Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Grand Prix Macao: Jak se závodí na nejužší trať na světě?

Diskuze (0)

Šedesát kilometrů od Hongkongu leží městský a nejužší okruh světa v Macau. V polovině listopadu se tady potkávají cestovní vozy, formule 3 i silniční motocykly. Letos po šestašedesáté.

Křivolakými ulicemi se vlní 6,2 kilometru dlouhý okruh Guia, který proslavily pasáže jako zatáčka u hotelu Lisabon, stoupání na St. Francisko Hill, esíčka Solitude nebo prudká vracečka Melco. Zatáčka tak úzká, že je zde zakázáno předjíždění.

Komu pomůže úspěch?

Ve formuli 3 se zde potkávají nejlepší z mladých talentů z celého světa. Úspěch může pomoci získat sedačku ve formuli 1. Mezi minulými vítězi najdeme několik později slavných pilotů F1, třeba Ayrtona Sennu, Michaela Schumachera, jeho bratra Ralfa, Davida Coultharda nebo Takumu Sata. Jsou i tací, kterým Macao nepomohlo. Brit Dan Ticktum zde zvítězil v letech 2017 a 2018, „za odměnu“ byl vyhozen z juniorského programu Red Bullu.

Ročníku 2019 se mimo jiné zúčastnil třeba úřadující šampion formule 3 Robert Shwartzman nebo pilot formule 2 Callum Ilott, který hájí barvy české stáje Sauber Junior Team by Charouz. Tým povolal do Macaa ještě Davida Schumachera, syna Ralfa a synovce Michaela, a Enza Fittipaldiho, vnuka slavného Emersona. Všechny však překonal estonský junior stáje Red Bull Jüri Vips, který odstartoval víkend ziskem pole position pro kvalifikační závod. Vyhrál stylem start–cíl, což mu zaručilo nejlepší pozici i na začátku nedělního hlavního závodu. V tom byl ale Vips o pouhých osm desetin sekundy poražen osmnáctiletým Nizozemcem Richardem Verschoorem, jenž Grand Prix Macaa vyhrál při svém debutu. Mladík navíc dokončoval závod s poškozeným řízením po kontaktu s bariérou.

Dal mu ránu a vyhrál

Ve světovém poháru pro vozy GT3 se z vítězství radoval tovární tým Mercedes, který zásluhou Itala Raffaeleho Marciella zvítězil v konkurenci Audi, Porsche a BMW. Pro trojcípou hvězdu neodstartoval víkend dobře, během sobotního kvalifikačního závodu totiž Marko Engel s továrním vozem AMG GT3 v zatáčce Lisabon sestřelil týmového kolegu a specialistu na Macao Edoarda Mortaru. Právě do něj přitom „stříbrné šípy“ vkládaly největší naděje, nakonec ho ale v neděli dokázal vítězně zastoupit Marciello.

Pro cestovní vozy ze seriálu FIA WTCR bylo Macao předposledním závodním víkendem sezony 2019, která vyvrcholí v polovině prosince na malajském okruhu v Sepangu pod umělým osvětlením. Na okruhu Guia prožil skvělý víkend tým Cyan Racing, který se stará o program čínských vozů Lynk & Co, jež vyhrály všechny tři závodní jízdy. Dva triumfy získal čtyřnásobný mistr světa cestovních vozů Yvan Muller, který se díky tomu výrazně dotáhl na vedoucí duo jezdecké tabulky Norbert Michelisz a Esteban Guerrieri. Třetí triumf pro Lynk & Co vybojoval Mullerův týmový kolega a trojnásobný světový šampion „cesťáků“ Brit Andy Priaulx.

Rozhodlo kolo bez nehody

Motocyklové kategorii historicky vládnou britští specialisté na přírodní okruhy. Například John McGuinness, majitel třiadvaceti vítězství ze slavné Tourist Trophy na Ostrově Man, nebo Peter Hickman, jenž v Macau loni završil vítězný hattrick. Právě poslední jmenovaný jel v čele letošního závodu ve chvíli, kdy byl již podruhé přerušen červenou vlajkou po hromadné nehodě šesti jezdců v zatáčce. K následnému restartu již nedošlo a za vítěze byl prohlášen Brit Michael Rutter na základě pořadí v jediném kole, které se odjelo bez nehod. Pro Ruttera to bylo již deváté vítězství v Macau.

Naši v Macau

Česká republika měla své zastoupení v osobě Marka Červeného, který se s motocyklem BMW S1000RR týmu WEPOL Racing počtvrté v kariéře zúčastnil závodu. Naneštěstí byl zapleten do jedné z kolizí. „Bohužel závod pro mě trval jen pět kol, poté spadl jezdec přede mnou a jeho motocykl se od svodidel odrazil přímo do mé stopy. Ve snaze zamezit srážce jsem havaroval,“ uvedl Červený pro facebook týmu Wepol.

V Asii byl přítomen již potřetí Jarek Janiš, závodní inženýr německého týmu Röwe, jehož vozy BMW M4 GT3 obsadily v závodě druhé a třetí místo. „Těžko najdete někde na světě trať, která nabízí větší adrenalin. Na okruhu je několik míst, kde vozy regulérně škrtají o svodidla. Vracečka Melco má takový poloměr, že kvůli ní musí mít auta předělané řízení. Továrny sem povolávají zkušené jezdce, již znají každý detail trati. Našemu týmu vyšly dva tréninky, méně už kvalifikace. V závodě to byl boj o každý metr, ale šance na předjetí je tady minimální. Byli jsme na stupních, ale nevyhráli,“ říká Jarek Janiš.

Co je Macao

Bývalá portugalská kolonie je v současné době jednou ze správních částí Číny. Území Macaa sestává ze stejnojmenného poloostrova a dvou ostrůvků Taipa a Coloane. Ty byly propojeny pevninou (na úkor moře) v jeden ostrov a ten následně spojen s Macauským poloostrovem pomocí mostů. Na území 29 km² žije přes 580.000 obyvatel, což z něj činí oblast s nejvyšší hustotou populace na světě, která představuje 19.396 obyvatel/km².

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Autor: Jiří Šlégl

Diskuze (0)

Doporučujeme