Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hloupost, nebo opodstatněná obava? Řidič dostal varování, když v subaru jel trasu pro offroady

Řidič dostal varování, když v subaru jel trasu pro offroady
Subaru Crosstrek Sport
Subaru Crosstrek Sport
Subaru Crosstrek Sport
47 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (1)

Americký řidič Subaru Crosstrek dostal dopis s varováním o hrozící extrémní pokutě i vězení, pokud se svým systémem AWD znova pojede trasou, kterou smí jezdit jen auta s pohonem 4WD.

Ve vyasfaltovaném Česku to neznáme, ale v řadě států na světě existují cesty, na které podle dopravní značky smí jen terénní auta s pohonem všech kol. Ve Spojených státech se jedna taková stala předmětem sporu mezi správou národního parku Canyonlands a nejmenovaným řidičem Subaru Crosstrek.

Dostal totiž varovný dopis kvůli tomu, že se na cestu s názvem Colorado River Overlook vydal právě s crosstrekem. Omezení vjezdu zní na 4WD a správci parku argumentovali tím, že crosstrek má pohon AWD. Při dalším podobném přestupku mu má hrozit pokuta až 5 tisíc dolarů či dokonce šestiměsíční vězení.

Kde je rozdíl? V USA i na dalších místech se jako 4WD, 4 Wheel Drive, označují „offroaďácké“ čtyřkolky, tedy se schopností pevného spojení náprav, resp. uzávěrky mezinápravového diferenciálu, ideálně ještě s uzávěrkou alespoň zadního diferenciálu a s redukčním převodem. Takové systémy mají terénní pick-upy či auta jako Toyota Land Cruiser nebo Jeep Wrangler.

Naopak AWD, tedy All Wheel Drive, je plně automatický systém, který může, ale nemusí mít možnost nějakého ovládání ze strany řidiče. Typicky je najdeme v běžnějších autech včetně crossoverů a SUV dnešního typu – Škoda Kodiaq, Hyundai Tucson, nebo právě vozy značky Subaru. Právě jejich čtyřkolka je tak přímo pojmenována – Symmetrical AWD.

Odůvodnění pokuty ze strany národního parku je takové, že auto se systémem AWD nemá takové terénní schopnosti, jako auto vybavené systémem 4WD, a tak se může snáze stát, že zůstane někde viset. To může být na offroadových stezkách dlouhých mnoho kilometrů skrz „zemi nikoho“ bez mobilního signálu vážným problémem. Ba dokonce, život ohrožujícím, pokud člověk nevyráží náležitě připraven.

Jenže podobně nebezpečný může být i pěší výšlap, pokud do skutečných hor vyrazíte v žabkách a bez vody, nebo podobně hrubě nepřipraveni. A jen na základě toho, že někdo má auto se systémem AWD a ne 4WD, nelze soudit, že na cestu vyrazil nepřipraven.

A zejména, dnešní systémy AWD toho díky elektronickým pomocníkům simulujícím uzávěrky diferenciálů zvládnou až neuvěřitelně hodně; tak moc, nestydíme se říci, že se správným obutím a schopným řidičem dojedou mnohem dále, než průměrný šofér ve voze se 4WD a nevhodnými pneumatikami. Právě Subaru má ve svých nejnovějších modelech čtyřkolku spolu s elektronikou tak schopnou, že člověk leckdy jen valí oči, co tahle auta projedou.

Můžeme samozřejmě spekulovat o světlé výšce, křížení náprav, nájezdových úhlech apod., ovšem to by v každém případě bylo výhradně na spekulacích – či na zkoušení každého konkrétního auta, zda cestu zvládne, či nikoliv. V tomto konkrétním případě národní park vyžaduje od aut světlou výšku nejméně 8“ (203 mm) a kola o průměru nejméně 15“; crosstrek obé splňuje.

Video placeholder
Martin Vaculík a Subaru XV • Zdroj: auto.cz

Jediný požadavek, který crosstrek nesplnil, je ten pohon 4WD. Navzdory tomu podle zpráv od řidiče vůz trasou projel bez problémů. Řidič nicméně přiznává, že si rozdílů nebyl vědom a že je nyní poučen.

Na čí straně stojíte vy? Je pokuta oprávněná a auta s AWD nemají na trasách určených pro 4WD co dělat, nebo je dnes už praktický rozdíl mezi pohony podle vás tak malý, že je jedno, jak je čtyřkolka technicky řešena?

Anketa
Byl by trest za to, že člověk jel s AWD tam, kam smí jen 4WD, oprávněný, když zbytek požadavků vůz splňuje?
Ano, žádné AWD není tak dobré jako 4WD mimo asfalt.
Ne, dnešní AWD už toho zvládají tolik, že je to jedno.
Na ježdění jsou silnice, do lesa se chodí pěšky.

Vstoupit do diskuze (1)