Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda CR-V 2,2 i-DTEC – Geniálně univerzální

Diskuze (133)
Nová Honda CR-V moc krásy nepobrala, jinak se ale ve všem zlepšila a patří k nejlepším SUV na trhu.

Honda CR-V, která kdysi byla u zrodu kategorie SUV, nikdy nepatřila k nejhezčím autům na trhu a ani nová generace na tom mnoho nezmění. Vzhled se totiž proti předchozí, extravagantně pojaté, generaci přepracoval jen evolučně.

Stejný přístup ale platí i pro (skoro) všechno ostatní. Nový motor 2,2 i-DTEC Honda dopřála CR-V už při modernizaci předchozí generace, a tak se tentokrát pozornost konstruktérů zaměřila na zlepšení komfortu, pilování důležitých celků a chytřejší využití vnitřního prostoru.

Začněme od karoserie. Ta je stejně dlouhá, široká a má i shodný rozvor. Auto se ale snížilo o tři centimetry při současném zvětšení světle výšky dieselové verze ze 155 na 165 mm a vnitřní prostor zůstal zachován. Současně s tím se zlepšila torzní tuhost karoserie, snížila nakládací hrana zavazadlového prostoru a zlepšilo se i odhlučnění interiéru – zkrátka pokrok na všech frontách.

suv honda testy suv honda testy  

Nezapomnělo se ani na oblíbené LED denní svícení, které je součástí hlavních světlometů, a diody najdeme i v zadních světlech. Ke správnému SUV samozřejmě patří i nelakované ochranné plasty (bez nich by se CR-V dost dobře mohla vydávat i za MPV), u Hondy systematicky obepínají celou karoserii a mají i jednu hodně užitečnou funkci. Díky nim mohou boční dveře překrývat prahy, a tak nehrozí ušpinění nohavic při vystupování.

Interiér se inspiruje u předchůdce i u současného Civicu. Zachovává hlavní přednosti, jako je vyvýšená řadicí páka, která je doslova hezky po ruce, nebo přehledný přístrojový štít, a k tomu přidává inovace v podobě centrálně umístěného informačního displeje nebo oble tvarované palubní desky, která nechává cestujícím více prostoru.

Interiér sice ve velkém sází na tvrdé plasty, jedná se ale o kvalitní materiály a zpracování auta vyráběného v anglickém Swindonu je příkladně špičkové.

suv honda testy suv honda testy  

V souladu s aktuálními trendy mezi sedadly vyrostl vyšší středový tunel. Loketní opěrka je nově jeho součástí, ovládání vyhřívaných sedadel se posunulo do dostupnější polohy, ruční brzda má konečně normální páku a mezi sedadly najdeme držáky na tři místo stávajících dvou lahví s pitím. Příjemným bonusem je pak čalounění části středového tunelu v místě, kde by mohlo dojít ke styku s řidičovým kolenem.

Další novinkou je elektrické ovládání pátých dveří, které je asi tím nejlepším na trhu. Systém Hondy totiž nebojuje, ale opravdu pomáhá – víko zavazadlového prostoru umí zvednout nebo kontrolovaně spustit, při manuálním zásahu ale neprotestuje a nechá se rychleji zavřít přitlačením rukou.

Stejně se nám líbí sklápění zadních dělených sedadel, které je jen krůček od geniálního systému Karakuri v Mazdě. Zadní lavice je bohužel dělená jen na dvě části, každou z nich lze ale jednoduše sklopit prostým zatažením za páku v zavazadlovém prostoru nebo vedle sedadla. O zbytek, tedy překlopení sedáku a sklopení opěradla, se už postará mechanismus sám.

suv honda testy suv honda testy  

Pod kapotou najdeme motor 2,2 i-DTEC, který debutoval už před čtyřmi lety v Accordu a pro použití v CR-V byl jen lehce inovován. Technika, tvořená hliníkovým blokem a hlavou, vyvažovacím hřídelem nebo piezoelektrickými vstřikovači, je ovšem zcela na výši doby. To samé platí pro parametry 110 kW a 350 Nm. Honda má navíc v záloze i silnější provedení se 132 kW a 380 Nm, to si ale schovává výhradně pro Accord.

Motor navíc k výbornému odhlučnění přidává i příjemnou charakteristiku. Síla turbodieselu se rozvíjí zcela plynule od volnoběhu do středního pásma otáček, kde při 2000 min-1 nastupuje maximum točivého momentu a poblíž této hodnoty křivka zůstává až ke třem tisícům otáček. Výkon dál pozvolna roste, takže občasné vytáčení není tak zbytečnou činností jako u jiných turbodieselů.

suv honda testy suv honda testy  

Hlavní předností dieselové CR-V je kultivovaný projev, dynamikou přece jen něco ztrácí na Mazdu CX-5 2,2 Skyactiv-D i posledně testované Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D. Na druhou stranu zpřevodování odpovídá možnostem 2,2litrového agregátu – přeskoky mezi jednotlivými stupni jsou nastaveny optimálně a šestka při dálničních 130 km/h točí poněkud vyšších 2600 min-1. I v takových otáčkách se motor neprojevuje hlučně a naopak je plně při síle. Dálniční akcelerace mu proto nečiní problém, elektronický omezovač rychlosti ji zastaví při 195 km/h, krátce před dosažením maxima výkonu.

I při vysokých rychlostech a časté akceleraci přitom motor nepřekračuje desetilitrovou spotřebu. Běžný styl jízdy ve městě i na dálnici ale znamená odběr okolo sedmi litrů (při ustálených 130 km/h průměr 7,2 l/100 km), a to navzdory již nižším venkovním teplotám a jízdě na zimních pneumatikách.

suv honda testy suv honda testy  

Pozitivní vliv na spotřebu má mimo jiné modernizovaný pohon všech kol. Nová generace systému Real Time AWD má místo dvojice mechanicky poháněných hydraulických čerpadel jediné s elektrickým pohonem. Výsledkem je úspora 16 kg hmotnosti a snížení vnitřního tření o 59 % při současném zrychlení reakcí.

Čtyřkolka funguje plně automaticky a přizpůsobuje se aktuálním provozním podmínkám, přímo se nabízí analogie s výborným a uživatelsky nenáročným systémem Haldex 4. generace. Například při rozjezdu jde okamžitě určitá porce točivého momentu na zadní kola. Další užitečnou funkcí Real Time AWD je přizpůsobení se údajům o trakci jednotlivých kol a náklonu vozidla. V určitých situacích (jízda do kopce, jízda na sněhu) se proto může na zadní kola přenášet více točivého momentu než na ta přední.

O pohotovém umístění řadicí páky už byla řeč. Pochvalu zaslouží i přesnost řazení, i když dokonalosti Civicu úplně nedosahuje, a vyvážený chod spojkového pedálu – je přesný, klade jen mírný odpor a spojka zabírá až v horní části. A povedlo se i řízení, které přešlo na elektromechanický princip posilovače, a přesto zachovává přesnost reakcí i přiměřenou odezvu od kol.

suv honda testy suv honda testy  

Podvozek těží z výhod tužší karoserie. Konstruktéři Hondy si proto mohli dovolit přepracovat obě nápravy, například vzadu dosáhli o 10 % účinnějšího tlumení. Cestovní komfort se díky tomu znatelně zlepšil. V souladu se sportovními tradicemi výrobce sice auto i nadále věrně kopíruje terén, přes nerovnosti se ale přenáší zlehka, mezi SUV patří k nejpohodlnějším.

Auto si zachovává jistotou a předvídatelnost za všech okolností – provedené modifikace karoserie a podvozku se vyplatily. CR-V se po silnici pohybuje jako hodně dobré rodinné kombi a k tomu přidává bonus v podobě vyššího posazu. Jediným neduhem je podélné rozhoupání karoserie při velmi rychlém průjezdu zatáčkou se zvlněným povrchem, podobné jako u Škody Superb.

Drobnou nevýhodou je světlá výška, 165 mm je sice o 1,5 centimetru víc než u Mini Countryman, většina SUV ale nabízí víc; nakonec i Octavia Scout je na tom se svými 179 mm lépe. Ruku v ruce s tím jde i omezená zkřižitelnost náprav. Nicméně dnes jsou hlavními argumenty pro nákup SUV vyšší posaz, design a možnost pohonu všech kol, takže na tomto kdysi důležitém aspektu tolik nezáleží.

suv honda testy suv honda testy  

Závěr

Hledat na CR-V nějaké slabiny je skoro jako pověstný průzkum kupky sena. Je tu samozřejmě design, který podle evropských měřítek určitě není krásný. Co se ale týká techniky, kvality zpracování a množství chytrých řešení, patří nové SUV od Hondy na špičku – a výsledný dojem se s každým ujetým kilometrem zlepšuje.

Na jeden problém jsme ale přece jen narazili, a to doslova: pod otevřenými pátými dveřmi zůstává 180 cm, takže hlavy vyšších řidičů jsou v ohrožení. Jinak ale v plně vybaveném funguje všechno na jedničku, jen u výborně naladěného adaptivního tempomatu a systému pro udržování v pruzích stojí za zvážení, zda má příplatek 75 tisíc korun smysl. Dieselové CR-V v nejvyšší specifikaci Executive pořídíte bez tohoto příplatku za 889 tisíc (mimochodem, Accord Tourer bez pohonu všech kol je dnes jen o 50 tisíc levnější), slušně vybavený dieselový základ Comfort je pak o rovných 200 tisíc levnější.

suv honda testy suv honda testy  

První cena vozu 544.000 Kč (2,0 i-VTEC/114 kW S)
První cena vozu s testovanou motorizací 689.000 Kč (2,2 i-DTEC/110 kW Comfort)
Základní cena testovaného vozu 889.000 Kč (2,2 i-DTEC/110 kW Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.014.000 Kč (2,2 i-DTEC/110 kW Executive)

Plusy

  • Kultivovaný, tichý a úsporný motor
  • Přesné řízení a řazení
  • Výborná ovladatelnost i tlumení nerovností
  • Boční dveře kryjí prahy, při vystupování se člověk neušpiní
  • Jednoduchý systém sklápění zadních sedadel
  • Bezzátkové víčko nádrže

Minusy

  • Malý úhel otevření pátých dveří
  • Velký příplatek za navigaci a za pokročilé bezpečnostní systémy
  • Turbodiesel jen jako 4x4, pevně dané konfigurace výbavy
  • Vnější design je zbytečně kontroverzní
Diskuze (133)
Honda CR-V 2,2 i-DTEC
Cena základní sestavy 889 000 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, s možností deaktivace airbagu spolujezdce, ABS + EBD + BA + VSA + TSA, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče + el. nastavitelná bederní opěrka, 4 reproduktory + vstupy AUX a USB, dualní automatická klimatizace, autorádio s podporou MP3, dojezdové kolo, kryt zavazadlového prostoru, stěrače s dešťovým senzorem a automatické spínání světel při setmění, zadní parkovací kamera + parkovací senzory (vpředu a vzadu) , elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, sklápění vnějších zpětných zrcátek pomocí dálkového ovládání, Bluetooth Hands Free Telephone (HFT) , kožený volant a kožená hlavice řadící páky, alarm, přední mlhová světla, ovládání oken pomocí dálkového ovládání, zadní výdech klimatizace, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Bi-HID světlomety, aktivní přisvěcování do zatáček (ACL) , automatické přepínání dálkových světel (HSS) , prémiový audiosystém + Subwoofer + DAB Audio, vyhřívaná přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektricky nastavitelná tuhost bederní opěrky sedadla spolujezdce, tmavá boční a zadní skla, střešní ližiny ve stříbrné barvě, 18'' kola z lehkých slitin, kožený interiér, bezklíčový vstup a zapalování , elektrické otevírání pátých dveří, el. nastavitelné sedadlo řidiče (8 směrů), včetně možnosti uložení 2 poloh nastavení, panoramatická střecha a další. Kč
Cena testované sestavy 1 014 000 Kč
Výbava testované sestavy Systém pro udržování v jízdním pruhu (LKAS) + systém pro zmírnění následků nehody (CMBS) + adaptivní tempomat (ACC) (+75.000,-), HDD Navigace + video vstup (+50.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 5.1 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 589 / 1669
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1653 / 547
Honda CR-V 2,2 i-DTEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4570
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 984
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 1. 2013 21:43
ten design je fajn...
osobne si myslím, že nové CRV-éčko je pekné. Fabia 2 či Fiat Multipla, to sú skôr autá veľmi podivné...
19. 11. 2012 21:17
Re: Pevně dané konfigurace výbav
Víš co, kdo chce s vlky žít, musí s nimi výt. V USA také fungují tak, jak je u nich zvykem. I ostatní německé automobilky. Ale není problém u nich koupit auto s evropskými možnostmi individualizace. Pravda, nemohu mluvit za VW (a jsem příliš líný na to, abych to hledal), ale mám to ozkoušeno u BMW a Volva (a jsem si jist, že to nabízí i Audi). Dokonce dali dodatečnou slevu (už nad tak skvělou zámořskou cenu a nad slevu, kterou jsem sjednal s prodejcem), letenka a jedna noc v hotelu grátis, převzetí v Evropě, můžeš si tu auto projet a následně ti ho převezou k tvému dealerovi v USA. A mohl jsem volit i výbavu, která normálně v USA dostupná není, což pro mne byla pointa, pro jiné příjemný bonus. Nákup auta se může zvrhnout v zajímavou dovolenou.

Mimochodem, ty VW se tam přímo vyrábí? Já jen že CR-V se vyrábí v Anglii, pokud se nepletu. U vozů dovážených z Japonska jsem v tomhle tolerantnější.
Avatar - Shr3k
19. 11. 2012 16:02
Re: Pevně dané konfigurace výbav
V Japonsku se taky VWčka prodávají v omezené paletě předem připravených výbav, takže to asi postojem "Výbavu na míru vám "šít" nebudeme ani za zlaté prase, za to nám nestojíte." nebude...
19. 11. 2012 12:00
Sakra
proč už nejde sklápět zadní prostřední opěra, nebo alespoň loketka, aby vznikl otvor pro lyže. To auto se tím celkem zbytečně degraduje, protože jinak je opravdu univerzální. Jízda ve 4 na hory bohužel znamená pořídit skibox na střechu.
Jinak vzhled je opravdu věc subjektivní, protože mě se třeba líbí, narozdíl od CX-5. Ale to nemá smysl řešit
19. 11. 2012 10:44
Re: JEN TAK
:yes: Přesné. Skalní by se mohli probudit z 10ti, resp. spíše 15ti leté hibernace.