Hyundai i40 a Sonata: Srovnání modelů
Nová generace Hyundai Sonata (typ YF) se v Jižní Koreji prodává už od roku 2009. Na americké silnice vyjela před rokem, zatímco u nás se doprodávalo předchozí provedení. Pro Evropu Hyundai připravoval nový model – i40.
Nejedná se přitom jen o vylepšenou verzi Sonaty. Rozdílů najdeme v designu i technice mnoho. Evropský sedan má vnější rozměry 4740 x 1815 x 1470 mm, korejsko-americký model je delší, širší a má i delší rozvor. Jediný shodný rozměr je celková výška.
Není bez zajímavosti, že sesterská Kia Optima, která se letos začne prodávat i v Evropě rozměrově odpovídá víc Sonatě YF než sedanu i40.
Hyundai i40 - srovnání rozměrů | |||
Model | Hyundai i40 | Hyundai Sonata YF | Kia Optima/K5 |
Délka [mm] | 4740 | 4820 | 4845 |
Šířka [mm] | 1815 | 1835 | 1835 |
Výška [mm] | 1470 | 1470 | 1470 |
Rozvor [mm] | 2770 | 2795 | 2795 |
Vzhledové odlišnosti samozřejmě nejsou nikterak radikální – oba automobily vychází z designového jazyka automobilky, který se označuje fluidic sculpture. Fluidní tvary znamenají zprohýbané komplexní linie a jemně tvarované plochy, se kterými kontrastují ostré hrany.
Co mají obě auta společného? Je to především stoupající prolis na bocích, do kterého jsou zakomponovány tahové kliky, dále trojice bočních oken a tvar dveří. Linie střechy je také podobná, i40 má však menší sklon zadního sloupku a vyšší střechu v oblasti nad zadními sedadly.
Příď i40 nezapře relativní mládí i40. Šestiúhelníková maska, přední světla obloukem protažená do boků a ozdobný oblouček uvnitř světlometů se více podobají menšímu (a novějšímu) sedanu Elantra než Sonatě. i40 má navíc propracovanější tvar předních mlhovek.
Sonata ctí konvenčnější přístup. Kapota je rovnější a delší, u i40 je naopak více skloněná a její tvary plynuleji navazují na rám čelního okna.
Spodní hrana bočních oken je u Sonaty téměř zcela rovná, i40 je ozdobená zalomením v oblasti třetího bočního okénka. Evropský model navíc zaujme modernějším tvarem zadních světel, se kterými kontrastuje strožeji tvarovaný zadní nárazník, ozvláštněný viditelnými koncovkami výfuku.
Hyundai i40 - srovnání vyráběných motorů | ||
Hyundai i40 | Hyundai Sonata YF | Kia Optima/K5 |
1,7 CRDI U2 (85 kW, 260 Nm) | - | - |
1,7 CRDI U2 (100 kW, 325 Nm) | - | 1,7 CRDI U2 (100 kW, 330 Nm) |
- | - | 1,7 CRDI biturbo U2 (117 kW, 373 Nm) |
1,6 GDI Gamma (99 kW, 164 Nm) | - | - |
2,0 GDI Nu(130 kW, 208 Nm) | 2,0 Theta (121 kW, 197 Nm) | 2,0 CVVT Nu (125 kW, 196 Nm) |
- | 2,4 GDI Theta (150 kW, 250 Nm) | 2,4 Theta (132 kW, 229 Nm) |
- | 2,0 Turbo Theta (204 kW, 365 Nm) | - |
Po stránce motorické nemá dvojice středně velkých sedanů od Hyundaie společného vůbec nic. i40 se bude ucházet o zájem evropských zákazníků s dvojicí turbodieselů 1,7 CRDI typu U2 (85 a 100 kW), Sonata nemá vznětový motor žádný.
Paletu zážehových motorizací u i40 tvoří 1,6 GDI z konstrukční řady Gamma (99 kW) a 2,0 GDI ze zcela nové řady Nu (130 kW). Oba disponují přímým vstřikováním benzinu.
Sonata má také dvoulitr, jedná se však o generačně starší motor Theta. Základní provedení má 121 kW, přeplňovaný 2,0 Turbo pak 204 kW. Mezi nimi ještě figuruje 2,4 GDI se 150 kW (také z řady Theta). Motor s objemem 2,4 litru je také základem verze Sonata Hybrid.