Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda přejde ve velkém na turbomotory. První na řadě bude Civic

Michal Fokt
Diskuze (100)
Není žádným tajemstvím, že Honda připravuje novou rodinu motorů VTEC Turbo, překvapí ovšem, jak masové jejich použití plánuje.

Ačkoli Honda zažila svou nejslavnější éru ve formuli 1 s přeplňovanými motory, použití turbodmychadel v běžné produkci se vyhýbala, jak to jen šlo a namísto nich se věnovala atmosférám a systému proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC. To jí vydrželo dodnes, navzdory tomu, že Evropa přešla už takřka výhradně na downsizované turbomotory.

Na ně zareagovala před rokem a půl oznámením vývoje řady VTEC TURBO, jejichž průkopníkem nebude nic menšího, než nový hot-hach Civic Type R s 310koňovou verzí dvoulitru. Předpokládalo se, že jde o reakci na vývoj v Evropě a že ačkoli budou malé přeplňované motory určitě nabízeny i v jiných částech světa, půjde spíše o doplněk k atmosférickým motorům.

Ovšem Honda má očividně v plánu rodinu VTEC Turbo zglobalizovat. Šéf vývoje značky Yoshiharu Yamamoto prozradil deníku Automotive News, že Honda chce být jedním z průkopníků turbomotorů i v USA, kde podle jeho slov zatím mnoho turbo modelů nejezdí. Americký Civic, jenž se objeví ještě letos, bude prvním modelem značky v USA s novým motorem 1.5 VTEC Turbo, jenž "bude mít sílu motoru 2,0 - 2,4 l" a nahradí tak dosavadní atmosférickou osmnáctistovku. To bude představovat výrazný výkonnostní posun při současném snížení spotřeby a s ohledem na současné čtyřválcové portfolio Hondy patrně už nezbude místo na žádný atmosférický motor, vrchol nabídky totiž zajistí dvoulitr z Civicu Type R, byť zřejmě s nižším výkonem.

Prozatím neoficiální zdroje z Japonska naznačují, že by motory VTEC Turbo mohly vytlačit atmosféry i z hybridních systémů Hondy, vyvíjí se údajně systém SH i-DCD, zkombinovaný s litrovým přeplňovaným tříválcem a s již zmíněnou patnáctistovkou. Na turbomotor by pak pro nejaponské trhy měla přejít i druhá generace kupé CR-Z.

Situaci v Evropě pak asi netřeba řešit - po skončení prodeje modelu Accord se portfolio Hondy omezilo na vozy segmentu B a C, u nichž nebude rozšíření turbomotorů nic bránit. Také zde by měly downsizované VTEC Turbo přijít společně s desátou generací Civicu, je tak spíš otázkou, jestli to opravdu bude až na sklonku roku 2016 nebo zkraje 2017, tedy dva roky od zahájení prodeje aktuálního faceliftu, či stejně jako v USA o něco dříve. V té době se očekává také přechod na turba u nové generace CR-V, otázkou zůstává, zda atmosféra vydrží u základního modelu Jazz, jenž se letos začne prodávat s novým atmosférickým benziňákem 1.3 i-VTEC Earth Dreams a u odvozeného HR-V, které dostalo do vínku patnáctistovku se stejným balíkem technických řešení.

Naopak u větších vozů Honda atmosférické motory ještě nějaký čas vydrží, otázkou však je, jak dlouho.

Michal Fokt
Diskuze (100)
17. 3. 2015 08:36
Re: To bylo řečí
Kdybych měl ale říct, který 2,2 litrový (jednoturbový) a 1,6 litrový diesel je lepší, tak vůbec nevím, co bych řekl. A když už bych něco plácnul, vůbec bych se pod to nepodepsal :-)
Avatar - Ronault.
16. 3. 2015 20:26
Re: To bylo řečí
Já ji ale nikde nekritizuji, jen tady vyvracím ony opěvné báje a mýty a nejlepším motoru historie.
16. 3. 2015 17:03
Re: To bylo řečí
No, 2,2 sice nebyl bezproblémový motor, ale i tak patřil k tomu spolehlivějšímu. Se zbytkem nicméně souhlasím. Hondě to dlouho trvá, než doběhne ostatní, ale zase na druhou stranu je nutné říci, že když už doběhne, většinou to patří k tomu nadprůměru. Každopádně takový velký přechod na turba mě trochu štve.
Avatar - praděda7
16. 3. 2015 15:21
Re: Honda chce být průkopníkem turbomotorů v USA?
To je pravda. Stačí se podívat na motory Skyactiv, které pracují při kompresním poměru 14.0 :1, což ještě nedávno byla pro sériové motory utopie. Mazda...klobouk dolů! :yes:
16. 3. 2015 14:12
Re: To bylo řečí
Zase buďme féroví, naftová 2,2 i 1,6 sklízí spíš chválu, i když přišly poněkud pozdě.