Honda Civic Type R ovládla anketu Auto.cz. Fabia RS nemá ani bronz
Japonský ostrý hatchback z let 2017–2021 je nejlepším vozem téhle kategorie podle čtenářů Auto.cz. V superlativech se o něm před čtyřmi lety vyjadřoval i náš kolega.
Dvanáctidenní anketa mezi vámi, čtenáři Auto.cz, měla za cíl z osmi kandidátů vybrat nejlepší ostrý hatchback. Nyní známe vítěze – Honda Civic Type R gen. FK8 porazila rozdílem 56 % hlasů ku 44 % Hyundai i30 N Performance.
V souboji o bronz nevyhrál český patriotismus. Na třetím místě skončil Ford Focus RS, který s 86 % hlasů porazil Škodu Fabia RS TDI.

Původní čtvrtfinálovou osmičku jsme vybrali v redakci z celkem 32 kandidátů, kteří obsahovali stroje jako Clio RenaultSport V6, Toyotu Yaris GRMN i GR, Peugeoty 208 i 205 GTi, Mazdu 3 MPS, Mercedes-AMG A 45 S 4Matic či volkswageny Golf R a Lupo GTI.
Mezi osmičkou byly i velmi kontroverzní volby, jako první fabia RS TDI či Seat Ibiza Cupra R TDI, dále Renault Mégane R.S., Ford Focus RS, BMW M140i a Golf GTI Performance. Souboj o první místo se nakonec konal mezi již zmíněnými hyundaiem a hondou.
Civic Type R gen. FK8, který jsme specificky do ankety zvolili, před několika lety stanovil tehdejší rekord Severní smyčky Nürburgringu mezi auty s předním pohonem. Čas byl 7:43,8 – o 7 sekund kratší než u předcházející generace a o 5,5 sekundy kratší, než zvládl zajet tehdejší Volkswagen Golf GTI Clubsport. Civic pak byl překonán Renaultem Mégane R.S. Trophy-R s časem 7:40,1.
Co u nás o vítězném civicu napsal kolega Standa Kolman při testu? „Svým charakterem patří motor k tomu nejlepšímu, co dnes můžete mezi čtyřválci koupit. Díky jednohmotovému setrvačníku jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu okamžité a i turbolag nepatrný. Nejlépe se agregátu dýchá v jízdním režimu +R, chuť do života ale neztrácí ani v prostějších módech Sport a Comfort. Nevadí mu ani nízké otáčky, v těchto patrech nevibruje, neduní, a co víc, rychle ze z nich zvedá. Byť jde o motor s klasickým přeplňováním, lineárním nástupem a čiperností ve vysokých otáčkách nechává vzpomenout na atmosféry. Vždyť pro maximum výkonu si musíte dojít až do šesti a půl tisíc otáček,“ stojí ve čtyři roky starém testu.
„Zatímco v nízkých otáčkách funguje prostřední roura coby třetí výfuk a zesiluje agresivní tón motoru, ve středních otáčkách omezuje dunivý zvuk a vibrace pronikající do kabiny tím, že vytváří podtlak a nasává okolní vzduch. Díky tomu Type R nepotřebuje klasické výfukové klapky. V reálu to skutečně funguje, avšak počítejte s tím, že jen ve velmi omezeném spektru otáček. Takže zatímco při dálniční stotřicítce na nejvyšší rychlostní stupeň je jízda poklidná, po přidání na 140 km/h začne motor dunět, aby se následně ve 150 km/h zase uklidnil. To už je ale rychlost, kdy vás na autobahnu začnou otravovat ostatní neduhy – aerodynamický svist a valivý hluk od kol,“ pokračoval.
„Víte o všem, co se pod koly děje, ale to nutně neznamená, že z vás pár rychlých kilometrů vytřese duši. Na opravdu velkých dírách se sice místy ozve tupá rána, ty menší ale dokážou tlumiče polknout bez úbytku komfortu, což platí i pro klasické strupaté cesty,“ uzavřel větami o podvozku.
2. místo: Hyundai i30 N Performance
Ve slezských Nošovicích vyráběné Hyundai i30 N Performance nabízí 206 kW a 392 Nm z dvoulitrového čtyřválce, kterým pohání jen přední kola. Nejen vrcholná verze, celé „enko“ působilo v době svého příchodu na trh jako zjevení Páně a rychle si vydobylo místo mezi fajnšmekry.
3. místo: Ford Focus RS
Ford Focus RS třetí generace, pro RS bohužel poslední, měl své problémy se spolehlivostí motoru, ale vynikal propracovaným pohonem všech kol, který dokázal upřednostňovat zadní nápravu i navzdory motoru napříč před přední nápravou. Představil se v roce 2015 s 2,3l čtyřválcem o 261 kW a 475 Nm.
4. místo: Škoda Fabia RS TDI
Škoda Fabia RS TDI asi nepotřebuje představení – jedničkovou fabii zná každý a oblaka dýmu, které se za prvním „eresem“ na českých silnicích často vznáší, taky. Vůz měl vznětový čtyřválec 1,9 TDI o 96 kW a 310 Nm, kterými poháněl přední kola. Představil se v roce 2003 a je unikátní tím, že jeho nástupce už dostal zážehový motor.
5. místo: Seat Ibiza Cupra R TDI
V Česku dnes téměř zapomenutý „warm hatch“ Seat Ibiza Cupra R TDI se prodával v letech 2004–2008. K mání byla i verze se 132kW zážehovým motorem, turbodiesel však nabídl 118 kW a 330 Nm z legendárního motoru 1,9 TDI s osmiventilovou hlavou.