Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda HR-V: První jízdní dojmy z Portugalska

Ondřej Šámal
Diskuze (24)

Japonský crossover Honda HR-V má za úkol bojovat proti subkompaktním soupeřům, na mušku si ale bere i větší Nissan Qashqai, kterému chce konkurovat především vnitřním prostorem. Vůz jsme vyzkoušeli v okolí Lisabonu.

Honda vypustila na evropský trh novinku se starým jménem. HR-V názvem odkazuje na první generaci hranatého modelu, kterého se na starém kontinentu prodalo celkem 110.000 exemplářů. Nástupce má být neméně úspěšný, míří totiž do dynamicky se rozvíjejícího segmentu, od kterého si automobilky slibují nárůst prodeje v řádu desítek procent ročně.

V praxi se vlastně jedná o typ Vezel, který na japonském a americkém trhu nabízí automobilka Honda již rok a půl. Evropská verze se vyznačuje minimálními změnami, design tak zůstal prakticky nezměněn. Zatímco v nižších verzích nabídne HR-V jenom halogenové světlomety, vyšší výbavové linie disponují diodovými světlomety. Příď i profil s klikami zadních dveří umístěnými v rámu odkazují na dynamický charakter modelů Honda.

Zádi dominují nezvykle pojaté svítilny, jejichž tvar nám trochu připomínal SsangYong Kyron. Zákazníci na starém kontinentu se ovšem budou muset obejít bez systému pohonu všech kol, který se v Japonsku a Americe nabízí. Prodeje tohoto provedení v Evropě by se totiž pohybovaly maximálně okolo 20 %, což není ekonomicky zajímavé. Do budoucna ovšem není vyloučeno nasazení čtyřkolky i u nás. Podobná situace by mohla panovat také u hybridní verze, ta má ale silného soupeře v úsporném turbodieselu 1.6 i-DTEC.

Kam s ním?

Se zaškatulkováním nového HR-V je to na první pohled trochu složitější, podle slov zástupců japonské automobilky se totiž novinka inspirovala jak u Mazdy CX-3 spadající do třídy malých crossoverů, tak i u velmi oblíbeného Nissanu Qashqai, jenž sloužil jako vzor prostornosti. Proti druhému jmenovanému modelu je Honda o 85 milimetrů kratší (4295 mm), nabízí ale větší zavazadelník (470 vs. 401 litrů). Na vcelku krátkém základu se podařilo vytvořit až překvapivě štědře koncipované auto, které může pokukovat i po zákaznících nižší střední třídy.

Srovnání rozměrů
Model Honda HR-V Mazda CX-3 Nissan Qashqai Renault Captur
Délka (mm) 4294 4275 4380 4122
Šířka (mm) 2019* 1765 1806 1778
Výška (mm) 1605** 1535 1590 1566
Rozvor (mm) 2610 2570 2646 2606
Zavazadelník (l) 470/1533 350/- 401/- 377/1235
*Včetně zpětných zrcátek, **Včetně antény

Potvrdilo se nám to po usednutí na zadní sedačky. Vzhledem k vnějším rozměrům jsme nečekali zázraky, vlastní zkušenost ale velmi mile překvapila. Při posazení za 180 cm vysokého řidiče před koleny stále zbýval dostatek prostoru, který odpovídal nadprůměru segmentu nižší střední třídy. Problém jsme neměli ani s místem nad hlavou.

Praktičnosti nahrávala zadní sedadla Magic seats (disponuje jimi i modelová řada Civic) s výklopnými sedáky, jež umožňují převoz objemnějších předmětů. Kvůli tomuto prvku musela být palivová nádrž na 50 litrů umístěna pod přední křesla, proti civiku jsme ale neměli pocit, že sedíme příliš vysoko a palubní desku máme až u kolen.

Pochvalu si zaslouží také zavazadelník o základním objemu 470 litrů, který po složení zadních sedadel zvětšíte na 1533 l. Díky příplatkovému skládacímu opěradlu spolujezdce dokážete uvnitř HR-V převést předměty dlouhé až 2,5 metru.

Interiér potěšil kvalitním zpracováním, zejména látkou čalouněné výplně dveří bez větší známky laciných tvrdých plastů považujeme za velmi povedené řešení. Přehledná palubní deska nabízí minimum klasických tlačítek, ovládání ventilace totiž obstarávají dotykové plošky, které skvěle reagují a nezlobí necitlivostí jako například v Opelu Insignia. Celkový dojem trochu narušují horizontální výdechy před spolujezdcem, které se do estetického konceptu nehodí.

Jak funguje benzin 1.5 i-VTEC?

Jako první jsme usedli za volant atmosférické benzinové předokolky s novým motorem 1.5 i-VTEC a proměnným časováním o slibném výkonu 96 kW, jenž byl spojen s variátorovou převodovkou CVT se sedmi virtuálními stupni jako v případě ústrojí Lineartronic od Subaru. První kilometry vedly ulicemi Lisabonu, kde jsme ocenili skvělé sladění převodovky a motoru, který dostačoval na podobné jezdění. Hluk v kabině byl na velmi dobré úrovni, stejně tak spotřeba pohybující se okolo 7 litrů.

Problém nastal až na dálnici, která navzdory papírově dostatečnému výkonu odhalila podprůměrnou dynamiku, a to zejména v případě náhlé potřeby akcelerace. V tu chvíli se motor vytočil k 5000/min, nicméně zrychlování probíhalo velmi zvolna. Do kabiny navíc začal pronikat nijak zvlášť příjemný hluk od motoru, který rušil pohodový jízdní komfort. Podobné trápení nastalo i na okreskách, kde se autu zejména do kopce nechtělo moc přidávat.

Abychom ale benzinu jenom nespílali, potěšil nás pohodlný podvozek, který navíc těžil z 16“ kol (alternativou jsou sedmnáctky) s obutím o rozměrech 215/60. Řízení bylo možná až moc přeposilované a bez citu, kam jsme ale namířili volant, tam jsme také jeli, zábava z řízení hondy tak úplně nevymizela. Celkový dojem nezkazila ani zadní jednoduchá náprava s torzní příčkou, která má v případě špatného naladění tendenci odskakovat na nerovnostech. Na finální verdikt si ovšem počkáme až na české silnice, které dokážou rozhodit sebelepší nastavení.

Diesel dělá lepší dojem

Mnohem více se zamlouval turbodiesel 1.6 i-DTEC s 88 kilowatty a 300 newtonmetry, který začíná na 529.900 Kč (o 60.000 Kč více než benzin s manuálem). Honda tentokrát nabízí pouze přímo řazenou převodovku, která přesností a tak akorát dlouhými drahami doslova svádí k co nejčastějším změnám rychlostí. Proti zážehové patnáctistovce jsme si všimli tužšího nastavení podvozku, který pomáhal vyrovnat vyšší hmotnost dieselu (v průměru o 80 kg proti benzinu) a tím pádem větší sklon karoserie k pohupování.

Nutno dodat, že vznětový vůz obouval větší sedmnáctky (215/55), které jízdu lehce přitvrdili. Celkový dojem z podvozku byl ale příjemnější než u Mazdy CX-3, jejíž hravý projev se nám opravdu líbí, na silnicích s horším povrchem ale možná až zbytečně natřásá posádku.

Naftová šestnáctistovka si poradila s městským i dálničním provozem, nevadily jí ani okreskové pasáže, i když vytáčet ji nad 3000 otáček nemělo příliš smysl – dynamika se nezvýšila, hluk a spotřeba však ano. V zatáčkách se mírně projevila vyšší hmotnost na přední nápravě, tahání přídě ven z oblouku jsme ale ve větší míře nezaznamenali.

Závěr

Po prvních osobních zkušenostech s novou Hondou HR-V musíme připustit několik překvapení. Opravdu jsme nečekali takovou dávku vnitřního prostoru, jež se hravě může rovnat nejlepším kompaktům. Kvitujeme také snahu zpříjemnit pocit z interiéru, kterému nevévodí lány tvrdého a nevzhledného plastu.

Zážehová verze 1.5 i-VTEC sice představuje ekonomicky racionální volbu, s příplatkovým CVT (35.000 Kč) ale nepřesvědčila. A podle ohlasů kolegů nebyla dynamika o moc lepší ani ve spojení s manuálem. Do městského a příměstského provozu ale stačí.

Turbodiesel 1.6 i-DTEC naopak považujeme za parádní verzi, nad kterou se i navzdory vyšší pořizovací ceně proti benzinu vyplatí uvažovat. Z relativně nenápadné novinky se vyklubal povedený crossover, před nímž by se měli mít nejen evropští konkurenti na pozoru.

 

Plusy

  • Komfortní podvozek (1.5 i-VTEC)

 

  • Prostorný a praktický interiér

 

 

  • Objemný zavazadelník

 

 

  • Přesné řízení

 

 

  • Silný a úsporný turbodiesel

 

 

  • Bohatá základní výbava

 

Minusy

  • Dynamika benzinového motoru

 

  • Relativně vyšší pořizovací ceny

 

 

  • Vzhled koncových svítilen

 

Honda HR-V: Technické údaje a ceny
Motor 1.5 i-VTEC 1.6 i-DTEC
Zdvihový objem (cm3) 1498 1597
Vrtání x zdvih (mm) 73,0 x 83,5 76,0 x 88,0
Největší výkon (kW/min) 96/6600 88/4000
Točivý moment (N.m/min) 155/4600 300/2000
Převodovka 6 MT/CVT 6 MT
Poháněná kola přední přední
Největší rychlost (km/h) 192 (192) 187
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,1 (10,7) 11,2
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,6 (5,2) 4,0
Pohotovostní hmotnost (kg) 1241 (1249) 1324
Cena Comfort 469.900 529 900
Cena Elegance 519.900 (554.900) 579.900
Cena Executive 609.900 (644.900) 669.900
*Údaje v závorce platí pro převodovku CVT
Ondřej Šámal
Diskuze (24)
Avatar - Jopino
19. 12. 2015 21:23
HR-V ve skutecnosti
Uvazoval jsem mezi Vitarou, CX-3 a po prohlidce, zkusebni jizde obou uvedenych vozidel, jsem se stavil jeste do Hondy. HR-V na vlastni oci vypada lepe, nez na obrazcich, obvzlaste v tmavych barvach. Vnitrni prostor je navrzeny opravdu velkoryse, s ohledem na celkovou velikost karoserie. Interier pusobi hodnotne, coz se rozhodne neda rici o Vitare, tam se plastici opravdu vyradili. Podaz za volantem dobry, ovladani na slusne urovni, dotykove plochy presne. K jizde mohu rici, ze podvozek a rizeni jsou opravdu na vysoke urovni. Motor (benzin) je klasicka Honda, tocit a tocit, proste ma rad vyssi otacky. Hluk nad 4.000 ot. je vyraznejsi, ale me osobne nevadi (Hondy jsme doma uz meli). Pro bezne jezdeni bude stacit. Nelze od teto jednotky ocekavat zatah temer od volnobehu jako treba u TSI, ale ja zase odmitam pozdeji resit potize se slozitejsi opravami, pro TSI typicke. Jasne, Skyactiv od Mazdy byl v CX-3 temer dokonaly, ale to auto je opravdu titerne a pro me potreby tudiz rozmerove nevyhovujici. Na kanadskych strankach rovnez popisuji, jak karoserie Mazdy koroduji vice, nez je standardem. Takze po zvazeni vsech pro a proti, jsem se rozhodl pro HR-V ve verzi Elegance s manualem. Dealer dal na vozidlo zajimavou slevu 31.000 Kc, problem je vsak v tom, ze aktualni vozidlo neni nikde skladem. Zadani do vyroby a s tim souvisejici cekaci lhuta je 5 mesicu. Takze si myslim, ze HR-V az takovy prodejni propadak nebude.
11. 9. 2015 15:08
katastrofa
Tak naživo moje dojmy - lze shrnout větou "jak sprasit auto"
mám jazze 1,4 takže srovnávám
- odkládací prostor ve dveřich nesmyslně menší
- odkládací prostor před řadičkou, prakticky nedosažitelný bez vykloubení ruky
- pocitově vysoká palubka horší výhled - ala ponorka
- výdech klimy před spolujezdcem - designová katastrofa
- dotykové ovládání klimy atd - nesmysl, nechápu k čemu
- tunel mezi zadníma a předníma sedadlama kvůli 4x4, které se ale neprodává - podstatě snižuje efekt magic seat
- kufr slabý na výšku, chaoticky prostor pod podlážkou aby nahnaly litry
- slabý benzin
- automat viz výše
- horší nastupování dozadu kvůli efektu kupé střechy
- ceny mimo realitu

velmi silně mě to připomíná snahu Kie. kdy Carrens představovala pomalu jako konkurenci S maxu, přitom je to přifouklý ceed. Výsledek: nikdo to nekupoval a ceny padaly a padaly.
Stejný osud větším HR-V.
Pokud vyřadí CR-V a příjde avizovaný 7 místný luxusní typ jako náhrada je to konec Hondy na trhu. Prakticky nebude mít jediné auto co by stačilo na konkurenci.

Avatar - Bubáq
11. 7. 2015 20:16
Variátor
Pokládám za zajímavé, že nikdo zde v diskuzi se nevrací k variátoru... to už je opravdu pokládán veřejností za adekvátní řešení pro moderní auta?
Já si to nemyslím a docela mě zlobí, že Japonci se stále znovu a znovu snaží tuto nedokonalost zákazníkům doslova vnutit. Vždyť kromě nižší výrobní ceny než dvouspojka nebo měničový automat nemá žádnou jinou výhodu!
Myslím si, že tento v prvním plánu pro ženy stavěný kompakt (alespoň v Evropě) bude mít v převodovkách velkou nevýhodu oproti konkurenci. Je to škoda, Honda v Evropě výrazně ztrácí a pokud nebude nabízet konkurenceschopné řešení ani v tomto segmentu, těžko prorazí. I s ohledem na ohlášené ceny.
Přitom jinak jsou CR-V a HR-V fakt vynikající auta....
Avatar - SCHROJF
11. 7. 2015 17:54
interier
Ten interier je zlepeny z kolkych modelov hondy???Uz tam chyba iba carbon dekor z Buttnovej alebo Alonsovej formule a je to super!Interier je jednoducho strasny! ;-)
Avatar - TeeJay
11. 7. 2015 11:21
Re: Dotaz na Auto TIP
Nevím, co se ti nezdá. :-)

Uvidíme. ;-)