Hyundai Ioniq 6 N konečně oficiálně: Má 650 koní a stovku dá za 3,2 sekundy!
Po hatchbacku korejská automobilka představuje ultimátní verzi N též u aerodynamicky laděného sedanu. I ten se může pochlubit snovými dynamickými parametry.
Postavit vysoce výkonné auto se spalovacím motorem je poměrně komplikované a drahé. Proto se do této disciplíny obvykle pouští jen prémiové a luxusní značky. U elektromobilů je to ovšem mnohem prostší, minimálně z pohledu pohonu. Elektromotor je totiž ve srovnání s klasickým agregátem jednodušší, navíc má vysoký potenciál, takže k dosažení obrovských čísel nepotřebujete armádu špičkových inženýrů.
Na druhou stranu by bylo potměšilé, kdybychom výkonné elektromobily šmahem odsoudili. Naladit celý pohonný řetězec, elektroniku a podvozek tak, aby vše fungovalo v 50 i 200 km/h, vyžaduje zkušenosti. Hodně zkušeností.
V Hyundaii jich mají habaděj, což ukázali v minulosti. Jejich i30 N sice bylo prvním takovým projektem v jejich režii, přesto se tenhle výkonný kompakt rázem zařadil mezi nejlepší auta své kategorie. Elektrická střela Ioniq 5 N potenciál korejské automobilky posunula o úroveň výš. Robustní hatchback s dvěma elektromotory se systémovým výkonem až 650 koní působí jako zjevení. Jedná se o vlastně o nejlevnější způsob, jak si dosáhnout dynamiky ušlechtilých supersportů za násobně více peněz.
Ioniq 5 N nyní doplňuje aerodynamický sourozenec Ioniq 6 N, který se představil na legendárním Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu. Automobilka při vývoji využila bohaté zkušenosti nasbírané v elektrické závodní sérii Pure ETCR a též ze zmíněného Ioniqu 5 N. Mezi klíčové technické inovace patří kompletně nově navržená geometrie podvozku, vylepšený systém virtuálního řazení N e-Shift, který minimalizuje ztráty výkonu, a lepší kvalita zvuku díky optimalizovanému hardwaru a rozsáhlým vylepšením akustiky.

„Cílem Hyundai N je s modelem IONIQ 6 N rozšířit a pozvednout svou nabídku a přilákat další řidiče k čistě elektrickým vozům. Fanouškům vysokých výkonů nabízí strhující způsob, jak elektrifikovat svou vášeň na silnici i závodním okruhu,“ řekl José Muñoz, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company.
Dvojice trakčních elektromotorů má systémový výkon 448 kilowattů, krátkodobě pak dokonce až 478 kW. Tahle čísla známe již z ostré pětky, která taktéž bere energii z akumulátoru o kapacitě 84 kWh. Jestliže Ioniq 5 N při sprintu na 100 km/h potřebuje 3,4 sekundy, šestka je o dvě desetiny sekundy rychlejší. Maximální rychlost dosahuje 257 km/h, u Ioniqu 5 N to je 260 kilometrů za hodinu.
Hyundai Ioniq 6 N - Technické údaje | |
Hyundai Ioniq 6 N | |
Pohon | Elektromotor vpředu (166 kW) + elektromotor vzadu (282 kW) |
Systémový výkon [kW] | 448 kW |
Největší krátkodobý systémový výkon [kW] | 478 |
Celková kapacita akumulátoru [kWh] | 84 |
Max. rychlost [km/h] | 257 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,2 |
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu [cx] | 0,27 |
Vnější rozměry [mm] | 4935 x 1940 x 1495 |
Rozvor [mm] | 2965 |
Pneumatiky | 275/35 R20 |
Brzdy vpředu/vzadu [mm] | 400 (čtyřpístkové)/360 (jednopístkové) |
Díky pokročilému řízení teploty akumulátoru vůz zvládne i vyloženě drsné zacházení na okruhu, při sprintech či vytrvalostních závodech.
Pod přepracovaným exteriérem s odlišným designem s útlými předními světlomety se ukrývá podvozek s kompletně nově navrženou geometrií a nově zkonstruovaný skelet karoserie. Oboje bylo vyvinuto s ohledem na vysoké požadavky na preciznost ovládání a jízdní stabilitu. Nové, elektronicky řízené tlumiče ECS (Electronically Controlled Suspension) se snímači zdvihu zlepšují jízdní vlastnosti i cestovní komfort. Systém umožňuje široký rozsah nastavení tlumicí síly pro různé podmínky.
Systém N Active Sound + napravuje jeden z největších nešvar sportovních elektromobilů — absenci zvukové kulisy pohonu. Tohle řešení používá zdroj stereo zvuku a výkonově vylepšený procesor ADP (Acoustic Design Processor. Řidiči si mohou vybírat z různých zvukových režimů pro specifickou atmosféru, například motorsportem inspirovaný Ignition, z historie čerpající Evolution nebo futuristický Lightspeed.

Dalším prvkem, který se snaží Hyundai Ioniq 6 N posunout směrem ke konvenčním sporťákům, je známý N e-Shift s funkcí virtuálního řazení, jenž napodobuje rychlé odstupňování převodovky a je plně kompatibilní se všemi klíčovými sportovními funkcemi: N Launch Control, N Drift Optimizer, N Grin Boost a N Torque Distribution. Nic z toho není jenom tak na okrasu a jedná se o velice propracované systémy, které prohlubují zážitek z jízdy.
N Track Manager umožňuje řidiči analyzovat své výkony na jízdním okruhu. Inteligentní funkce umožňuje uživatelům vytvářet si vlastní závodní okruhy, získávat data o rychlosti a vyhodnocovat sportovní výkony prostřednictvím virtuálního zobrazování v reálném čase a podrobných analýz časů na kolo. N Drift Optimizer pomáhá s individuálním nastavením parametrů, jako jsou například okamžik pro zahájení driftu, úhel vybočení zádě nebo míru prokluzu kol a jemně tak vyladit chování vozu, aby vyhovovalo jejich dovednostem a stylu.
Česká cena zatím zveřejněna nebyla. Očekává se však částka okolo 1,8 milionu. Právě za tolik totiž pořídíte sesterský Hyundai Ioniq 5 N.
Zdroj: Hyundai, video: Hyundai a auto.cz