Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské prodeje malých SUV vzrostou do konce dekády o 70 %

David Bureš
Diskuze (41)
Prodejům malých SUV na evropských trzích letos zatím vládne Renault Captur. Za ním následuje Opel Mokka.

Malým SUV se mezi zákazníky v poslední době velice daří, výrobci reagují na poptávku a nabídku takových aut postupně rozšiřují. Zájem evropských klientů o malá SUV potrvá i v následujících letech. Tvrdí to alespoň analytická společnost IHS Automotive.

Zatímco loni se v Evropě prodalo podle dat JATO Dynamics 761.087 malých SUV, v roce 2020 to bude podle odhadu IHS Automotive už 1,3 milionu aut. To by znamenalo, že prodeje malých SUV vzrostou o více než 70 %.

Už loni přitom registrace malých SUV výrazně rostly. Jejich prodeje na starém kontinentu meziročně vzrostly o 54 %, přičemž větší růst v loňském roce zaznamenaly v Evropě pouze elektromobily. SUV jsou obecně trend, při započtení ostatních tříd bylo loni každé páté prodané auto SUV nebo crossover.

Malá SUV mají v následujících letech těžit hlavně ze zájmu zákazníků na největších evropských trzích. Ve Francii, Itálii, Německu, Španělsku a Velké Británii se do roku 2018 má podle IHS Automotive prodávat 931.000 malých SUV ročně, což by byl takřka dvojnásobek proti loňskému roku.

Největším evropským trhem pro malá SUV byla loni Francie, kde se v roce 2014 prodalo 158.029 těchto aut. Francie si má tento titul uchovat i v následujících letech, přičemž náskok na druhou Velkou Británii má ještě vzrůst.

Ve Francii se nejvíce daří Renaultu Captur, který zde byl v červnu dokonce druhé nejprodávanější auto vůbec. Captur je pak i nejprodávanějším malým SUV v celé Evropě.

Evropský trh – přehled nejprodávanějších malých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2015 [ks]Meziroční změna [%]
1.Renault Captur51.997+27
2.Opel/Vauxhall Mokka42.775+43
3.Peugeot 200841.246+14
4.Dacia Duster34.419+13
5.Nissan Juke29.259+6,3
6.Jeep Renegade12.497-
7.Fiat 500X10.395-
8.Suzuki S-Cross10.133-11
9.Ford EcoSport9.790-
10.Suzuki Jimny2.999+11

Na britském trhu naopak boduje Nissan Juke, který držel titul nejprodávanějšího malého SUV v Evropě před dvěma lety. Loni se ale před něj dostaly vedle Renaultu Captur též Opel Mokka, Peugeot 2008 a Dacia Duster. Všem prodeje vzrostly výrazněji než Juku, Mokce dokonce o 43 %.

Českým prodejům malých SUV vévodí Dacia Duster. Za první pololetí má podle statistik Svazu dovozců automobilů na svém kontě 1.797 registrací, o 602 exemplářů více než před rokem.

Do prodejních statistik v následujících letech jistě promluví i vozy, které se začaly prodávat nedávno, nebo které jsou teprve ve fázi příprav. Na trh letos vstoupila Mazda CX-3, do prodeje pomalu míří i Honda HR-V. V segmentu pak navíc zatím chybí koncern VW Group, což se však v následujících letech změní. Malé SUV chystá Audi (Q1 pro rok 2016), Seat (pro rok 2017) i mateřský Volkswagen. Do segmentu hodlá vstoupit též Toyota nebo Kia.

Český trh – přehled nejprodávanějších malých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-6/2015 [ks]Prodeje v 1-6/2014 [ks]
1.Dacia Duster17971195
2.Renault Captur690418
3.Peugeot 2008668284
4.Nissan Juke564310
5.Opel Mokka553279
6.Suzuki S-Cross278-
7.Fiat 500X195-
8.Jeep Renegade153-
9.Suzuki Vitara123-
10.Lada Niva4239

David Bureš
Diskuze (41)
11. 7. 2015 14:41
Re: Nechápu...
to je ok, tieto male SUV ako Captur a spol vytláčajú z trh práve tie malé MPV ;-)
Avatar - pumpkin
11. 7. 2015 11:30
Re: sexi
Vieš ako to chodí pri VW, melú o tom aj 5 rokov kým sa spustí výroba. Tuším jar 2017. Síce sa hovorilo o montáži v Brazílii, ale pred vyše rokom som si v slovenskom Volkswagene všimol plánik, kde bola zakreslená hala s výrobou mini SUV. Vtedy ju ale ešte ani nezačali stavať.
Avatar - Ham.
11. 7. 2015 10:36
Re: Zajímavé
Všechno je o zisku a o zaměření VW na evropském trhu. Primárně se orientují a řídí požadavky německého trhu a tam nejmenší crossovery nefrčí, takže je pro ně důležitější cpát nové generace Passatů, A4, A6 nebo Golfů. Stačí se podívat na německé prodeje a je jasné co bude preferovat VW a jeho značky.
[odkaz]
11. 7. 2015 10:23
Re: Nechápu...
Jenomže SUV a MPV je trochu rozdíl... Podle mně je zbytečné mít čtyřkolku, když s autem jezdím po městě, s děckama do školy atd.
Avatar - miromen
11. 7. 2015 00:18
Re: Nechápu...
Neni co vypisovat. Ja jen naznačuji že mam rad auta a ne "auta" tedy krabice. Rad jezdim a řidim a věci kolem jako že meně ohnu hřbet mě nezajimaji. Navic za cenu těchto nafouknutych "aut" mam auto nižši středni třidy.