Prověření ojetého elektromobilu: Nastal čas na elektromobil?
Chceme si domů pořídit elektromobil, neboť máme kde nabíjet a pro náš provozní režim je technicky nejvhodnější. Máme však strach, zda nám vydrží dvacet let jako současná fabia. Vždyť hodnota zdraví baterie SOH ukazuje pouhých 94 procent už po 17.000 kilometrech.
Čtenář Světa motorů výjimečně odpustí hlavní téma napsané reportážně v ich-formě. Problém, který coby autor textu řeším, budou řešit mnozí z vás. Pro jízdy převážně na krátké vzdálenosti a každodenní návrat do garáže je už současná vývojová fáze elektromobilu absolutně vhodná a přináší mnohem lepší komfort užívání než auto spalovací. Technické danosti jen krátce: Elektrické motory mají téměř maximální točivý moment už od nulových otáček. Nejvyšší výkon pak mívají v nejobvyklejších rychlostech vozidla, většinou někde mezi 60 a 110 km/h.
Pokud tak Fiat 500e druhé generace udává výkon 87 kW, je jeho reakce na plyn v 60 km/h zhruba taková jako u spalovacího vozu s maximálním výkonem 150 kW, dostupným však až někde v nejvyšších otáčkách, což při dnešních dlouhých převodech bývá třeba 110 km/h na dvojku. Zatímco u elektrického vozu vyvolá maximální výkon i opatrná dáma pouhým sešlápnutím plynu bez dalších zvukových projevů, tak u spalovacího musí vytočit motor k omezovači – kolik lidí tohle běžně dělá? Takže moje žena, asi jako každý nezaujatý, byla už prvním svezením v elektromobilu (Renault Zoe před pěti lety) nadšena.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!