Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hennessey Venom F5 Evolution
Hennessey Venom F5 Evolution
Hennessey Venom F5 Evolution
Hennessey Venom F5 Evolution
9 Fotogalerie

Hennessey Venom F5 Evolution: Americký hypersport posouvá hranice možného

Marek Bednář

Nový hypersport značky Hennessey nabízí kromě nejvyššího výkonu na světě také přepracovanou aerodynamiku pro lepší přítlak, adaptivní odpružení i volitelný výfukový systém a sedadla pro delší cestování.

Texaský tuner a výrobce hypersportů Hennessey představil nový model Venom F5 Evolution coby nejsilnější silniční automobil se spalovacím motorem na světě.

Už původní venom F5 byl naprostým extrémem s 6,6l přeplňovanou V8 nazvanou „Fury“ („Zběsilost“) o výkonu 1.842 koní (1.355 kW). Nová verze Evolution na něj navazuje vylepšenou aerodynamikou, ostřejším řízením a především zvýšeným výkonem, a to za hranici dvou tisíc koní. Konkrétně má 2.058 koní (1.513 kW) při 8.000 otáčkách a točivý moment 1.959 Nm při 5.200 otáčkách, a to při použití paliva E85. Standardní benzin bude patrně znamenat nižší výkon kvůli své menší odolnosti proti detonačnímu hoření.

Motor prošel vylepšením ve spolupráci s inženýrskou společností Ilmor Engineering. Dostal dvě turbodmychadla Precision 76/80, která jsou podle tiskové zprávy největší na světě s určením pro zrcadlovou zástavbu dvou kusů na jeden motor. Ta čísla jsou průměry v milimetrech – 76 mm má lopatkové kolo kompresoru, 80 mm má lopatkové kolo turbíny.

Dále tu jsou upravené písty oválného, nikoliv kruhového tvaru, vysokopevnostní ojnice a titanové ventily. Výsledkem je již zmíněný výkon přes půldruhého megawattu a tato síla umožňuje zrychlení z 0 na 320 km/h za pouhých 10,3 sekundy.

Nejde však jen o motor. Významnou inovací je nové adaptivní odpružení umožňující řidiči transformovat charakter vozu výběrem z pěti jízdních režimů. Systém automaticky upravuje jízdní vlastnosti, ovladatelnost a citlivost řízení. Na silnici poskytuje větší jistotu, zatímco na závodní dráze výrazně zlepšuje výkon, přilnavost a přesnost zatáčení.

Aerodynamický vývoj těžil z rozsáhlých testů s inženýrem Markem Handfordem, který má v životopise práci na závoďácích IndyCar i formulích 1. Kompletně přepracovaný přední splitter, nové náběžné plochy před předními koly a deflektory proudění vzduchu na spodní části vozu významně zlepšují přítlak a stabilitu. Nová Gurneyho klapka na zadním spoileru dále zlepšuje vysokorychlostní stabilitu.

Automobilka vyvinula také sadu volitelných vylepšení pro ty zákazníky, kteří by rádi používali své vozy i na delší cesty. Tyto prvky zahrnují alternativy k lehkým karbonovým sedadlům a sportovnímu výfuku, včetně kožených sedadel s lepším bočním vedením.

Balíček vylepšení Evolution je dostupný jak pro nové objednávky, tak pro stávající majitele vozů Venom F5 v provedení Coupe, Roadster a Revolution za cenu 285 tisíc dolarů, tedy zhruba 6,28 milionu korun. Pro nové objednávky to je samozřejmě příplatek k novému F5, které přijde na zhruba tři miliony dolarů, tedy 66,1 milionu korun.

Video placeholder
Hennessey Venom F5-M Roadster • Zdroj: Hennessey Performance

Zdroj: Hennessey | zdroj foto a videa: Hennessey