Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai a Uber představují koncept elektrického létajícího taxi

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Společnost Uber by se ráda přesunula ze silnic i do vzdušného prostoru, s čímž by ji měla pomoci například i automobilka Hyundai, která má podobné ambice.

Společnost Uber již před časem založila divizi Elevate, která by se měla zaměřit na vytvoření sítě pro rychlou a pohodlnou přepravu vzduchem. Ovšem zatímco Uber se bude soustředit na zprostředkování celého servisu, stroje mají dodávat externí partneři. A jedním z nich se má stát nově i společnost Hyundai.

Společnosti Hyundai a Uber totiž na právě probíhajícím veletrhu spotřební elektroniky CES 2020 v Las Vegas oznámily plánovanou spolupráci, v rámci které má Hyundai dodat létající stroje, zatímco Uber zajistí jednání s řízením letového provozu, pozemní služby, napojení na pozemní dopravu, atd.

Hyundai se tak stává vůbec první automobilkou, která se zapojuje do programu Uber Elevate. K dalším partnerům Uber Elevate, kteří mají dodávat létající stroje, patří například Boeing, Bell nebo Embraer X. K partnerům celého ekosystému Elevate pak patří například NASA, ARL a několik technických univerzit.

Vraťme se ale zpátky k létajícímu elektrickému taxi, které pro Uber připravilo Hyundai. Koncept označovaný jako PAV (Personal Air Vehicle), model S-A1, je dalším ze strojů řady VTOL, tedy letadel s možností kolmého startu a přistání (Vertical Take-off and Landing). Koncept je proto vybaven několika motory a vrtulemi, z nich se čtyři motory mohou překlopit z vertikální do horizontální osy.

Video se připravuje ...

Stroj by se měl pohybovat ve výšce v rozmezí 300 až 600 metrů nad terénem při cestovní rychlosti okolo 290 km/h. Vzhledem k čistě elektrickému napájení však nepřekvapí poměrně omezený dolet pouhých 100 kilometrů. Podle Hyundai by však mělo být možné stroj opětovně nabít během 5 až 7 minut.

Využití několika menších elektromotorů navíc podle Hyundai přináší minimálně dvě významné výhody. Tou první je samozřejmě vyšší bezpečnost – systém napájí nezávisle více malých motorů, čímž se snižuje riziko fatální závady.

Další výhodou je pak nižší hlučnost. Několik elektromotorů s menšími vrtulemi totiž produkuje výrazně méně hluku, než tradiční vrtulníky se spalovacím motorem a velkým nosným rotorem. Nízká hlučnost je přitom jednou ze zásadních výhod při provozu ve velkých městech.

Koncept je vybaven čtyřmi samostatnými sedadly, což by mělo podle automobilky usnadňovat nastupování i vystupování. Každý z cestujících by pak měl mít i dostatek prostoru na svá příruční zavazadla. Vpředu je pak připraveno křeslo pro pilota, kterého by měl v budoucnu nahradit plně autonomní sytém.

Naše vize Urban Air Mobility (UAM) změní koncept městské přepravy. Očekáváme, že UAM oživí městské komunity a zajistí lidem více kvalitnějšího času. Jsme přesvědčení, že Uber Elevate je tím správným partnerem, který dokáže tento inovativní produkt zpřístupnit co největšímu počtu zákazníků,“ uvádí v tiskové zprávě Jaiwon Shin, výkonný viceprezident a vedoucí divize Hyundai Urban Air Mobility (UAM).

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme