Hyundai i30 N oficiálně. GTI z Nošovic má až 275 koní
Hyundai dnes vedle i30 Fastback oficiálně představil svůj napjatě očekávaný kompaktní hot hatch i30 N. Automobil je poháněn přeplňovaným benzinovým dvoulitrem a sám výrobce jej nazývá sporťákem pro každý den. Hyundai i30 N se začne prodávat ještě před koncem roku, přičemž se o jeho výrobu stejně jako v případě běžných verzí i30 postará nošovická továrna korejské značky.
Už dopředu jsme věděli, že auto bude dostupné ve dvou výkonových verzích, což Hyundai při premiéře potvrdilo. Jestliže si objednáte standardní i30 N, dostanete 250 koní (184 kW) a 353 N.m. Když však zaškrtnete balíček Performance, výkon dvoulitru poskočí na 275 koní (202 kW), zatímco točivý moment zůstane zachován, dostupný však bude v širším pásmu otáček. Součástí paketu jsou přitom i větší brzdy, pneumatiky Pirelli P Zero, 19palcová kola a hlavně elektronický samosvorný diferenciál. Nechybí ani výfukový systém s variabilní klapkou, což přinese parádní zvuk.
Navzdory použití turba automobilka slibuje okamžitou reakci motoru a jeho lineární nástup síly. Poháněná jsou u obou verzí přední kola, a to prostřednictvím šestistupňového manuálu. Později by ale měla dorazit i dvouspojková převodovka.
Hyundai i30 N – srovnání nabízených variant | ||
Model | Hyundai i30 N | Hyundai i30 N Performance |
Motor | 2.0 T-GDI | 2.0 T-GDI |
Pohon | 4x2 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 184/6000 | 202/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 353/1450-4000 | 353/1450-4700 |
Převodovka | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,4 | 6,1 |
Pohotovostní hm. [kg] | 1400 | 1429 |
Přestože je základem už několik měsíců prodávaná třetí generace modelu i30, Hyundai tvrdí, že „eNková“ verze (pojmenovaná podle vývojového centra značky Namyang a okruhu Nürburgring) byla znovu vyvinuta zcela od základu. Vedle odlišného agregátu se to projevuje také na podvozku, který je kompletně jiný než u běžných variant. Podvozek je snížen, vpředu najdeme vzpěry MacPherson, zatímco vzadu je multilink. O přizpůsobení podvozku různým jízdním režimům se pak starají adaptivní tlumiče.
Právě nastavení vozu bude možné upravit v pěti režimech (Eco, Normal, Sport, N, N Individual), přičemž individuálně bude možné nastavit nejen tuhost tlumičů nebo reakce motoru, ale také zvuk motoru, řízení, práci elektronického samosvorného diferenciálu, vyrovnávání otáček motoru při přeřazení nebo práci ESP. Kontrolu stabilizace přitom bude možné zcela vypnout, jak se na správný sportovní model sluší a patří.
Co se týče designu, jde Hyundai i30 N spíše konzervativní cestou Volkswagenu Golf GTI než excentrickou cestou Hondy Civic Type R. Sama automobilka hovoří o formě následující funkci, tvary proto byly navrženy hlavně s ohledem na aerodynamiku a ideální chlazení techniky v útrobách. Hlavními odlišujícími prvky od výchozího vozu jsou tak oba nárazníky, novinkou jsou i červeně lakované brzdové třmeny nebo vcelku decentní střešní spoiler. Kola jsou v závislosti na verzi 18palcová, nebo o palec větší. Použitý modrý odstín Performance pak odkazuje na závodní speciály Hyundai nasazované ve WRC, k dispozici ale samozřejmě budou i další laky (celkem šest).
Vnitřek je ve znamení nového volantu s logem N a hlavně s velkými tlačítky pro přepnutí jízdních režimů, hodně se nám pak líbí kulatá hlavice řadicí páky. Nová jsou též sportovní sedadla.
Hyundai i30 N – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Hyundai i30 N Performance | Honda Civic Type R | Seat Leon Cupra 5D | Peugeot 308 GTi | VW Golf GTI Performance |
Motor | 2.0 T-GDI | 2.0 VTEC Turbo | 2.0 TSI | 1.6 THP | 2.0 TSI |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1996 | 1984 | 1598 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 202/6000 | 235/6500 | 221/5500-6200 | 200/6000 | 180/5000-6700 |
Točivý moment [N.m/min] | 353/1450-4700 | 400/ 2500-4500 | 380/1800-5500 | 330/1900 | 370/1600-4300 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M (6DS) | 6M | 6M (7DS) |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 272 | 250 (250) | 250 | 250 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,1 | 5,7 | 5,8 (5,7) | 6,0 | 6,2 (6,2) |
Pohotovostní hm. [kg] | 1429 | 1376 | 1395 | 1205 | 1387 (1415) |