Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hybridní Škoda Fabia pochází z Británie - MIRA H4V Plugless Plug-in Hybrid

Aleš Dragoun
Diskuze (69)
Britská společnost MIRA Ltd. představila první výsledek projektu H4V – hybridního automobilu s pohonem všech čtyř kol. Fanoušky mladoboleslavské automobilky jistě potěší, že jako základ pro funkční vzorek zvolila Škodu Fabia Combi první generace.

Společnost MIRA se zabývá poradenskou činností a certifikací v oblasti automobilového designu a technického vývoje. Její hybridní vozidlo na bázi Škody Fabia je výsledkem projektu H4V (Hybrid 4 Wheel Drive Vehicle) a ukazuje možnosti, jak vyrobit ekologické vozidlo bez drahého návrhu zcela nového automobilu, jen prostou konverzí „běžného“ automobilu segmentu B na hybridní.

Technologie plug-in nové generace umožňuje dobíjet baterie za jízdy, nebo je připojit k běžné elektrické síti, akumulátory se tak mohou dobít „ze zásuvky“. Na rozdíl od jiných studií plug-in hybridů, jsou akumulátorové sady vyjímatelné z vozu, takže odpadá komplikace s hledáním nebo vytvářením parkovacího místa se standardizovanou zásuvkou. Elektřina, kterou má každá domácnost v zásuvce je navíc podstatně levnější než ta, kterou vyrobí spalovací motor hybridů na silnici.

Hlavním důvodem vývoje tohoto konceptu vozidla byla pochopitelně ukázka možností snižování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů. Se sériovou výrobou se nepočítá.

Zatímco přední náprava je poháněna šedesátikilowattovým benzinovým motorem, zadní kola pohánějí dva elektromotory, každý o výkonu 35 kW. O výkonu posílaném na jednotlivá kola rozhoduje elektronický diferenciál, který ovládá elektromotory. Ty jsou napájeny Li-on bateriemi, které jsou uloženy v zavazadlovém prostoru a jsou snadno vyměnitelné. Automobil je vybaven systémem, který umožňuje dobíjet akumulátory i při brzdění. Pochopitelně, pracovalo se i na aerodynamice, výsledkem je součinitel odporu vzduchu 0,299, tj. o 8 % nižší než u sériového modelu.

Cílem tvůrců automobilu bylo dosáhnout spotřeby kolem 4 litrů na 100 kilometrů, tedy takové spotřeby, kterou se mohou chlubit moderní vznětové motory. Ty mají ovšem oproti hybridním vozidlům vyšší emise dalších složek mimo CO2. Výkonové parametry, tedy největší rychlost a zrychlení, se oproti standardní Fabii nijak výrazně nezměnily.

Do celého projektu je zapojena i britská vládní organizace Energy Saving Trust, která se věnuje ekologickým aktivitám v oblasti snižování emisí CO2 a zmírňování dopadu provozu pozemních vozidel na životní prostředí.

Aleš Dragoun
Diskuze (69)
Avatar - T613
20. 5. 2008 08:49
Re: Baterie
Trápí mě exhalace jako celek, nikoliv jedna z popularizovaná složka.
Avatar - Falco
19. 5. 2008 23:07
Re: Baterie
Pravda! V Polsku je krásně >:-[]
Avatar - Falco
19. 5. 2008 22:59
Re: Baterie
Přesně tak! Nanotechnologie má obrovský potenciál.
19. 5. 2008 14:59
Re: Baterie
Však ja to dopredu neslubujem... ;-)
19. 5. 2008 14:58
Re: Proc tak pomalou?
Hovori sa, ze blby nazor tiez nazor...
Mam v pazi dokonaly krutak a podobne veci (ma to zmysel ale nie na pretekarske ambicie, tie na cestu nepatria), absolutne ma nezaujima vysoka rychlost, uz ta dnesna nie je bezpecna. Cesty su tak plne, ze do mesta vpohode staci osemdesiatka vratane dialnicnych obchvatov, a na tie kratke trasy je nafta blbost, kym sa motor ohreje tak zase parkujem. A pouzitie elektropohonov vo vacsom meradle popripade na velke vzdialenosti tak skoro nehrozi. A ak, aj na dlhe trasy musi normalnemu cloveku stacit 140-150 km/h.
Buducnost, to su primerane rychlosti za primeranu cenu s co mozno najnizsimi emisiami. Ak od toho cakas extremne vykony a uspokojovanie vlastneho ega, tak mi ta je luto. Nepatris do normalnej premavky na cesty, takych by som za volant pustil jedine na okruhu a mimo zasadne verejna doprava...