Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai-Kia 1,6 GDI (99 kW, 167 Nm): Nejvýkonnější šestnáctistovka přichází z Koreje

Diskuze (73)
Automobilka Hyundai a její dceřiná společnost Kia zveřejnily definitivní specifikace přímovstřikového zážehového motoru 1,6 GDI, který debutuje v modelech Hyundai ix35 a Kia Sportage.

Příchod motoru 1,6 GDI oznámil Hyundai už loni při světové premiéře crossoveru ix35. S jeho uvedením na trh si ale dal na čas – základ figurující v ceníku už od jara je fyzicky dostupný až nyní. Přesto proti původně avizovanému termínu podzim 2010 přichází nový atmosférický motor o několik týdnů dříve.

Původně byly oznámeny parametry 103 kW při 6200 min-1 a 167 Nm při 4200 min-1. Definitivní specifikace se od tohoto záměru mírně odlišuje – udávaný výkon je nakonec 99 kW při 6300 min-1 a maximum točivého momentu 167 Nm se posunulo do 4850 min-1.

Přesto je motor 1,6 GDI momentálně nejvýkonnější atmosférickou šestnáctistovkou na trhu. O jediný kilowatt překonává agregát 1,6 16V v Renaultech Twingo RS a Wind – ten se může pochlubit 98 kW. Při pohledu o několik let zpět je zřejmé, že Hyundai při splnění moderních emisních norem dokázal naladit motor tak, že se výkonem vyrovná starším atmosférickým dvoulitrům. Maximum točivého momentu ale stále odpovídá jeho výkonové kategorii.

Navzdory použití přímého vstřikování paliva do válců a relativně vysokému kompresnímu poměru (11,0:1) může motor spalovat běžný Natural 95. Má tedy stejné nároky na palivo jako motor 2,0 D-CVVT VIS (120 kW) s vícebodovým vstřikováním do sání, který v uvedené dvojici modelů představuje výkonnější alternativu.

Hyundai ix35 - technická data a ceny na českém trhu (září 2010)
Motor1,6 GDI2,0 D-CVVT2,0 D-CVVT2,0 CRDi2,0 CRDi2,0 CRDi
Převodovka6M5M5M (6A) 4x46M6M 4x46M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3]159119981998199519951995
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]99/6300120/6200120/6200100/4000100/4000135/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]167/4850194/4600194/4600320/1800-2500320/1800-2500383 (392)/1800-2500
Max. rychlost [km/h]178184182 (180)182181194 (195)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,110,410,6 (11,3)9,410,210,2 (10,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,87,57,6 (8,2)5,55,76,0 (7,1)
Cena Classic [Kč]409.900,-449.900,--524.900,---
Cena Comfort [Kč]469.900,-509.900,-549.900,-584.900,-624.900,--
Cena Style [Kč]--589.900,--664.900,-684.900,-
Cena Premium [Kč]--624.900,--699.900,-719.900,-

V Hyundai ix35 dosahuje motor 1,6 GDI maximální rychlosti 178 km/h a akcelerace na 100 km/h s ním trvá 11,1 s. V kombinovaném cyklu vykazuje spotřebu 6,8 l/100 km. Tato pohonná jednotka se bude dodávat pouze s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou, v této konfiguraci má však provozní hmotnost jen 1380 kg, což představuje úsporu 75 kg ve srovnání s motorem 2,0 D-CVVT 4x2.

V případě Kia Sportage tento motor vykazuje také výkon 99 kW, avšak maximum točivého momentu je 164 Nm. Také v tomto případě je maximální rychlost 178 km/h a kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km, avšak Kia se bude dodávat i s funkcí samočinného vypínání motoru ISG, které sníží kombinovanou spotřebu na 6,4 l/100 km (v městském cyklu z 8,2 na 7,5 l/100 km).

Kia Sportage - technická data a ceny na českém trhu (září 2010)
Motor1,6 GDI2,0 D-CVVT2,0 D-CVVT2,0 CRDi2,0 CRDi
Převodovka6M5M (6A)5M (6A) 4x46M6M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3]15911998199819951995
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]99/6300120/6200120/6200100/4000100/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]164/4850194/4600194/4600320/1800-2500319 (375)/1800-2500
Max. rychlost [km/h]178184 (182)182 (180)182181 (181)
Zrychlení 0-100 km/h [s]-10,4 (10,6)10,7 (11,2)10,811,3 (12,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,8/6,47,5 (7,9)7,6 (8,2)5,55,7 (6,9)
Cena Active [Kč]419.980,-489.980,-519.980,-554.980,-584.980,-
Cena Active Plus [Kč]449.980,-519.980,-549.980,-584.980,-614.980,-
Cena Comfort [Kč]469.980,-539.980,-569.980,-604.980,-634.980,-
Cena Comfort Plus [Kč]499.980,-569.980,-599.980,-634.980,-664.980,-
Cena Exclusive [Kč]549.980,-619.980,-649.980,-684.980,-714.980,-

Příplatek za automatickou převodovku je v případě Hyundai i Kia 40 tisíc Kč, tato možnost se však týká jen dvoulitrových motorů.

Diskuze (73)
2. 1. 2011 10:10
Re: Prvá liga
Asi reaguji pozdě, ale: u prodejce mi půjčil G6 s 1,2 TSI. Protože služební auto,bylo za 2měsíce najeto 8500 km. Prům spotřeba dlohodobá 6,5...denní-přijely tím holky ráno do práce,studený start,mnajely 45 km v po okresce a městem -průměr 5,6.
S 1,4 TSI má dcera na G6 po Praze, dálnicích(tempomat 150/160),naloženo (je to kombi) po roce spotřebu 6,9-změřeno.Pokud by dodržovala rychlost jako její manžel, ten dělá 300 km po dálnici za 6,5 (jede 130-140) -ona za 7,5.K životnosti-dnes je to +/- nastejno, na objemu nesejde.
21. 10. 2010 19:00
Re: Motor 1.6
;-) ... tak pani a damy, ja auto (KIA Sportage) s tymto motorom mam, je to sice len druhy den, nakolko som odporca dieslov, a dvojliter sa mi zdal akysi divny na skusobnej jazde. musim povedat, ze to vcelku ide. je zatial surovy, ma len nieco cez 100 km, ale nie je to az taka lemra, ako tu o nej pisete. do 90-100 km rychlosti je to absolutne bez problemov, ano mozno pomalsie, ako by pretekari ocakavali, ale "beznemu" smrtelnikovi to musi stacit. nesiel som zatial cez 120-tku, takze netusim, co sa v nom skryva dalej, ale je vcelku zivy a nie je ani velmi pazravy .. ale ostatne az neskor ... mna zatial prijemne prekvapil, uvidime, co povie dialnica.
18. 10. 2010 22:47
Re: Výkon
no, kedze sa tomuto motoru venuje slusny pocet uzivatelov, tak Vam vsetkym dam vediet, ako pracuje v reale, nakolko od stredy ho budem mat na novom Sportage. chcel som kupit 2.0 benzin s automatom, predajca sa mi rehotal, ze to co za pacienta by uz len kupovalo takuto kombinaciu, ale moc ma na skusobnej jazde nepresvedcil ani s 5 kvaltovym manualom. mozno preto, ze to bolo predvadzacie auto s malo najazdenymi kilometrami a teda nevybehane. moje prve dojmy zo skusobnej jazdy s 1.6 GDi boli vcelku slusne - motor reagoval pruzne na stlacenie plynoveho pedalu, v nizkych rychlostiach aj otackach, a bolo to aj citit, ze sa zatlacil, motor bezal tak, ze som ho nepocul, chcel som nanovo nastartovat, a servisak sa ma pytal, ze co robim, ved motor stale bezi. sorry, ale prave predavam Rover 75 1.8i s automatom, jazdil som ho vyse 4 roky, a na tento motor sa tiez hodne nadavalo. ja som nadaval do doby, kym som nenasiel to "spravne" tesnenie pod hlavu, potom uz slapal ako svajciarske hodinky. je jasne, ze s tymi trapnymi 88 kW bolo hodne narocne "vydriapat" nieco z toho motora, ked vaha prazdneho auta bola 1600 kg, ale mne vyhovoval, aj pokial ide o spotrebu. nie som a nebol som nikdy cestny pirat, aj ked som mu vedel aj nalozit, a uzival si to. a ze to islo, niet pochyb, mozno nie tak ohromujuco, ako na nejakom patkovom bavoraku, ale ako "beznemu" vodicovi, ktory sa bezpecne chcel prepravit z bodu A do bodu B, plne postacoval, komfortom aj vykonom, slabsie to bolo iba v kopcoch. preto som hodne zvedavy na tento 1.6 GDi-ckovy. zlavil som z narokov na automat, snad to nikdy neolutujem, som sa zaprisahal, ze manual uz "nikdy", ale kedze sem sa dava iba manual, ale zato 6-kvaltovy, tak to moze byt nakoniec velmi dobra kombinacia na "bezne" prepravovanie. a myslim si, laikom bude uplne jedno, kde je polozeny krutiaci moment, kde najlepsie zabera a tak vsetko okolo toho. podstatne bude pruznost aspon do rychlosti 80 km za hodinu, to je to, na co som zvedavy najviac, pretoze potom ist s rychlostou hore uz problem byt nemoze ani pri takomto malom motore na take velke auto ... ktore mimochodom vazi cca 1300 kg ... ked si porovnam pomer vykonu k vahe u 75-ky a Sportage ... len tipujem, ze sportage bude na tom o hodne lepsie. ved uvidime. svoje dojmy tu uverejnim. auto by som mal mat uz v stredu ... tak sa nan tesim ... a snad ma nesklame ... aj ked si uz teraz zo mna vsetci kamosi robia srandu, ze nebudem mat auto, ale iba KIU ... ;-)
Avatar - Katikakus
5. 9. 2010 18:13
Re: není nejvýkonější..
Priste si alespon precti clanek, na ktery reagujes. Nebudes pak mozna za troubu, jako ted. 8-s :no:
5. 9. 2010 11:07
není nejvýkonější..
tento motor není zdaleka v 1,6 nejvýkonější... třeba Peugeot používá motor 1,6 THP o výkonu 147 kW ae je fakt že je přeplňovaná turbem.. mno ae na co atmosféru...