Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie automobilů Alfa Romeo ve fotografii (1950-2000)

Alfa Romeo
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Alfa Romeo
159 Fotogalerie
Diskuze (36)
Se jménem Alfa Romeo je spojena celá řada automobilů, které vzbuzovaly emoce v době svého vzniku. Mnoho z nich bere za srdce i dnes, desítky let po tom, co se přestaly vyrábět. Některé si připomeneme v této fotogalerii.

Náš přehled začíná až v poválečném období padesátých let. S jejich začátkem se na trhu objevila Alfa Romeo 1900, první model značky se samonosnou karoserií. Motor o objemu 1,9 l dával už tehdy 66 kW, později se objevily silnější verze ze 74 kW a dvoulitr s dvojitým karburátorem o výkonu 85 kW. Výroba skončila v roce 1959 s více než 21 tisíci vyrobenými vozy.

V letech 1954 až 1965 vznikaly u Alfy Romeo kupé, sedany a spidery s jménem Giulietta. Čtyřmetrový sedan Berlina (1955) měl pod kapotou malý celohliníkový čtyřválec 1290 cm3, který dával 39 kW. Kupé Giulietta Sprint představené už v roce 1954 měla ze stejného objemu výkon 59 kW. Standardem těchto Alf byl motor uložený vpředu podélně a pohon kol zadní nápravy. Pohotovostní hmotnost se pohybovala mezi 800 a 900 kg. Vedle velkosériově vyráběných Giuliett vzniklo také několik verzí s karoseriemi slavných studií Pininfarina a Bertone.

Doporučujeme
Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche

V roce 1957 se na autosalonu v Turíně poprvé představil nástupce řady 1900 - Alfa Romeo 2000. V nabídce byly sedany Berlina a otevřené Spidery, oba s motorem o objemu 2,0 l a výkonem 78 nebo 85 kW. V roce 1960 přibylo kupé Sprint Vysoká prodejní cena mohla za malý zájem o tyto Alfy Romeo. Sedanů vzniklo jen asi 2800, Spiderů vyráběných karosárnou Touring 3400 ks a verze Sprint s karoserií a výrobou Bertone pouze 700 ks.

Alfa Romeo Giulia měla důležitou roli v historii značky v letech 1962-1978. Byl to malý sportovní sedan s vnějšími rozměry 4140 x 1560 x 1430 mm, s rozvorem 2510 mm, s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy. Už základní motorizace z roku 1962 o objemu 1,6 l měla na svou dobu vysoký výkon 75 kW a pětistupňovou převodovku. Nejvyšší rychlost 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 sekund z této Alfy dělalo mimořádně rychlý automobil. Aerodynamika karoserie byla údajně lepší než u tehdejšího Porsche 911.

Později se objevila pod kapotou řada dalších motorů s objemy od 1,3 do 1,8 l, na konci výroby se dostal pod kapotu dokonce i diesel 1,8 l se 41 kW.

Nepřehlédněte
Historie Porsche ve fotografii: Typická Porsche - 356, 911, 912...

Alfa Romeo Spider z roku 1966 se stala legendou, která ukázala nadčasovost konstrukce vozů Alfa Romeo. Ve výrobě vydržela až do roku 1993 pouze s minimálními mechanickými změnami. Dílo Pininfariny vznikalo nejprve v závodě Grugliasco, čtvrtou sérii pak karosárna pro Alfu Romeo vyráběla v San Giorgio Canavese. Nejúspěšnějšími roky byly 1990 (vyrobeno 7100 vozů) a 1991 (vyrobeno přes 9 tisíc Spiderů !).

V letech 1967–1972 se vyráběla Alfa Romeo 1750 Berlina na bázi řady Giulia, do roku 1977 pokračovala výroba Alfy Romeo 2000. Automobil s karoserií Bertone s délkou 4390 mm měl pod kapotou čtyřválec 1,8 (87 kW) nebo 2,0 l (97 kW). Celkem vzniklo téměř 190 tisíc kusů, z nichž pouze několik set nemělo standardní pětistupňovou manuální, ale třístupňovou automatickou převodovku. Verze Alfy 2000 pro USA měly mechanické vstřikování paliva.

Alfa Romeo Montreal bylo kupé s uspořádáním 2+2, které se vyrábělo v letech 1970-1977. Poprvé se představilo jako koncept na světové výstavě v Montrealu v roce 1976, podle které také dostalo jméno. Sériový model se představil o tři roky později v Ženevě s vidlicovým osmiválcem 2,6 l (150 kW). Motor byl pochopitelně uložen vpředu podélně a přes diferenciál se zvýšenou svorností poháněl kola zadní nápravy.

Doporučujeme
Historie Lamborghini ve fotografii (178 snímků)

Nová továrna Alfy Romeo na jihu Itálie dala jméno jednomu z nejúspěšnějších modelů v historii značky. Alfa Sud se vyráběla v letech 1971-1989. I když měla dvouprostorovou karoserii, zpočátku nešlo o klasický hatchback. Vpředu uložené čtyřválce měly uspořádání boxer a zdvihové objemy od 1,2 do 1,7 l. Výroba skončila až v roce 1989 s téměř milionem exemplářů na kontě.

Alfa Romeo Alfetta byl sedan s pohonem zadních kol vyráběný od roku 1972 do začátku osmdesátých let. Jeho popularita (prodalo se přes 400 tisíc vozů) stála na výkonných motorech a dobrých jízdních vlastnostech. Alfetta uvedla do velkosériové produkce Alfy Romeo uspořádání transaxle, s motorem vpředu a převodovkou u zadní nápravy. To umožnilo podstatně lepší rozložení hmoty. Odbyt ve druhé polovině životního cyklu ale poznamenaly fatální problémy s kvalitou, které automobilka nedokázala rychle odstranit. Pohon zajišťovaly čtyřválce 1,6 l, 1,8 l nebo 2,0 l, ale také šestiválce a dvoulitrové turbodiesely. Jednou z nejkrásnějších Alf Romeo v historii bylo kupé GTV odvozené od Alfetty.

Alfa Romeo Giulietta Nuova (1977–1985) měla navázat na stejnojmennou předchůdkyni z padesátých let. Stejně jako Alfetta měla i Giulietta uspořádání transaxle, karoserie měla délku 4,2 m. Pohon zajišťovaly řadové motory s objemem 1,3 až 2,0 l.

V letech 1979-1986 vzniklo přes 12 tisíc luxusních sedanů Alfa Romeo Alfa 6. 4760 mm dlouhá karoserie sdílela mnoho komponent s Alfettou, ale ve skutečnosti byla ona originálem. Automobil byl zkonstruován už na počátku sedmdesátých let, ale ropná krize jeho výrobu odsunula. Pohon zajišťovaly vidlicové šestiválce (99 - 116 kW), alternativou byl řadový pětiválcový turbodiesel 2,5 TD (77 kW, 206 Nm).

Nástupcem Alfy 6 se ve Frankfurtu v roce 1987 stala moderní Alfa Romeo 164. Automobil s karoserií od Pininfariny byl posledním modelem určeným pro trh USA. V Evropě jej skalní příznivci přijali vlažně, protože měl na rozdíl od mnoha předchůdců uspořádání s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. V roce 1993 se ale představila vrcholná verze Q4, s vyspělým pohonem všech kol. Celkem vzniklo přes 270 tisíc stošedesátčtyřek. Technickými příbuznými Alfy 164 byly vozy Fiat Croma, Lancia Thema a Saab 9000.

Nepřehlédněte
Historie Fiatů 500 a 600 ve fotografii (90 snímků)

Rodinnou Alfou Romeo byla v letech 1983-1995 Alfa 33 dodávaná s karoserií liftback a kombi. Platforma Alfasudu byla oděna do nové karoserie, motory boxer měly objemy od 1,2 l do 1,7 l. Nástupcem byla dvojice Alf 145 a 146 vyráběná v letech 1994 až 2001.

Krátkou a nepříliš slavnou epizodou v novodobé historii Alfy Romeo byl model Arna, vyráběný v letech 1983-1987. Šlo o dítko partnerství s Nissanem (japonská konstrukce prodávaná pod jménem Nissan Cherry), které místo pozitivních synergických efektů přineslo spíše to horší od obou automobilek.

Naopak Alfa 75 byl celkem úspěšným modelem z let 1985 až 1992. Během prvních tří let vzniklo 170 tisíc vozů s uspořádáním transaxle, které se prodávaly i v USA.

Vstoupit do diskuze (36)