Hybridů se v září v Evropě prodalo víc než aut na benzin. Diesel dál padá
V září měly v Evropě hybridy spolu s elektromobily většinu trhu. Podíl aut na benzin či naftu naopak dál klesá. Škoda je dál třetí nejprodávanější značkou po Volkswagenu a Toyotě.
V samotném září podíl elektromobilů i hybridů do zásuvky na trzích Evropské unie proti loňsku vzrostl. Z hybridů se dokonce stal nejprodávanější pohon, když překonaly benzin. Za celých prvních devět měsíců letošního roku je to ale jinak. Benzin stále zůstává jedničkou, auta do zásuvky ztrácí. Jediné, co je stejné, je pokračující pokles podílu benzinu a nafty a růst podílu hybridů.
V září byl podíl elektromobilů 17,3 procenta, loni v září šlo o 14,8 procenta. Za celých devět měsíců naopak došlo k poklesu z loňských 14 na letošních 13,1.
Podíl pohonů na trhu EU (v %) | ||||
2024 (9) | 2024 (1-9) | 2023 | 2022 | |
Benzin | 29,8 | 34,4 | 35,3 | 36,4 |
Nafta | 10,4 | 12,4 | 13,6 | 16,4 |
Hybrid | 32,8 | 30,1 | 25,8 | 22,7 |
PHEV | 6,8 | 6,9 | 7,7 | 9,4 |
Elektromobil | 17,3 | 13,1 | 14,6 | 12,1 |
Ostatní | 2,9 | 3,1 | 3,0 | 3,0 |
Ze statistik si tak lze vybrat, zda preferovat čísla, která ukazují na růst zájmu o elektromobily nebo naopak ta, která naznačují propad. Asociace evropských výrobců automobilů prezentuje ta za devět měsíců, tedy ty s propadem.
Automobilky musí prodávat více aut do zásuvky, aby se vyhnuly pokutám za nadměrné emise. Poptávka ale není taková, jak se očekávalo, a ambice se proto nedaří plnit. Výrobci aut se nyní snaží tlačit na politiky, že je třeba zelené cíle zmírnit, čísla o poklesu zájmu se jim tak v argumentaci hodí.
Nejprodávanější značky v EU | |||
Pozice | Značka | Prodeje (1-9/2024) | Meziroční změna |
1. | Volkswagen | 867.989 | 1,20 % |
2. | Toyota | 592.815 | 15,40 % |
3. | Škoda | 478.883 | 10,90 % |
4. | Renault | 458.011 | -1,90 % |
5. | BMW | 456.971 | 7 % |
I samotný růst aut do zásuvky v září nemusí znamenat žádnou změnu chování zákazníků, jen se s blížícím se koncem roku mohou některé automobilky snažit tyto vozy prodávat i za cenu velkých slev.
Z čísel je obecně obtížné vyvozovat něco o preferencích zákazníků. Týká se to i růstu podílu hybridů. Řada automobilek ke svým spalovacím motorům přidává elektromotory, aby lépe plnily emisní normy. Zákazníci tak v řadě kategorií v podstatě nemají na výběr. Statistiky také nerozlišují mezi pohony, kde elektřina jen občas vypomáhá a už kde hraje významnou roli.
Jasným trendem je rychlý pokles prodejů naftových aut. Za ty mohou velké propady zájmu v dieselových velmocích. V Belgii se aut na naftu za prvních devět měsíců zaregistrovalo meziročně o polovinu méně, ve Francii o čtvrtinu.
V Evropské unii se proti loňsku prodalo o šest procent méně elektromobilů, a to jen vlivem propadu o 29 procent v Německu. Ve zbytku unie prodeje dál rostou. Zde se projevil nepříznivý vliv ukončení německých dotací, které loni vedly k prudkému růstu poptávky, kdy se zájemci snažili štědré dotace stihnout, aby letos následoval prudký propad zájmu.

Na jiných trzích ale poptávka roste, byť ne tolik, jak se čekalo. Ve Velké Británii se trh s elektromobily vzrostl o 13 procent, v Číně o 18 procent a v USA o 8 procent.
V Evropské unii se z větších značek daří Toyotě, Škodě a Volvu. Naopak ztrácí Ford, Fiat a Kia, meziroční pokles za prvních devět měsíců dostihl i Teslu.