Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Heuliez v Paříži 2008

Ondřej Láník
Diskuze (0)
V době, která malým automobilkám a zakázkovým výrobcům ani trochu nepřeje, zachraňuje velká evropská jména kapitál z Asie.

V případě Heuliez to byla indická firma Argentum Motors, která za 25 milionu euro získala 60% podíl ve firmě a nyní tak vlastní 67 % akcií.

Od 80. let Heuliez spolupracuje s koncernem PSA Peugeot Citroën – zajišťoval výrobu verzí kombi modelů Citroën BX, CX, XM a Xantia, ale také homologačního vozu Peugeot 205 Turbo 16.

Od roku 2000 firma Heuliez vyráběla skládací střechy pro Peugeot 206 CC a od roku 2004 v jeho továrně probíhá kompletní výroba Opelu Tigra TwinTop. Dnes je jedním z největších specializovaných výrobců a konstruktérů automobilů v Evropě. Přesto musel Heuliez v prosinci 2007 vyhlásit platební neschopnost, hlavním problémem byla předimenzovaná produkce Tigry TwinTop.

Východiskem z krize by měly být, vedle nových kontraktů na střešní systémy (již loni podepsána smlouva na čínský kupé-kabriolet Chery), nové výrobky prodávané pod vlastní značkou Friendly.

Jiným projektem je první aplikace nového Michelin Active Wheel do karoserie Opelu Agila. Místo klasického motoru pod přední kapotou je prázdné a čtyři moderní hnací/pružicí jednotky vyvinuté Michelinem našly své místo v kolech. První prototypy by měly začít jezdit letos na podzim, výrobu bych chtěl Heuliez zahájit v roce 2010.

Friendly

V Paříži představila automobilka studii nového automobilu Heuliez Friendly, který by se měl začít vyrábět v dubnu 2010. Projekt, který má finanční podporu regionálních úřadů kraje Poitou-Charentes, počítá s počátečním objemem výroby 10 tisíc elektromobilů ročně. Automobily budou nejprve určeny vládním a regionálním úřadům a firmám, od roku 2012 pak i běžným zákazníkům.

S elektromobily má Heuliez bohaté zkušenosti. Už v roce 1983 postavil pro PSA tři prototypy městských autobusů na elektřinu. Od roku 1994 pak běžela výroba elektrických Citroenů AX, Peugeot 106 a Citroenů Saxo. Celkem jich vzniklo 6400 ks.

Standardní Friendly bude třímístný miniautomobil pro veřejné služby, který pojme 550 litrů nákladu. Od počátku se počítá se třemi verzemi. Vedle základní s délkou 2,5 m, bude k dispozici také kratší (2,1 m) a delší (2,9 m).

Cestující jsou uspořádáni ve dvou řadách, řidič v první řadě je uprostřed, za ním po stranách jsou dvě místa pro spolucestující. Karoserie je tvořena trubkovým prostorovým rámem, na kterém jsou připevněny plastové panely. Sada akumulátorů je situována do zadní části podlahy. Automobil má výšku 1,5 m a šířku 1,55 m. Boční dveře mají posuvnou konstrukci, otevírá se částečně také střecha a podlaha.

Konstruktéři počítají s elektromotorem o výkonu 16 kW při 9000 ot./min, který by měl automobilu umožnit zrychlení z 0 na 50 km/h za 7 s. Nejvyšší rychlost má být 110 km/h. Sada NiMH baterií (6 až 18 kWh) má vystačit na ujetí vzdálenosti 100 až 250 km. Zákazníci, kteří preferují delší dojezd bez ohledu na vyšší cenu, mají na výběr také lithiové akumulátory.

Heuliez předpokládá, že sériový automobil bude mít standardní homologaci jako osobní automobil kategorie M1, a tedy, že bude splňovat všechny bezpečnostní standardy, na které jsme zvyklí z osobních vozů se spalovacími motory.


Ondřej Láník
Diskuze (0)