s designem Einara Hareide obsahuje dvoulitrový turbomotor s výkonem 165 kW nebo i plug-in hybridní čtyřválec s výkonem 295 kW.

Dalšími novými modely Borgwardu jsou SUV BX7 TS, BX5 a BX6. Pořád se mluví také o větší expanzi na starém kontinentu, tyto plány však zatím splněny nebyly. A tak přestože se Borgward na trh vrátil, do někdejšího ohlasu má zatím pořádně daleko.  

Související články

Témata
1. 5. 2020 19:40
Re: Jj na podzim 2017
A čo povieš na toto...
https://www.youtube.com/watch?…
https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - 3_diamanty
1. 5. 2020 17:56
Re: Jj na podzim 2017
velmi podobny tomuto SUVecku https://www.auto.cz/…alka-a-tvrdy-pad?… je aj dalsi cinsky voz geely GS sport ... https://www.youtube.com/watch?… pride mi ze aj ta podivna farba kasne je uplne rovnaka... sablony frcia naplno .. len rozdielne logo robi rozdiel... inak uplne rovnaka skatula ... sranda ...
Avatar - fostek
1. 5. 2020 14:02
Jj na podzim 2017
jsem jeden nafotil v Pekingu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku