Honda zruší řadu svých ekologických modelů
Ještě před šesti-sedmi lety připomínala nabídka značky Honda rozkvetlou louku. Ačkoli její modely nestíhaly prodejní tempo konkurenční Toyoty, statečně držela nabídku hybridních modelů Civic, Insight a CR-Z a vypadalo to, že kvůli této změně orientace skončí ta značka, jakou jsme doposud znali a vystřídá ji jiná, "zelená". Jenže stačilo pět let a všechno je jinak. Přichází supersport NSX, hot-hatch Civic Type R a v plánu jsou další ostré modely, zatímco hybridům zvoní umíráček.
V Evropě už dozvonil, ušlechtilé plány japonské značky na záchranu planety nějak nebyly kompatibilní s evropskými představami kupujících a v současnosti už není v nabídce ani jeden hybrid a to i přesto, že dnes má Honda k dispozici systémy, které jsou ve stejné lize, jako ty od Toyoty. Dalo se tedy očekávat, že se kombinace spalovacího motoru a elektřiny ve větší míře vrátí, ostatně jistí manažeři Hondy ještě nedávno naznačovali, že máme počítat s tímto systémem pohonu v HR-V a stejně tak i v novém Civicu X. generace.
Jenže teď se zdá, že je zase všechno jinak. Zprávy z Ameriky, kde Honda stále drží hybridní prapor, byť na půl žerdi, ukazují, že Japonci otočili o 180 stupňů a vývoj v USA bude víceméně kopírovat stav v Evropě. Podle šéfa severoamerické divize Hondy 10. generace Civicu nebude mít vůbec verzi s elektromotorem a má to prý hned dva důvody. Jednak má být Civic X koncipován jako sportovně laděný kompakt s důrazem na výkon a jízdní vlastnosti a současně má být základní motorizace natolik úsporná, že žádný hybrid nebude potřeba. Neslyšíte v tom trochu Mazdu?
Tou základní motorizací v Severní Americe bude pravděpodobně opět motor 1.8 i-VTEC, ovšem přímovstřikový z nové generace Earth Dreams, zacílený na Skyactiv od Mazdy, roli sportovnější motorizace bude plnit (stejně jako v Evropě) jednotka 1.5 VTEC Turbo s (nejspíš) 150 k. Jaký bude základní benziňák v Evropě není známo, nabízela by se 130koňová atmosférická patnáctistovka Earth Dreams.
Současně s hybridem Honda pohřbí i verzi CNG, která se Severní Americe nabízí již od poloviny 90. let a skončí také plug-in hybridní verze midsize sedanu Accord a to v době, kdy takovýto model automobilky do nabídky až na výjimky teprve zavádějí. V tomto případě jsou ovšem motivy čistě ekonomické, drahý vůz se měsíčně v USA prodával řádově v desítkách kusů. Namísto verze PHEV Honda představí vylepšenou verzi klasického hybridu i-MMD s ještě lepší ekonomikou provozu. Ten bude prozatím jediným hybridem Hondy na severoamerickém trhu, nepočítáme-li topmodel Acura RLX, jenž je ovšem v nabídce podobně "do počtu".
Kde se ovšem plány nemění, jsou vodíkové palivové články a elektromobil, oba tyto (možné) pohony budoucnosti budou mít v nabídce značky specifický, samostatný model a totéž čeká i plug-in hybridní techniku. Ve všech případech ale půjde spíš než o velká prodejní čísla o demonstraci technického potenciálu značky. V ostrém kontrastu s tím je ovšem situace v Japonsku, kde má Honda hybridní verzi téměř pro každý model a některé z nich se nabízí dokonce výhradně v benzinoelektrické verzi. Není globalizace jako globalizace...