Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hamann CS1 - Ještě ostřejší Mini Cooper S

Miroslav Kudělka
Loni se, v režii BMW, rozběhla výroba nástupce legendárního britského vozítka Mini a letos na jaře přišla do výroby také jeho nejvýkonnější verze Cooper S. Právě tento model si vyhlédl vyhlášený úpravce vozů BMW, Hamann, a již tak nabroušené autíčko,...

Loni se, v režii BMW, rozběhla výroba nástupce legendárního britského vozítka Mini a letos na jaře přišla do výroby také jeho nejvýkonnější verze Cooper S (psali jsme o něm zde). Právě tento model si vyhlédl vyhlášený úpravce vozů BMW, Hamann, a již tak nabroušené autíčko, ještě více přiostřil. Modelová řada Mini zažívá velký obchodní úspěch, když se těchto malých a ne právě nejlevnějších, aut prodalo za první rok již přes 100 tisíc.

Při pohledu do technického popisu standardního Cooperu S je vidět, že přímo nabízí další možnosti úprav pro milovníky "našlapaných" malých autíček. Jeho, mechanickým kompresorem přeplňovaný, motor o objemu 1,6 litru skýtá poměrně snadnou možnost dalšího zvýšení výkonu. Této situace u Hamanna dokázali dobře využít. Hlavním bodem úprav se tak stala právě modifikace pohonu mechanického kompresoru, čímž se dosáhlo lepší charakteristiky plnění. Tomu pomohla také úprava sacího potrubí a samozřejmě se nezapomnělo na přeprogramování řídící jednotky vstřikování a zapalování. Tento výkonnostní kit dokázal využít rezervy sériového motoru a zvednout, již tak nadprůměrný, výkon 120 kW (163 k) při 6000 ot/min na úctyhodných 144 kW (195 k) při 6100 ot/min. Také točivý moment zaznamenal výrazný nárůst a z 210 Nm při 4000 ot/min se vyšplhal na 251 Nm. Tyto hodnoty možná nevypadají nijak světoborně, ale uvážíme-li, že patří vozu o délce pouhých 3655 mm, tak je to opravdu zajímavé. K jejich optimálnímu využití napomáhá sériově montovaná šestistupňová převodovka a také chladič motorového oleje. Však také dynamickými parametry může takhle upravené Mini rozdrtit mnoho podstatně větších a výkonnějších kolegů. Dokazuje to zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,9 s a maximální rychlost 227 km/h (!)

S takovou porcí koníků se musí poprat nejen řidič, ale především podvozek. Sériové provedení zavěšení od techniků BMW je koncepčně natolik vyspělé, že nebylo třeba do něj výrazněji zasahovat. Změnu si prodělaly pouze pružící a tlumící jednotky, které jsou výškově nastavitelné. Pružiny i tlumiče mají progresivní charakteristiku pro větší citlivost a celý vůz byl snížen. Přední část o plných 50 mm a na zadní nápravě o 30 mm. S novými prvky odpružení bylo dosaženo ještě sportovnějšího chování a ovládání něž nabízí standardní Cooper S. Na brzdách se nemuselo měnit vůbec nic a přesto nabízí dostatečnou sílu pro zpomalení. Jejich technologii nabízí k nahlédnutí nová třídílná, šroubovaná kola z lehké slitiny o rozměru 8Jx18. Jejich pětipaprskový design s leštěnou vnější stranou, skvěle podtrhuje dravost autíčka a společně s pneumatikami 225/35 ZR 18 dále zlepšují jízdní vlastnosti. Tato kola jsou k dispozici také pro ostatní modely Mini a Mini Cooper a jejich sada i s pneumatikami přijde na zhruba 130 tisíc korun...

Ke dravému autu si většina z nás představí také dravý vzhled. Na tuto stránku se u Hamanna také nezapomnělo, přestože již od výrobce má Mini Cooper S dostatečně dravý výraz. Mimo již zmíněných velkých kol, které perfektně vyplňují výřezy blatníků, a snížené karosérie, přibyly na jejím povrchu i nějaké spoilery. Vpředu, pod standardní nárazník se spoilerem, přibyl ještě další, který snižuje vztlakovou sílu působící na přední nápravu ve vysokých rychlostech. Další aerodynamický doplněk našel své místo nad oknem zadních výklopných dveří, kde nahradil původní, menší spoiler Cooperu S. Poslední prvek vzhledové sady, našel místo pod zadním nárazníkem a je to difuzor, který upravuje proudění vzduchu na výstupu s pod auta, s centrálně umístěnou dvojitou nerezovou koncovkou výfuku o průměru 70 mm. Tato koncovka, vedoucí šikmo vzhůru, je součástí sportovního tlumiče výfuku, který nahradil zadní část sériového provedení. Také ten je součást výkonového kitu motoru.

Zásahům se nevyhnul ani interiér vozu. Zde se však již nejedná o nějaké radikální úpravy, ale spíše o doladění sportovního image vozu. K tomu slouží především nový sportovní volant umožňující použití standardního airbagu. Dále jsou zde drobné doplňky z hliníku, jako hlavice řadící páky, pedály, opěrka pro levou nohu či madlo ruční brzdy. V nabídce je také kompletní čalounění interiéru v kůži jakéhokoliv odstínu.

Většina těchto úprav, kromě úpravy motoru, je také k dispozici i pro další modely Mini. I pro ně je však v nabídce výkonový kit, který podstatně vylepšuje vlastnosti motoru. K dispozici jsou také různé aerodynamické doplňky, jako jsou prahy, přední a zadní spoilery.

Technická data
Motor1,6
Druhkompresorem přeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)1598
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/k/ot)144/195/6100
Max. točivý moment (Nm/ot)251/-
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)227
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3655
Šířka (mm)1688
Výška (mm)1386
Rozvor (mm)2467
Rozchod vpředu (mm)1453
Rozchod vzadu (mm)1460
Pohotovostní hmotnost (kg)1140
Objem nádrže (l)50
Rozměr pneu225/35 ZR 18

Miroslav Kudělka