Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gordon Murray T.27: Nový městský elektromobil geniálního konstruktéra

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Po loňském modelu T.25 následuje nový T.27, jenže ten není poháněn konvenčním tříválcem, nýbrž elektromotorem.

Gordon Murray v minulosti postavil například radikální supernízký Brabham BT 55 formule 1, jeho dílem byl i legendární McLaren F1. Nyní se věnuje úplně jiné kategorii vozidel.

Společnost Gordon Murray Design vznikla v dubnu 2007 v Shalfordu v hrabství Surrey.

Po loňském modelu T.25 následuje nový T.27, jenže ten není poháněn konvenčním tříválcem, nýbrž elektromotorem.

Vývoj celého pohonného systému dostala na starost firma Zytek Automotive. Projekt vyšel na 9 milionů liber a jeho realizace trvala pouhých sedmnáct měsíců, finančně se na něm podílela také britská vláda, která schválila příslušný grant.

T.27 je dalším ultrakompaktním vozem do přecpaných metropolí. O tom svědčí i rozměry. Výška 1,6 m sice odpovídá dnešním malým MPV, ale všechny ostatní míry jsou jiné. Na délku má pouze 2,5 m, je tedy kratší než Smart. Na jednom běžném parkovacím místě mohou tudíž stát napříč až tři vozy!

Šířka 1,3 metru představuje ve městech obrovskou výhodu, v jednom jízdním pruhu by tak vedle sebe mohla jet klidně i dvě auta. T.27 stejně jako jeho předchůdce nemá dveře v pravém slova smyslu, celá přední část kabiny se vyklápí směrem vzhůru, což je také velmi netradiční řešení, do hustého provozu dnešních měst však veskrze praktické. Průměr otáčení 6 m jen dokresluje, jak je autíčko mrštné.

Jeho srdcem je elektromotor o výkonu 25 kW (34 k), který na kolech poskytuje mohutný točivý moment 875 Nm. Ten se přenáší pomocí jednostupňové převodovky na zadní nápravu. U elektromobilu tedy nic neobvyklého.

Lithium-iontové baterie mají kapacitu až 12 kWh a dobít je lze z domácí zásuvky za 4 hodiny.

Podvozek disponuje rozvorem 1780 mm. Všechna kola jsou nezávisle zavěšená, vpředu na příčných trojúhelníkových ramenech, vzpěry vzadu tvoří písmeno V. Na přední nápravě je také příčný zkrutný stabilizátor.

Řízení je hřebenové, nemá ale ani mechanický posilovač. Vzhledem k hmotnosti 680 kg včetně baterií ovšem není divu.

Celý proces výroby se nazývá iStream a společnost jej má patentován. Britské mikro je postaveno z lehkých materiálů, na kompozitovou podlahu navazuje hliníkový trubkový rám. Třímístná karoserie je především z recyklovatelných plastů, řidič sedí uprostřed a dva dospělí spolujezdci po stranách jsou posunuti směrem vzad. Ano, McLaren F1, i předchozí Gordon Murray T.25 měly podobné uspořádání. Interiér je navržen jako bezpečnostní buňka s deformačními zónami vpředu i vzadu. Ve výbavě případné produkční verze nebude chybět ABS, ESP, ani řidičův airbag.

Do zavazadelníku se vejde v základním uspořádání 190 l nákladu, při sklopení obou postranních sedadel velmi slušných 750 l. Městské přibližovadlo je schopné na třináctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 145 x 70 jet rychlostí až 105 km. Z 0 na 100 km/h dokáže akcelerovat za méně než 15 s. Spotřebuje prý o 29 % méně energie než elektrický Smart. Akumulátory mu umožňují ujet až 160 km dle normy NEDC, standard ECE15 pak udává dokonce bezmála 210 km.

T.27 se oficiálně představil veřejnosti v Londýně 29. června 2011, rok a den po T.25. Už má za sebou úspěšný bariérový test při rychlosti 50 km/h dle předpisů Euro NCAP. Vůz je ale zatím pouze funkčním prototypem, společnost Gordona Murraye je v jednání s trojicí možných výrobců. Ale jak víme z praxe, producenti elektromobilů to nemají jednoduché... O svých kvalitách je může přesvědčit při závodě úsporných aut RAC Future Car Challenge z Brightonu do Londýna, který se koná letos 5. listopadu.

Sériová produkce by se mohla rozjet do dvou let. Předpokládaná cena? Mezi 14-15.000 britských liber, což v současnosti odpovídá zhruba 378-405 tisícům korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
2. 7. 2011 14:37
Opsal naši Avii 350
[odkaz]

Tohle naše auto bylo první sériovka s celohliníkovou samonosnou karoserií na světě, dávno před Audi. Řidič sedí vpředu uprostřed, po bocích za ním 2 další. Odsouvací střecha je lepším řešením než vyklápěcí půlka auta. Měla menší kolečka - to ale nevadilo, dřív tu byly zcela rovné udržované silnice, ne tankodromy jako dnes...
1. 7. 2011 20:09
Re: Bojím se stáří
Na úspěch této krásné, praktické, pohodlné, bezpečné a jistě i velmi levné věci je třeba vsadit klidně i celoživotní úspory. :-) :-) :-)
1. 7. 2011 18:13
Re: Bojím se stáří
Od dob lovců mamutů, a možná ještě dřív, člověk tu krásnou modrou planetu huntuje jak mu síly stačí. Nekouká nalevo, napravo jen silní vítězí. Války, vesmír plný smetí, moře plná ropy, těžby všeho nad potřeby od nerostů přes ropu, uhlí, pralesy až po faunu po staletí až do dnes.

A pak si mám sednout do takové krásy, když do konce života mi zbývá třeba jen pár let? To si chci ještě něco užít. Ano, moralista řekne, že je to velmi sobecký názor, ale člověk je od přírody rváč a agresoři i když ne mnohdy nejchytřejší, jsou zpravidla vždy vpředu.

Možná, že by některá část mozku mohla říct "ano, to je správné", ale není ten mozek celý trošku nemocný?

No a holky ti do takové káry budou skákat po hlavě s vočima u sebe.

1. 7. 2011 17:09
Re: Uff
Gordon Murray neni takovy amater nebo tunelar dotaci, za jakeho ho mas. T27 i T25 jsou jednoduse genialni, v tomhle s nazvem clanku souhlasim. Murray vyjednava s vyrobci a uvidime, jak se to vyvine. Naposledy probehla zprava o crash testech - dopadly na vybornou. Pri srovnani T27 a Renault Twizy bych vybral T27.
1. 7. 2011 16:12
Re: Bojím se stáří
Tak zrovna Gordon nemusí nikomu nic dokazovat. I když jako klasicky založení fanoušek automobilsmu jsem skeptický k současné formě hybridů a elektromobilů ve formě běžných rodinných vozů, tak v kategorii městských pohybovadel za tento směr uvažování tleskám, protože tohle může být do budoucna cesta jak (částečně) řešit osobní dopravu ve velkých městech a hlavně ulevit lidem od splodin.