Honda přejde ve velkém na turbomotory. První na řadě bude Civic
Ačkoli Honda zažila svou nejslavnější éru ve formuli 1 s přeplňovanými motory, použití turbodmychadel v běžné produkci se vyhýbala, jak to jen šlo a namísto nich se věnovala atmosférám a systému proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC. To jí vydrželo dodnes, navzdory tomu, že Evropa přešla už takřka výhradně na downsizované turbomotory.
Na ně zareagovala před rokem a půl oznámením vývoje řady VTEC TURBO, jejichž průkopníkem nebude nic menšího, než nový hot-hach Civic Type R s 310koňovou verzí dvoulitru. Předpokládalo se, že jde o reakci na vývoj v Evropě a že ačkoli budou malé přeplňované motory určitě nabízeny i v jiných částech světa, půjde spíše o doplněk k atmosférickým motorům.
Ovšem Honda má očividně v plánu rodinu VTEC Turbo zglobalizovat. Šéf vývoje značky Yoshiharu Yamamoto prozradil deníku Automotive News, že Honda chce být jedním z průkopníků turbomotorů i v USA, kde podle jeho slov zatím mnoho turbo modelů nejezdí. Americký Civic, jenž se objeví ještě letos, bude prvním modelem značky v USA s novým motorem 1.5 VTEC Turbo, jenž "bude mít sílu motoru 2,0 - 2,4 l" a nahradí tak dosavadní atmosférickou osmnáctistovku. To bude představovat výrazný výkonnostní posun při současném snížení spotřeby a s ohledem na současné čtyřválcové portfolio Hondy patrně už nezbude místo na žádný atmosférický motor, vrchol nabídky totiž zajistí dvoulitr z Civicu Type R, byť zřejmě s nižším výkonem.
Prozatím neoficiální zdroje z Japonska naznačují, že by motory VTEC Turbo mohly vytlačit atmosféry i z hybridních systémů Hondy, vyvíjí se údajně systém SH i-DCD, zkombinovaný s litrovým přeplňovaným tříválcem a s již zmíněnou patnáctistovkou. Na turbomotor by pak pro nejaponské trhy měla přejít i druhá generace kupé CR-Z.
Situaci v Evropě pak asi netřeba řešit - po skončení prodeje modelu Accord se portfolio Hondy omezilo na vozy segmentu B a C, u nichž nebude rozšíření turbomotorů nic bránit. Také zde by měly downsizované VTEC Turbo přijít společně s desátou generací Civicu, je tak spíš otázkou, jestli to opravdu bude až na sklonku roku 2016 nebo zkraje 2017, tedy dva roky od zahájení prodeje aktuálního faceliftu, či stejně jako v USA o něco dříve. V té době se očekává také přechod na turba u nové generace CR-V, otázkou zůstává, zda atmosféra vydrží u základního modelu Jazz, jenž se letos začne prodávat s novým atmosférickým benziňákem 1.3 i-VTEC Earth Dreams a u odvozeného HR-V, které dostalo do vínku patnáctistovku se stejným balíkem technických řešení.
Naopak u větších vozů Honda atmosférické motory ještě nějaký čas vydrží, otázkou však je, jak dlouho.