Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Civic Type R – Excentrik vyměknul, ale to je dobře!

David Bureš David Bureš 25. 10. 2017
53
119
Zobrazit náhledy (53)
honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni
Minulá generace Civicu Type R byla sice skvělá, na českých silnicích ale byla použitelná jen v omezené míře. Novinka to změnila!


Design, interiér


Hot hatch. Ikonický výraz pro všechny petrolheady, který však rozděluje názory. Všichni v něm vidí rychlý hatchback, zatímco však pro jedny si musí uchovat univerzální schopnosti a každodenní použitelnost, pro druhé je ostrým nástrojem pro oblíbené okresky a závodní tratě. První skupinu zastupuje mimo jiné VW Golf R, tu druhou Honda Civic Type R. A právě tu jsme po krátkém svezení v Německu v nejnovějším provedení vyzkoušeli přímo na českých silnicích.

Dnešní Civic Type R je už pátým hot hatchem v pořadí s tímto označením. Jestliže na čtyřku (interní označení FK2) jsme si museli počkat vlastně až na konec životního cyklu výchozí deváté generace Civicu, pětka (FK8) přichází chvíli po nastupující desáté generaci Civicu. Je to tím, že s Type R se tentokrát počítalo od začátku prací na novém Civicu a nebylo o jeho příchodu rozhodnuto až se zpožděním jako u předchůdců. Petrolheadi jsou možná nadšeni, stávající zákazníci ale už asi tolik ne, vždyť nový Type R přišel na trh jen asi dva roky po tom předcházejícím.

Krátká mezera mezi oběma generacemi je možná důvodem, proč si Civic Type R uchoval charakter excentrika nebo stávající přeplňovaný dvoulitr (byť dále vyladěný). To ale neznamená, že by se konstruktéři při vývoji nudili. Základem Civicu X je totiž nová platforma, která znamenala přesunutí palivové nádrže z místa pod předními sedadly na konvenční místo pod zadní lavicí. Práce tedy bylo habaděj. Jak se povedla?

Skoro jak závoďák

Pokud se budeme bavit o práci designérského oddělení, Civic Type R je přesně to auto, na něhož uslyšíte rozporuplné názory. Příď je možná usedlejší než u předchůdce, jinak je to ale nepřehlédnutelné auto, a to i v nijak výrazné bílé barvě. Přijeďte s ním před golfový klub a ostatní hráči se s dýmkou v ruce budou smát jeho vysokému křídlu jak z okruhového speciálu pro WTCC (je dokonce tak vysoké, že už neomezuje výhled vzad, díváte se skrz něj), vytaženým blatníkům (s šířkou 1.877 mm je Type R o 78 mm širší než běžná verze) nebo ne dvojité, ale hned trojité koncovce výfuku.

Jenže vyrazte s ním na sraz tunerů nebo Hondařů a ti z něj budou jak v sedmém nebi. Dobře totiž budou vědět, že designéři úzce spolupracovali se specialisty na aerodynamiku, aby všechny detaily byly opravdu účinné. Křidélka po stranách nárazníku nebo „žraločí ploutve“ v zadní části střechy tak nejsou pro srandu králíkům, ale účinné prvky. Křidélka upravují proudění pro lepší přítlak přední nápravy, aniž by zvyšovaly čelní odpor vzduchu, zatímco ploutvičky usměrňují vzduch na zadní přítlačné křídlo, což zvyšuje jeho účinnost. Všechny tyto detaily pak ve výsledku znamenají, že součinitel aerodynamického odporu Type R je o tři procenta nižší než u předchůdce.

Ať už se vám Type R líbí, nebo ne, patrně uznáte, že zatímco agresivně pojatá vysportovaná příď se povedla, záď by stálo za to vylepšit. Použitá koncová světla podobně jako u výchozího hatchbacku poněkud evokují devadesátá léta, stejně tak bychom se obešli bez těch „fejkových“ mřížek v zadních rozích karoserie. Jinak se nám ale styl závodního speciálu, který se zapomněl na běžné silnici, líbí.

Skvělá sedadla. A ta řadička!

Pojďme však už dovnitř, kde auto dává již na první pohled najevo, že tohle je ten vrcholný Civic Type R. Palubní desku zdobí „sportovní“ červená, středový tunel zase plaketka se sériovým číslem, máme tady i sportovní volant nebo kulaťoučkou hlavici řadicí páky. „Koule“ z opracované slitiny vypadá jednoduše skvěle a perfektně padne do ruky, v zimě však musíte počítat s tím, že v dlani studí. S tím bychom se ale smířili, protože jinak je vlastně úžasná a my se ptáme, zda je vůbec nutné u řadičky vymýšlet jiný tvar?

Chválíme také přední sedadla, která svým tvarem s vysokými bočnicemi připomínají závodní skořepiny. Podobné sedačky měl i předchůdce, v nichž jste si na delších cestách připadali jak ve svěrací kazajce, jak vám tiskly stehna k sobě. Tomu je konec, protože bočnice už nejsou tak tvrdé, což usnadňuje i nastupování, a hlavně jsou sedáky širší, a tak tu mají konečně více životního prostoru i prostorově náročnější piloti.

Změny přitom nešly na úkor funkce, stále platí, že těla posádky semišem čalouněná sedadla náramně udrží na svém místě, i při rychlém tempu sedíte přilepení jak lepidlem loctite. Jen by se mohlo sedět níže, ukotvení sedadla sice mezigeneračně kleslo o 50 mm (díky přesunutí palivové nádrže), stále to ale není ono. Ještě nižší posaz by nám vyhovoval více. A také bychom rádi nahradili páčku upravující sklon opěradla růžicí, pomocí které polohu sedadla nastavíte jemněji.

honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni
 

Naopak na zadní sedadla jakoby se zapomnělo. Podobně jako u minulé generace tu zůstala jen jednoduše řešená lavice s minimálním tvarováním. Jestli tak budete chtít povozit i kamarády, vězte, že se červeně zbarvené bezpečnostní pásy budou muset hodně snažit, aby posádku udržely na svém místě. Místa je tu ale více než dost.

Příliš nám nesedla ani kaplička s přístroji. Místo futuristického dvouúrovňového řešení z předchůdce je tu konvenční přístrojový štít, který však působí příliš lacině, stejně jako zastaralá navigace. Práce s palubním počítačem přitom zůstává složitější, než by podle nás bylo zdrávo. Každopádně tu nechybí funkce stopek nebo ukazatel ideálního času přeřazení, což ve sportovním autě zkrátka nesmí chybět.

Motor, jízdní vlastnosti


Prostě skvělý motor

Ještě než vyrazíme na cestu, pojďme se kouknout pod kapotu, kde trůní motor ukrytý pod krásným červeným krytem. Přestože při pohledu vypadá jinak, majitelé minulé generace Type R budou agregát dobře znát. Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1996 cm3, vyzbrojený proměnným zdvihem výfukového ventilu (VTEC) a částečným překrýváním otevírání ventilů (Dual-VTC), totiž používal již předchůdce, pro novinku se ladily jen detaily.

Těmi hlavními vylepšeními jsou odlišné nastavení elektroniky a přepracovaný výfukový systém s o 10 % zvýšenou průchodností, které přidaly 20 koní, nový Civic Type R tak poskytuje výkon 320 koní (235 kW). Točivý moment 400 N.m naopak zůstal zachován, nadále je dostupný mezi 2500 a 4500 otáčkami.

Ona ani vyšší síla vlastně nebyla potřeba, protože zachování pohonu jen přední nápravy je i s těmi 400 N.m někdy notně limitující. Stačí se prudce rozjet a Civic Type R hrabe koly ještě na trojku, jak se snaží veškerou sílu agregátu přenést na silnici. Jindy vám zase točivý moment pěkně zatahá za volant, a to přestože používá mechanický samosvorný diferenciál. V tomhle autě se zkrátka musíte s takovou silou naučit pracovat, protože není tak snadno dostupná jako třeba ve Volkswagenu Golf R, který se díky pohonu všech kol prostě rozjede, aniž by kdy prohrábnul koly.

Navíc v podobě 2.0 VTEC Turbo dostanete zkrátka skvělý motor. Ani se nezdá, že by byl přeplňovaný turbodmychadlem, lineární charakter připomíná atmosféry. Nijak se nebrání nízkým otáčkám, přičemž už od nějakých 1500 za minutu se postupně nadechuje a neulevuje až do nějakých šesti tisíc. Plusem je též okamžitá reakce na pokyn (zvlášť v zostřeném módu +R), jíž zařídil nový jednohmotový setrvačník. Dvoulitrové turbo tak budou milovat i pravověrní milovníci vysokootáčkových motorů Honda, kterým se plně vyrovná.

honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni
 

Tedy co do schopnosti, nikoliv co do zvuku. Ten je snad jedinou slabou stránkou tohoto turbomotoru. Od auta s designem závoďáku byste čekali ječivý nebo pořádně chraplavý tón, jenže místo toho se dočkáte jen bezcharakterního... hluku. Nijak jinak to vlastně nazvat nejde, Type R hlasitě křičí, ale že by vás ten zvuk bavil, to vůbec ne. Dobarvenému zvuku VW Golf R se tak můžete smát pro jeho umělost, poslouchat ho ale budete určitě raději než hluk Hondy.

Navíc při dlouhém cestování vás bude zvuk motoru poněkud obtěžovat. Konstruktéři jsou sice pyšní na výfukový systém s třemi koncovkami, ty ale fungují jen v omezené míře. Myšlenkou za třemi rourami je ta, že se systém obejde bez aktivních klapek. Prostřední roura v nízkých otáčkách zesiluje agresivní tón motoru, zatímco v těch středních omezuje dunivý zvuk a vibrace pronikající do kabiny, a to tím, že vytváří podtlak a nasává okolní vzduch. Jenže ze své podstaty to funguje jen ve velice úzkém spektru otáček motoru, a to zrovna ne v těch, které při dálkovém přesunu používáte. Při tachometrových 130 km/h je sice na palubě klid, stačí ale lehce zrychlit na běžně užívaných 140 km/h a Civic najednou nepříjemně duní. Další zrychlení hluk sice potlačí, to už ale začnete nepříjemně slyšet šum obtékajícího vzduchu kolem karoserie.

Naopak na převodovce ani takovou kaňku nenajdete, je vážně skvělá. O skvěle tvarované hlavici už řeč byla, kraťoučká páka je navíc krásně po ruce, jakoby Honda vytvářela interiér na míru podle vašeho těla. Chválu zaslouží i naprostá preciznost řazení a krátké dráhy. Tužší spojka pak plně odpovídá charakteru hot hatche.

Parádní grip

Už parádní řazení naznačuje, že se za volantem Type R budete bavit. A je to tak, už od prvních metrů se usmíváte od ucha k uchu. Tenhle hot hatch je vážně zábavný!

Když se začnete se silou Civicu pracovat, zjistíte, že má naprosto neuvěřitelný grip. V zatáčkách je naprosto stabilní a dokáže jimi projíždět neskutečnými rychlostmi. Kupodivu to platí i na mokru, kde ho až nečekaně dobře podrží pneumatiky Continental SportContact 6. I ve vysokých rychlostech zůstává stabilní a čitelný.

A to platí i pro brzdění i z vyšších rychlostí, které mají na starosti brzdiče Brembo s ventilovanými 350mm kotouči vpředu a 305mm vzadu. Jestliže předchůdce byl při ostrém zpomalování přece jen lehce nervózní, záď aktuálního Type R zůstává jako přibitá.

Nutno však podotknout, že Type R proti předchůdci vyměknul, což však nemyslíme vůbec zle, ba naopak. Předchůdce totiž na českých silnicích nebyl zrovna dvakrát použitelný. U něj jste si mohli vybrat jen mezi komfortním a ostrým nastavením všech prvků (včetně adaptivního podvozku), aniž byste si mohli zvolit třeba ostré řízení s měkčím podvozkem, jak by se na českých silnicích hodilo. A tak jste jeli buď s uskákaným podvozkem, nebo s příliš lehkým řízením. I základní nastavení podvozku přitom bylo zbytečně tvrdé a v ostřejším režimu tlumiče ještě více ztuhly.

Novinka toto mění. Nabízí nově tři režimy nastavení (Sport, +R a Comfort), které se dají přepnout kolébkovým spínačem u středového tunelu. Zatímco v komfortním režimu se cítíte jak v běžném Civicu, v nejostřejším módu +R se můžete těšit opravdu na intenzivní zážitek.

Je opravdu překvapením, nakolik se jednotlivé režimy liší a dokážou autu vtisknout odlišný charakter. V komfortu se vypnou automatické meziplyny, podvozek změkne, řízení zgumovatí a motor nereaguje tak ostře na pokyn. Ve Sportu (což je výchozí nastavení po nastartování) Type R celkově ztuhne, avšak nastavení zůstává příjemným kompromisem, zatímco v +R už je pěkně ostrým strojem, který reaguje na pokyn už snad ve chvíli, kdy na přidání plynu nebo zatočení volantem pomyslíme. Přitom však podvozek zůstává naprosto poddajný a můžete ho bez potíží používat i na rozbitých českých silnicích. To předchůdce zvládal jen těžko...

honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni
 

Civic příkladně tlumí nerovnosti, přitom zůstává naprosto jistý. Jen jsou pneumatiky dost citlivé na kvalitu silnice, na hrubém povrchu se dočkáte od podběhů notného hluku.

Přitom ať už pojedete jakkoliv, Type R vám neudělá vítr v peněžence, spotřeba je s ohledem na sílu motoru velice slušná. Na trase kombinující dálnici, s okreskami a krátkým úsekem ve městě jsme jeli s průměrem 8,5 litru, i při svižnějším tempu jsme se na okreskách vešli do 14 litrů. Při průjezdu Prahou si Civic vzal 12 litrů, zatímco přejezd po dálnici znamenal asi osm litrů.

Honda Civic Type R – srovnání s vybranou konkurencí
ModelHonda Civic Type RSeat Leon Cupra 5DFord Focus RSPeugeot 308 GTiVW Golf R 5D
Motor2.0 VTEC Turbo2.0 TSI2.3 EcoBoost1.6 THP2.0 TSI
Pohon4x24x24x44x24x4
Zdvihový objem [cm3]19961984226115981984
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]235/6500221/5500-6200257/6000200/6000228/5500-6500
Točivý moment [N.m/min]400/2500-4500380/1800-5500440/2000-4500330/1900380 (400)/2000-5400
Převodovka6M6M (6DS)6M6M6M (7DS)
Max. rychlost [km/h]272250 (250)268250250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,75,8 (5,7)4,76,05,1 (4,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,76,9 (6,8)7,76,07,9 (7,0)
Cena [Kč]929.900769.900952.900820.0001.019.200

A co cena?

Na závěr je třeba ještě zhodnotit cenu. A ta je s ohledem na jízdní schopnosti opravdu zajímavá, vždyť v základu Civic Type R pořídíte za 929.900 korun. Třeba Seat Leon Cupra nebo Peugeot 308 GTi (viz tabulka) jsou sice levnější, zároveň ale mají slabší motory. Oproti výkonově srovnatelnějšímu Fordu Focus RS nebo Volkswagenu Golf R ale i díky chybějícímu pohonu všech kol stojí výrazně méně. A to přestože už v základu nabízí slušnou výbavu.

Jestli ale budete chtít od Civicu Type R schopnosti auta pro každý den, budete si muset připlatit za verzi GT, která přijde bez stovky na milion. Jak už to tak u Hondy bývá, jednotlivé prvky si k základní variantě nepřikoupíte a musíte sáhnout po lépe vybaveném stupni výbavy. Bez adaptivního tempomatu nebo duální klimatizace nabízeného pro GT se možná obejdete, navigace nebo parkovací senzory se ale hodí také u hot hatche.

Právě komfortní prvky dostupné pro stupeň GT navíc ani nefungují příliš spolehlivě. Adaptivní tempomat při jízdě z kopce neudrží stanovenou rychlost, jindy zase zbytečně časně brzdí kvůli vozidlu vpředu. I varování před nárazem je zbytečně citlivé a upozorňuje na náraz mnohem dříve, než je třeba. Naopak standardně dodávané diodové světlomety pochválíme, svítí naprosto fantasticky.

Závěr


Závěr

Honda Civic Type R rozhodně není pro každého, i mnozí milovníci hot hatchů se smějí jejímu až dětinskému designu. Ano, excentrický komiksový vzhled s vysokánským spoilerem na zádi a třemi koncovkami výfuku opravdu nepadne do vkusu každému. Ne každý totiž chce tak hlasitě dávat najevo, jaké schopnosti se ukrývají v útrobách jeho auta.

Jenže právě nad schopnostmi Civicu Type R v žádném případě nepochybujte. Už předchůdce skvěle jezdil, poháněl ho vynikající motor kombinovaný snad ještě s lepším řazením, novinka k tomu konečně přidala i měkčí podvozek, který je použitelný i na rozbitých českých kotěhůlkách a ne jen na hlaďounkém asfaltu závodních tratí jako v případě minulé generace.

Civic Type R tak ve výsledku udělal krok směrem k univerzálním hot hatchům, což podle některých „benzinových hlav“ znamená vyměknutí charakteru, jenže podle našeho názoru je to jedině dobře. Civic Type R se totiž v nové generaci stal přesně tím automobilem, v jaký jsme doufali už v případě předchůdce. Za méně než milion je tohle více než solidní nabídka, která by dokonce mohla být tím vůbec nejlepším hot hatchem na trhu! Zkrátka řečeno, tohle auto bychom rádi porovnali s Volkswagenem Golf R nebo Seatem Leon Cupra... Co vy na to?

honda nizsistredni sportovni honda nizsistredni sportovni
 

Nejlevnější verze modelu469.900 Kč (1.0 VTEC Turbo/95 kW Civic S)
Základ s testovaným motorem929.900 Kč (2.0 VTEC Turbo/235 kW Civic Type R)
Testovaný vůz bez příplatků999.900 Kč (2.0 VTEC Turbo/235 kW Civic Type R GT)
Testovaný vůz s výbavou1.013.800 Kč (2.0 VTEC Turbo/235 kW Civic Type R GT)

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Silný a pružný motor
  • Stále slušná spotřeba paliva
  • Parádní řazení
  • Konečně použitelný podvozek na českých silnicích

Minusy

  • Excentrický vzhled někomu nepadne do vkusu
  • Mdlý zvuk motoru
  • Nespolehlivé jízdní asistenty
  • Hluk od podběhů

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Témata
Honda Civic Type R
Cena základní sestavy 999 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, varování před čelní srážkou, systém pro udržení jízdního pruhu, adaptivní tempomat a omezovač rychlosti, systém rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, dálkově ovládané centrální zamykání, bezklíčové odemykání, adaptivní tempomat, sportovní přední sedadla, duální automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, ambientní osvětlení, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a 11 reproduktory o výkonu 465 W, navigace, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a sklopná, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, diodové světlomety, přední mlhovky, 20palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik. Kč
Cena testované sestavy 1 013 800 Kč
Výbava testované sestavy Lak Championship White (+13.900,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 272
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 6.5 / 7.7
Emise CO2: 176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 0
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1451 / 309
Rozměr pneu: 245/30 R20
Honda Civic Type R
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4557
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1602
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 915
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 730
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Emel
Spotreba
Emel
| 27. 10. 2017
Neměla. DSG nevidí dopředu a něco váží. V Cupře má stejný počet kvaltů jako MT a dle spritmonitor prostě žere víc.

Výsledek není na chlup stejný, o chlup je úspornější Cupra. Ale to je jedno, já ti to píšu jen aby sis uvědomil, že v té srovnávací tabulce je verze s manuálem.
Avatar - Emel
test
Emel
| 27. 10. 2017
Jo, akorát bych to nestavěl tak ostře proti kupci HH... výkon JE důležitej. Já pokorně oceňuju zadokolky (obecně), ale zase 300k je 300k...
Cena
HaroldKytka
| 27. 10. 2017
Ano, s tim musim souhlasit
Avatar - _Karel_
Cena
_Karel_
| 27. 10. 2017
Jo, v tom ti rozumím, ale auto za to nemůže. ;-)
Avatar - speedfred
Cena
speedfred
| 27. 10. 2017
mladý na tie autá moc nemajú....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku