Test Auto.cz

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D – Japonský highlander

14.11. 2012
Verdikt
 

Třetí Outlander je zase úplně jiný. A možná až příliš svérázný.

První generace Mitsubishi Outlander předběhla svou dobu. Dnes by mix kombi, MPV a SUV mohl mít úspěch, před deseti lety ale na zákazníky nezabral. Nejspíš i vinou příliš amerického designu a kvůli ignoranci nastupující obliby dieselových motorů.

Druhá generace v roce 2006 změnila, co se dalo. Design vsadil na podobu s pickupem L200, marketing na dieselový motor od Volkswagenu. Později se příď proměnila po vzoru Lanceru a motor 2,0 TDI PD byl vyměněn za čtyřválec od PSA. Každá dílčí modernizace byla úspěchem, prodeje utěšeně rostly a nakonec to Outlander druhé generace jen u nás dotáhl na více než 1500 prodaných aut.

Nejvyšší čas navázat na to lepší a posunout se ještě dál? Po technické stránce snad, ale jinak kromě loga na předchůdce novinka nenavazuje vůbec ničím.

obrázek [600 x 300]  

Design velkoryse opouští všechny dosavadní znaky modelů Mitsubishi. Kdo čekal další rozvíjení nadčasových a líbivých tvarů představených na Lanceru (jako to dělá menší model ASX), ten musí být překvapen. Jestli se přísně účelné tvary něčemu podobají, tak hodně vzdáleně snad jen Jeepu Grand Cherokee.

Interiér sází na moderní styl. Možná se některý z designérů inspiroval rovnou schreyerovským pojetím, plochu kolem řidiče totiž tvoří leskle černý plast a v něm jsou zasazeny všechny důležité ovládací prvky. O oživení se také stará dekor s kovovým vzhledem a 3D texturou. Zajímavé jsou ale jen takové jednotlivosti, celek zůstává hodně strohý.

Snahu o modernu navíc vyrovnávají detaily, které jsou dědictvím 90tých let. S řadicí pákou, která jakoby se do nového Outlanderu dostala ze skladu náhradních dílů, se alespoň dobře pracuje. Horší už to je ale se „zastrčeným“ ovládáním vyhřívaných sedadel. A pověstnou třešničkou na dortu je tradiční japonská snaha, aby auto neustále vydávalo nějaké zvuky. V Outlanderu se o to stará univerzální pípák, který potvrzuje každé přepnutí palubního počítače nebo zmáčknutí tlačítka na ovládacím panelu klimatizace a připomíná nezapnuté pásy. Mimochodem, toto varovné pípání vás uvítá hned při startování, takže se naučíte poutat už s vypnutým motorem.

obrázek [600 x 370]  

Ještě jsme ani nevyjeli, a už se najde dost malicherných, ovšem leckdy podstatných, důvodů, proč Outlander nechtít. Proti nim ovšem stojí racionálnější argumenty: perfektní využití vnitřního prostoru, výhled z vozu a přehledný tvar karoserie, který usnadňuje parkování.

Navíc je tu hodně slušná variabilita interiéru, korunovaná posuvnou prostřední řadou sedadel (rozsah 250 mm) a několik samozřejmých, ovšem pro Mitsubishi nových prvků výbavy. Z těch nejviditelnějších jde o dvouzónovou klimatizaci a podélně nastavitelný volant.

Motor, srdce auta

Dva dosud nabízené motory (2,2 DI-D/115 kW od PSA se samočinnou převodovkou a 2,2 DI-D MIVEC/130 kW vlastní konstrukce s manuální převodovkou) nahrazuje v nové generaci jediný. Jedná se o evoluci vlastního motoru, s oběma předchozími agregáty má společný objem 2,2 litru a maximum točivého momentu 380 Nm.

Motor zůstává věrný nízké kompresi, vzdal se ale unikátního systému variabilního časování ventilů. Automobilka tvrdí, že podobných výsledků umí dnes dosáhnout díky nastavitelným lopatkám turbodmychadla. V nové generaci se navíc dokonce rozšířilo pásmo maxima točivého momentu – 380 Nm je k dispozici od 1750 do 2500 min-1 místo předchozí špičky ve 2000 min-1.

Faktem je, že i přes naprosto obvyklou hodnotu nejvyššího výkonu jde o velmi silný motor. Lepší výkony v dané kategorii podává už jen 2,2 Skyactiv-D od Mazdy, kterému k zátahu z nejnižších otáček výrazně pomáhá sekvenční přeplňování dvěma nestejně velkými turdodmychadly.

obrázek [600 x 350]  

Popsané změny si přece vyžádaly nějakou oběť: nejvyšší výkon klesl ze 130 na 110 kW, motor ho ale dosahuje už při 3500 min-1. Ve vysokých otáčkách toho proto čtyřválec moc nepředvede, zato ale potěší spodovou charakteristikou. Ruku v ruce s ní jdou dlouhé převody, takže není nejmenší problém nechat motor pracovat v nízkých otáčkách, kde má navíc příjemně bručivý zvuk.

Nejde přitom o žádnou emisní fintu, agregátu 2,2 DI-D práce v nízkých otáčkách opravdu svědčí, což dokládá i spotřeba. Při dálničních 130 km/h točí jen 2150 min-1 a potřebuje 6,6 l/100 km. Ve většině jízdních režimů, včetně městského provozu, se spotřeba drží pod sedmi litry. To znamená apetit srovnatelný s jakýmkoliv běžným dieselovým kombi – však také hmotnost jen 1630 kg a součinitel aerodynamického odporu 0,33 této kategorii v zásadě odpovídá.

obrázek [600 x 262]  

Schopnému motoru sekunduje modernizovaný pohon všech kol. Multi-Select už nebere v potaz jen otáčky motoru, kol a polohu plynového pedálu – nově zohledňuje při výpočtech i zařazený převodový stupeň, točivý moment motoru, natočení volantu a směr pohybu auta. Zásahy jsou díky tomu přesnější.

Režim 2WD zmizel a na jeho místě se objevuje 4WD Eco. I ten standardně pohání jen přední kola, možnost připojit zadní nápravu ale zůstává neustále v záloze, takže vás po drobném prokluzu elektromagnetická spojka nenechá ve štychu.

Opačným extrémem je 4WD Lock s pevným rozdělením točivého momentu 50:50, který nepřipustí žádné pochyby o schopnostech tohoto Mitsubishi. Jediným limitem se pak prakticky stává jen vzorek pneumatik a nájezdové úhly 22,5° u obou převisů karoserie.

Třetí možností je 4WD Auto, které stojí na půli cesty. V praxi se tento režim ukázal jako celkem přebytečný, špatné trakční podmínky jde totiž předvídat, a pak je lepší přepnout rovnou na 4WD Lock.

Do akce navíc vždy aktivně vstupuje i stabilizační systém, který dokáže na silnici bojovat s nedotáčivostí a mimo asfalt efektivně nahradit uzávěry nápravových diferenciálů. Celá souhra elektroniky je z místa řidiče jasně patrná a předvídatelná.

obrázek [600 x 329]  

Horší je to s tlumením, které je obecně slabším místem aut s vyšší karoserií. Outlander se pohybuje prkenně, v zájmu aktivní bezpečnosti nedokáže nabídnout ladnou jízdu přes výtluky a příčné prahy. V rámci těchto mantinelů se ale může pochlubit výborným dotlumováním větších nerovností.

Kus auta něco stojí

Klíčová otázka je, kolik Mitsubishi za takové auto žádá. Na českém trhu jsou v nabídce jen dvě varianty – benzinový motor s pohonem předních kol za 600 tisíc a turbodiesel s pohonem všech kol, který je o 150 tisíc dražší. Pouze ten existuje ve třech stupních výbavy, které dělí vždy 100 tisíc.

My jsme vyzkoušeli vrcholné provedení Instyle za 950 tisíc korun, pokud ale oželíte kožené čalounění, střešní okno a navigaci, bude stačit výbava Intense+ za přijatelnějších 850 tisíc. Je to hodně peněz, mezi sedmisedadlovými SUV se ale jedná o zcela obvyklou cenu, která navíc obsahuje xenony, bezklíčový vstup nebo parkovací kameru.

Z pohledu měřitelných hodnot je to dobrá nabídka. Za takové peníze dostanete auto se špičkovým motorem, hodně zajímavou spotřebou, prostorným interiérem a navrch přiměřeně offroadovým feelingem. Když toto stačí, je Outlander dobrou volbou. Ve stejném segmentu ale vystrkuje drápky korejská konkurence a ta nepodceňuje „maličkosti“, které Mitsubishi velkoryse přehlíží: design, použité materiály, pokročilou výbavu a pocit vnímané kvality. Kdo by to před pár lety řekl, že právě toto budou zbraně značek Hyundai a Kia? Teď záleží, jestli auto dělají i ty maličkosti, nebo stačí poctivá mechanika.

První cena vozu599.900 Kč (2,0 MIVEC 2WD/110 kW Intense)
První cena vozu s testovanou motorizací749.900 Kč (2,2 DI-D 4WD/110 kW Intense)
Základní cena testovaného vozu949.900 Kč (2,2 DI-D 4WD/110 kW Instyle)
Cena testovaného vozu vč. příplatků963.900 Kč (2,2 DI-D 4WD/110 kW Instyle)

Plusy

  • Moderní, velmi úsporný motor
  • Komfortní jízdní vlastnosti mimo silnici
  • Velká kapacita zavazadelníku, variabilita interiéru
  • Efektivní a spolehlivý pohon 4x4
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Svist turbodmychadla
  • Slabší odhlučnění interiéru, zejména hluk od kol
  • Jednoduché plasty v interiéru
  • Složitější systém sklápění sedadel
  • Kontroverzní a nevýrazný design
Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D

Cena v základní výbavě: 949 900 Kč Cena v testované výbavě: 963 900 Kč

Základní výbava:7 airbagů (čelní, boční, hlavové, kolenní řidiče), 4WD - pohon všech kol "Multi Select" s el. volbou režimů (kromě 2.0 MIVEC 2WD), světelný a dešťový senzor, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat s ovládáním na volantu, zadní parkovací senzory, Bluetooth® handsfree LINK-SYSTEM (vč. hlasového ovládání a ovládání na volantu), palubní počítač (barevný 4,2" QVGA LCD), inteligentní systém bezklíčového ovládání centrálního zamykání se spínačem START/STOP, 7místné provedení, třetí řada sedadel dělená v poměru 50:50, Super-HID “Wide Vision” – systém xenonových světlometů s osvětlením vozovky v úhlu 160°, 2-DIN audiosystém Rockford Fosgate® (710 W), 6,1" barevný dotykový LCD monitor, rádio LW/MW/FM s přijímačem DAB, CD/MP3 přehrávač, 9 reproduktorů, 18" slitinová kola + pneu 225 / 55 R18, zadní parkovací kamera, posuvná sedadla ve druhé řadě v rozsahu 250 mm, kožené čalounění sedadel, elektricky ovládané sedadlo řidiče, vyhřívání předních sedadel, MMCS – multimediální navigační systém, elektricky ovládané střešní okno, elektricky ovládané páté dveře.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (14.000,-)

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 

Štítky SUV Mitsubishi Testy

Technické údaje
Motor Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2268
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.7 / 5.4
Emise CO2:140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 477 / 913
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 595
Rozměr pneu:225/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4655
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 




Svezli jsme se s inovovaným Mitsubishi Outlander. Co přináší modelový rok 2017? Svezli jsme se s inovovaným Mitsubishi Outlander. Co přináší modelový rok 2017?

Outlander se v modelovém roce 2017 zaměřil hlavně na…

Mitsubishi Outlander PHEV: 651 aut pro ukrajinskou policii Mitsubishi Outlander PHEV: 651 aut pro ukrajinskou policii

Plug-in hybrid Mitsubishi Outlander je populární díky…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších sezon v kariéře

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších…

Splnil si klukovský sen o NHL a v play off se nakonec prodral nejdál ze všech českých vyslanců.„Úžasná…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…