Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hondy Insight a CR-Z v Evropě končí, Civic nedostane motory Earth Dreams

Michal Fokt
Diskuze (79)
Honda se rozhodla stáhnout z Evropy neúspěšné hybridní modely Insight a CR-Z a špatná zpráva přichází i ohledně aktuální generace Civicu. Ten si nejspíš bude muset vystačit se stávající paletou motorů, s novou generací Earth Dreams se nepočítá.

Hybridní systém Integrated Motor Assist to od počátku neměl jednoduché. Toyota tuto techniku obestavěla patenty a nebylo tedy určitě snadné vytvořit slušnou alternativu. Přesto se to podařilo a vozy s touto technikou Insight a Civic Hybrid za Priusem ekonomikou provozu nijak výrazně nezaostávaly. Nicméně Honda udělala další chybu - nabízela jej v malých a kompaktních autech s vidinou jejich dostupnosti pro široké masy. Jenže kupující aut v této třídě preferují spíš laciné vozy, než relativně drahá a nevýkonná ekoauta, která současně neměla dostatečně "drahou" image. A nepomohl ani nápad poprvé využít hybrid pod kapotou sportovního kupé CR-Z. V tomto případě více než v ostatních případech vadily nijak úchvatné dynamické schopnosti.

Nicméně to vypadalo, že se Honda nehodlá vzdát své nové zelené filozofie, která působila dojmem, že ji Japonci vyměnili za bývalou sportovní orientaci. Nyní ovšem nastává zlom - hybridy Hondy v Evropě končí. Pro Insight i CR-Z byl modelový rok 2013 poslední, v němž bylo možné objednat vůz do výroby a s 2014 už se nepočítá. Případní zájemci už tak mohou sáhnout pouze po skladových, případně dealerských zásobách.

V případě Insightu nejde o nic tragického - vzhledem k faceliftu v rámci MY 2012 už má před sebou jen jeden rok života, v případě CR-Z to však mohly být ještě roky dva. Osud případných nástupců obou modelů i hybridů obecně je v Evropě nejasný, nicméně se dá předpokládat, že se sem hybridy vrátí v nových generacích SH i-DCD a SH i-MMD. V nabídce tak zůstává pouze Jazz Hybrid. Výsledkem tohoto kroku je ovšem paradoxně to, že z Evropy mizí i poslední sportovní auto Hondy a na třistakoňový turbo Civic Type R si musíme počkat ještě dlouhý rok a půl a na hybridní supersport NSX roky dva.

Další smutná zpráva se týká motorů pro Civic. Honda vyvinula novou generaci dvouspojkových a CVT převodovek a přímovstřikových DOHC i-VTEC motorů s pseudoatkinsonovým cyklem Earth Dreams a už teď jsou jejich exempláře k dispozici v Americe v modelu Accord a Acurách RDX a RLX a dostane je i nová generace Jazzu a městského SUV, které přijdou příští rok. Předpokládalo se tedy, že je v rámci faceliftu získá i aktuální Civic, jenž už má nyní k dispozici dieselový 1.6 i-DTEC Earth Dreams. Jenže z Ameriky přišla zpráva, že si Honda nechá nové motory vždy až pro novou generaci svých aut, patrně z čistě marketingových důvodů - aby na ně strhla plnou pozornost. A přestože se to vztahuje na tamní Civicy, Evropa na tom patrně nebude jinak.

Michal Fokt
Diskuze (79)
5. 7. 2013 13:11
Re: k pochopení Hondy
Koukám, že se opravdu vždy na konci shodneme. >:D ;-) :yes:
Avatar - King
4. 7. 2013 23:51
Re: k pochopení Hondy
Ano, jde trošku ode zdi ke zdi. Největším problémem je nekontinuita pro image klíčových modelů, ale vzhledem k tomu, že tohle stihlo prakticky všechny japonské značky, problém je asi trošku jinde, než jen v hlouposti Hondy.

Největší problém byl ten, že jakés-takés image dobré, ale současně ne tak silné, aby dokázalo udržet zákazníky u modelů, které tu image tvoří i v době, kdy obecně o takové auto klesá zájem. Tedy problematika slepice vs vejce nebyla v tom, že Honda přestala zákazníkům vyrábět sportovní auta, ale že je přestala vyrábět proto, že o ně přestal být zájem.

A kvůli čemu Hondu fakt nesnáším, je ten pragmatizmus. Prostě jí nestojí za to držet si určitý počet sportovních aut ve stálé nabídce, i kdyby měly být jen 2 nebo třeba i 3, když to nneí rentabilní. 8-s
Avatar - King
4. 7. 2013 23:35
Re: Hondu už Evropa nezajímá (a je to škoda).
Já myslím, že měl na mysli spíše speciálně hybridy Hondy. Jako značka, která ráda novou techniku zpřístupňovala masám, tohle silně nedomyslela. Málo drahý hybrid prostě nevyvolá takový sociální efekt, ještě by si někdo mohl myslet, že chceš být ekolog a přitom nemáš na Prius. :-!

Jestli si Honda vezme z feedbacku na design něco k srdci, těžko říci, třeba když se díváš na testy v UK, už dobře 10 let, co to sleduji pravidelně, se u Hondy bez ohledu na model objevuje hodnocení "bland styling" - ať to byl Insight, CR-Z, Jazz, Accordy 7 a 8, Civicy 7-9. Kam se pak chceš vyvíjet? >:D

Nemyslím si, že Honda s ED skrblí, naprosto chápu filozofii uvední nových motorů s novou generací. Když dáš nový motor do faceliftu, dostane se ti komentářů, že teda jako dobrý, nový motor, ale to ostatní je stejný a přijde nová generace a zase čteš "ale technika se nezměnila". Za poslední rok a půl přišly dva důležité modely, ale motory ještě nebyly, teď je třeba si na ně počkat do dalších novinek - příští rok budou hned 2.

Mazda udělala kolem Skyactivu hned zpočátku velké haló, což Honda bohužel nedělá, ale teď nějak přichází vystřízlivění. Diesely jsou trošku za očekáváním a benziny bohužel také. Na to, aby plný potenciál SA předvedl jen jediný benziňák - ten výkonnější dvoulitr, mi to přijde trošku hubené. Ten zbytek má sice slušný točák, ale houby výkon. Doufejme, že Honda tím pádem dostojí slibu, že se zase všechny motory dostanou výkonově na špičku ve svých třídách. Skoro škoda, že jí to Mazda takhle ulehčila...
4. 7. 2013 21:59
Re: k pochopení Hondy
Záleží, za jakou cenu. Evropanovi nezáleží tolik na spolehlivosti, jako na jiných ukazatelích.
Dále - cena za reklamu Hyundai je obrovská. Hyundai se musel hodně zadlužit. Honda si poněkud více hlídá svou ekonomiku.
4. 7. 2013 21:49
Re: k pochopení Hondy
SAAB zkrachoval. Honda nikdy nebyla ve ztrátě. Tyto automobilky nelze porovnávat.