Honda e prozrazuje další detaily. S 300 N.m chce sázet na hravé vlastnosti
Malý elektromobil s retro tvary od Hondy bude poháněn motorem o výkonu 110 kW a točivém momentu 300 N.m.
Honda začne ještě v letošním roce vyrábět elektromobil, jednoduše nazvaný e, již předtím však postupně odhaluje informace o něm. Nyní konečně přišla na paškál jeho pohonná jednotka.
Automobilka konečně přiznala, že o pohon Hondy e se postará elektromotor o přibližném výkonu 110 kW a točivém momentu 300 N.m, který zajistí zrychlení z 0-100 km/h za zhruba osm sekund. Umístěn bude vzadu a pohánět bude zadní kola. To spolu s perfektním rozložením hmotnosti, 50:50 mezi nápravy, a nízkým těžištěm (jen asi 50 centimetrů nad zemí) má zajistit hravé jízdní vlastnosti.
Elektromotor bude čerpat svoji energii z vodou chlazených lithium-iontových baterií s kapacitou 35,5 kWh, které mají zajistit normovaný dojezd 200 kilometrů, což podle výrobce bude bohatě stačit pro každodenní pohyb ve městě. Vyšší dojezd by navíc znamenalo těžší baterie, což by podle Hondy zhoršilo jízdní vlastnosti připravované novinky.
Podle Hondy je akumulátor jeden z nejkompaktnějších v dané kategorii, díky čemuž jsou prý velice lehké. Výhodou je i možnost rychlonabíjení, na 80 % své kapacity se dají dobít za 30 minut. Umístění v podlaze pak napomáhá již zmíněnému nízkému těžišti, díky němuž nemusela automobilka tolik přitvrzovat podvozek, aby rychle měnilo směr.
Pohon zadních kol má zase vedle hravých jízdních vlastností znamenat i skvělou ovladatelnost. Přední kola díky tomu mají skvělý rejd, poloměr otáčení činí jen 4,3 metru. Podvozek tvoří nezávislé zavěšení se vzpěrami MacPherson vpředu i vzadu, přičemž komfort jízdy má podle automobilky být na úrovni větších aut.
Základem Hondy je struktura z blíže nespecifikovaných vysokopevnostních materiálů, které mají znamenat kombinaci nízké hmotnosti (alespoň částečně vyvažující těžké baterie) a vysoké tuhosti karoserie.
Honda e bude vycházet ze stejnojmenného prototypu, představeného na letošním ženevském autosalonu, který zase navazoval na koncept Urban EV z roku 2017. Sériová verze bude představena během letošního roku, proti prototypu se ale nebude moc lišit – už 95 % auta bylo již v Ženevě hotovo.
Na vybraných evropských trzích už Hondu e mohou zákazníci objednávat. Jedná se o součást plánů Hondy na elektrifikaci kompletního portfolia, k níž má dojít do roku 2025. Jestliže příchod dalších hybridů už Honda potvrdila, co dalšího chystá v oblasti čistě elektrických vozů, zatím neprozradila. Nabízí se ale třeba sériová verze konceptu elektrického kupé Sports EV.