TEST Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD vs. Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4
Honda CR-V je stálicí sportovně užitkového nebe, za osmnáct let se jí v Evropě prodalo osm set tisíc. Renault skoro celé ty roky mlčky přihlížel. S pokusy jako Scénic RX4 a Koleos významně neprorazil, cestu mu ukázal až kosmický úspěch Nissanu Qashqai. V jeho stopách teď vyráží model Kadjar a honda rozhodně patří k prvním soupeřům, se kterými by se měl vyrovnat. Přestože je na trhu už čtvrtým rokem.
DOJEM
Dvě různé planety
Když jsme zavalitou Hondu CR-V před dvěma lety postavili vedle decentní Toyoty RAV4, konstatovali jsme, že i nevyléčitelné vady se dají dobře prodat. Lidové moudro, že hezké SUV je stejný protimluv jako hezký supermarket, naplňuje CR-V do písmenka. Obrovskou hmotu se zavalitou přídí,
svislými boky a strmou zádí nechává schválně vyznít naplno. Jen na povrchu ji rozmělňují prazvláštní linky zakousnuté přední masky, šikmooké světlomety a dvojznačné tvarování zadního sloupku, který podle úhlu pohledu vypadá buď jako z kupé, nebo jako z dodávky. Honda se nesnaží jednoduše líbit, ale její výstřední tvarosloví má logiku a harmonii, jimiž umí postupně získat sympatie.
Renault míří přesně opačným směrem. Když láska, tak na první pohled, když móda, tak plná emocí. Tvary karoserie jako by dýchaly, vlnily se a tančily, přelévaly se jeden do druhého. Od doby první Škody Yeti s infantilně kulatýma očima jsme tu určitě neměli SUV, které by vyzařovalo tolik hravosti. Kadjar ladí dospělejší, smyslnější notu a v ulicích města se neomylně osvědčuje jako poutač pozornosti – ohlíželi se však nejčastěji muži. Je nicméně příznačné, jak velká část kouzla spočívá v samotné dynamice povrchů. Základní tvary nijak originální nejsou a pozornější fanoušek automobilového designu v nich najde leccos z osmileté Mazdy CX-7. Tak už to ale s módním zbožím bývá, což přináší otázku, jak budou vypjaté emoce Renaultu Kadjar odolávat plynutí času.
PROSTOR A POHODLÍ
Kostel na kolech
Také uvnitř nás čekají dva rozdílné světy. Honda navozuje použitými materiály hodnotný a útulný dojem, palubní deska zdvořile ustupující před posádkou podtrhuje vzdušnost kabiny. Je ale pravda, že technokraticky složitý styl začíná stárnout. Jak na pohled, tak funkčně. Všechno je sice blízko po ruce, ale je toho nějak hodně a každou funkci musíme ovládat odjinud. CR-V má dva vlastní displeje a k tomu ještě navigaci s rádiem...
Pořizovací náklady | Nissan Qashqai 1.6 dCi/96 kW All mode 4x4-i (etalon) | Honda CR-V1.6 i-DTEC/118 kW 4x4 | Renault Kadjar 1.6 dCi/96 kW 4x4 |
Základní cena | 569 400 Kč* (Visia) | 784 900 Kč* (Elegance) | 634 900 Kč (Zen) |
Cena verze Světa motorů | 569 400 Kč* (Visia) | 784 900 Kč* (Elegance) | 634 900 Kč (Zen) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Hlavové airbagy | Ano | Ano | Ano |
Mlhovky | Ano | Ano | Ano |
Automatická klimatizace | Ne | Ano | Ano |
Elektrické ovládání zadních oken | Ano | Ano | Ano |
Vyhřívané přední sedačky | Ne | Ano | 5000 Kč |
Tempomat | Ano | Ano | Ano |
Parkovací senzory přední/zadní | 23 000 Kč** | Ano/Ano | 12 000 Kč |
Navigace | Ne | 16 000 Kč | 22 000 Kč |
Litá kola | Ne | Ano | Ano |
Metalíza | 14 000 Kč | 13 900 Kč | 15 000 Kč |
Porovnání cen | 569 400 Kč* (100 %) | 784 900 Kč1) (o 38 % horší) | 634 900 Kč (o 12 % horší) |
POŘADÍ | 2. | 1. | |
* Akční cena, ** součást balíčku Safety Pack |
Obrovskou roli ve vnímání prostoru hraje výška. Honda má totiž o 72 mm vyšší střechu a zároveň podlahu o 35 níž u země. Ano, přes deset centimetrů k dobru. Výsledkem je téměř chrámová vzdušnost, právě jí vděčí za výborný výhled řidič i děti vzadu. Přední křesla někomu připadají poněkud plochá, jejich jednoduchý a americky široký tvar však potěší pohodlím na delších cestách.
Liberté, egalité, jednoduché
Palubní deska renaultu je v duchu doby tvarovaná mnohem jednodušeji. Vypadá přehledně, úsporně a elegantně. Sázka na minimalismus ale obvykle žádá kvalitní materiály, což kadjar splňuje jen zčásti. Zejména tvrdý plast na středovém panelu a kolem řadicí páky dojem poněkud kazí.
Orientace v ovladačích a menu palubních systémů je proti hondě mnohem jednodušší, i když pár francouzských zašmodrchaností by se našlo. Například čtyři domovské stránky, z nichž žádná není hlavní, takže nikdy nevíme, na kterou z nich se dostaneme tlačítkem „domů“. Značným zklamáním je plochý zvuk hudební aparatury se slavným logem Bose.
Přední sedadla jsou vážně tak skvělá, jak vypadají. Jemně vytvarovaná, pohodlná a dostatečně rozměrná. Na zadní lavici je komfort srovnatelný s hondou, nevýhody se objevují spíš kolem – mohutný středový tunel a výhled nízkými okny.
Stačit, nebo překonávat?
Souboj zavazadlových prostorů měla honda v kapse už od začátku. Je o dvanáct centimetrů delší a základní objem má o sto sedmnáct litrů větší. Po otevření pátých dveří se rozdíl potvrzuje, renaultu ke cti neslouží ani daleko vyšší práh. Rovněž při převážení větších předmětů přijde vhod překlápění sedáků CR-V, zatímco kadjar sklápí jen opěradla.
Řekni mi, co vidíš |
Častým zaklínadlem SUV je dobrý výhled. My ho z praxe považujeme tak trochu za pověru a Renault Kadjar nám to znovu připomněl. Elegantně tvarovaná kapota vytažená ke sloupkům a zevnitř navazující palubní deska omezují výhled kolem boků. Špičku kuželu umístěného šikmo vpředu vidí 175 cm vysoký řidič až na vzdálenost 5,4 metru. V hondě se sedí výš, kapota je plochá a výhled o řád lepší – vzdálenost klesá na 4,1 metru. Z představy, jak snadno lze třeba na parkovišti přehlédnout malé dítě schované za vysokými boky SUV, nás docela mrazí. |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Já mám jedno, ty máš dvě
Zmenšování motorů dosahuje další fáze: šestnáctistovky v SUV s pohonem všech kol. Co nás tam čeká?
S ohledem na vysoké výkony a závislost na tlaku turbodmychadla asi pěkná díra nad volnoběhem, co říkáte? V případě renaultu to bohužel platí. Spojku je třeba pouštět opatrně, protože dole motor sotva lapá po dechu a setrvačnost devatenáctipalcových kol s odporem dvou diferenciálů hrají přesilovku. Jistý rozdíl zaznamenáváme po odpojení čtyřkolky (režim 2WD), rozjezd se trochu změkčuje. Do pohybu celou věc uvede teprve mocný zátah turbodmychadla nad 1600 ot./min. Až pak kadjar jede jako plnokrevné SUV s 320 newtonmetry. Ve městě je tedy potřeba poměrně často řadit, což odhalí jen průměrnou přesnost mechanismu a zapadání rychlostí s větším odporem.
Plni očekávání přesedáváme do hondy. Turbodmychadla má dvě, tak by měla zespodu zabrat přesvědčivěji. A ono nic. Skoro nic. V záběru spojky nám to napoprvé chcípne, elektronika se o udržení otáček nestará. Také prvotní rozběh postrádá elán, který jsme si dřív spojovali se slovem biturbo. Náběh síly je plynulejší než u kadjaru, ale že by se do 1600 ot./min stihlo odehrát něco zásadního, to tedy ne. Ani v CR-V nemůžeme řadit dřív a jezdit trvale pod dvěma tisíci otáček.
Údaje o testovaných vozidlech | Honda CR-V | Renault Kadjar |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 167/18 | 164/16 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 89-96/96, 3-10/10* | 91-97/93, 1-8/3* |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 135/134, 150/148 | 129/131, 145/140 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 48 x 49/45 x 49 | 50 x 46/45 x 44 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 60 x 51 | 60 x 46 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 91 x 106 | 86 x 100 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 66/181 | 77/186 |
* S panoramatickou střechou |
S překvapením také pozorujeme jakési odcizení mezi převodovkou a pákou. Zatímco dosud velké dieselové hondy fascinovaly řazením hodinářsky přesným a rychlým jako v benzinové třináctistovce, tady nás brzdí rozbředlé dorazy i delší dráhy než u staršího motoru 2.2 i-DTEC.
Objem klesá, spotřeba jen někdy
Za městem na takové trampoty snadno zapomeneme, oba motory mají pohodovou pružnost a běží celkem tiše. Čísla naměřená na letištní dráze konečně dávají vyznít vyššímu výkonu hondy: vzdor delším převodům ujíždí kadjaru na každý stupeň a s rostoucí rychlostí se její náskok ještě zvětšuje. Z dvojitého přeplňování tedy těží nikoli v nízkých, ale ve středních a vyšších otáčkách.
Naměřená dálniční spotřeba 6,7 (CR-V) a 7,0 litru (kadjar) při ustálených 130 km/h odpovídá očekávání a proti předchozím, objemnějším motorům skutečně znamená mírné zlepšení. Uspěchaný městský provoz s častým zrychlováním ale rozdíl maže a nároky šroubuje k osmi litrům.
JÍZDA
Prašť jako poskoč
Přestože trend posledních let velí dopřát pérování trochu poddajnosti a případné rozdivočení krotit jemnou elektronikou ESP, kadjar pokračuje ve stopě
vyjeté scénikem a lagunou: stabilitu preventivně udržuje utaženými tlumiči. Přirozeně za cenu krátkých a úsečných pohybů na hrbolech, takže na českých silnicích nám úplně klidnou jízdu nedopřeje. Kombinace devatenáctipalcových kol a skleněné střechy tomu jistě nepomáhá. Vyšší bočnice základních sedmnáctek dodají pružnosti jen trochu, zájemce s nimi přesto pořídí lépe.
Na testovaných nízkoprofilových pneumatikách vůz překypuje jistotou při rychlých manévrech, které ovšem nepovažujeme za doménu SUV. Také nás při nich moc nepodrží uměle reagující řízení. Odpor generovaný elektrickým posilovačem nelogicky tuhne v rej du, takže na návrat ke středu je třeba více síly než na vytočení ven. Celkově bychom od SUV čekali víc pohody, od francouzského obzvlášť.
Údaje o testovaných vozidlech | Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD | Renault Kadjar 130 dCi 4x4 |
Motor, ventilový rozvod | čtyřválcový turbodiesel, DOHC | čtyřválcový turbodiesel, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1597 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 118/4000 | 96/4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 350/2000 | 320/1750 |
Převodovka | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4570 x 1820 x 1685 | 4449 x 1945 x 1613 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2630, 1570/1580 | 2646, 1556/1542 |
Světlá výška (mm) | 165 | 200 |
Úhel nájezdu/sjezdu (°) | 28/21 | 18/25 |
Rozměr pneumatik | 225/60 R18 | 225/45 R19 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1681/481 | 1660/475 |
Objem zavazadelníku (l) | 589/1669 | 472/1478 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 58/1184 | 65/1327 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 202 | 190 |
Emise CO2 (g/km) | 129 | 129 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5./6. RS (80-120 km/h) (s) | 7,4/9,6/12,0 | 7,6/10,5/14,3 |
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2400 | 2600 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 | 6,5 |
I ty, Brute?
Jako by cítila méně talentovaného soupeře, začíná i honda ze svých vyhlášených schopností slevovat. Odpružení šestnáctistovek (včetně těch s předním pohonem) se na českých cestách chová o poznání méně harmonicky než starší verze. Hlavně od přední nápravy přicházejí na nerovnostech podrážděné šťouchance mezi žebra, na hrbolu v zatáčce předek uskakuje do strany. I tady by určitě pomohla menší kola a střecha s pevnou výztuhou, k ideálu předchozích ročníků je však příliš daleko. Což je dvojnásobná škoda, jelikož v nedávné minulosti se Honda dokázala na ladění řidičské přátelskosti přímo vyřádit.
Stejným směrem se vydává i volant. Tam a zpátky se sice otáčí plynuleji než v kadjaru, ale zklame rozevlátou volností kolem středové polohy.
Nedrhnout, nehrabat
Méně toho CR-V dokáže i v terénu. Se světlou výškou 165 mm sedí o dva centimetry níž než Octavia Scout, což i na obyčejné polní cestě nutí k opatrnosti. Tady má kadjar nezpochybnitelnou výhodu – 200 mm je hodnota obvyklá spíš u subaru a při rozjezdech může přijít vhod manuální předvolba pohonu všech kol (poloha 4WD Lock). Honda řidiči takovou možnost nedá a zadní kola připojuje automaticky, přičemž hospodárně naprogramovaná elektronika má snahu to nejdříve zkusit „po dvou“.
ZÁVĚR
Renault postavil mimořádně elegantní, průměrně praktické a přiměřeně úsporné auto. Většině zájemců o střední SUV vyhoví a extrovertní design jim dopřeje pocit výjimečnosti. U ladění podvozku, řízení a palubní elektroniky jsme však čekali, že Renault dlouhou dobu příprav využije k jemnějšímu pilování detailů. Hondě zůstává náskok obří kabiny i kufru, srovnatelných spíš s MPV, lepšího výhledu a pohodlnějšího pérování, což spolu s pružným zrychlením rozhodlo o vítězství. V každodenním provozu jsme však od motoru čekali víc a rezignace na někdejší jízdní vytříbenost se může CR-V vymstít v souboji s dalšími konkurenty.
Pořadí | 1. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD | 2. Renault Kadjar 130 dCi 4x4 |
Plusy | Výborná prostornost a v | Líbivý a emotivní design |
Rekordní objem kufru | Výborně tvarovaná přední sedadla | |
Přiměřená pružnost a spotřeba | Předpoklady pro pohyb v terénu | |
Minusy | Váhavé rozjezdy | Slabý tah v nízkých otáčkách |
Nepřehledný informační systém | Hodně tuhé pérování | |
Nízká světlá výška | Špatný výhled do stran | |
Průměr celkem | 1,48 | 1,59 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Honda CR-V | Renault Kadjar | |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 1,25 |
Dílenské zpracování | 1,25 | 1,50 |
Průměr | 1,38 | 1,38 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,00 | 1,75 |
Sedadla | 1,75 | 1,25 |
Zavazadelník a variabilita | 1,00 | 2,25 |
Ovládací prvky | 2,00 | 1,50 |
Průměr | 1,44 | 1,69 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,25 | 1,75 |
Pružnost | 1,25 | 1,50 |
Spotřeba | 1,00 | 1,00 |
Průměr | 1,17 | 1,42 |
JÍZDA | ||
Řazení | 2,50 | 2,50 |
Řízení | 2,50 | 2,50 |
Brzdy | 1,25 | 1,25 |
Ovladatelnost na silnici | 1,75 | 1,50 |
Ovladatelnost v terénu | 2,00 | 1,50 |
Jízdní komfort | 1,75 | 2,00 |
Průměr | 1,96 | 1,88 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,48 | 1,59 |
Závěrečné pořadí | 1. | 2. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším středním SUV se vznětovým motorem o objemu 1,6 až 2,2 litru a požadovanou výbavou je Nissan Qashqai 1.6 dCi/96 kW All mode 4x4-i Visia za 569.400 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 597.870 Kč. Za cenu od 597.871 Kč do 626.340 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.