Hyundai Kona má nový rekord: přes 1000 kilometrů na jedno nabití!
Po německém závodním okruhu Lausitzring se nedávno proháněla trojice elektrických SUV Hyundai Kona, každé z nich přitom překonalo hranici 1000 kilometrů na jedno nabití.
Elektrické SUV Hyundai Kona je v silnějším provedení vybaveno elektromotorem o výkonu 150 kW, který čerpá energii z baterie o kapacitě 64 kWh. Tato kombinace slibovala u původní verze (vyráběné v Jižní Koreji) dojezd 449 km dle měřícího cyklu WLTP. V Česku vyráběná Kona však díky několika drobným úpravám nabídne až 484 km na jedno nabití.
My jsme se mohli během několika svezení přesvědčit, že to rozhodně nejsou čísla vycucaná z prstu. Kona je opravdu schopným a praktickým elektromobilem, se kterým se nemusíte bát ani cesty z Prahy do jejích domovských Nošovic na jedno nabití. V Německu se však rozhodli, že z Kony vymačkají maximum.
Na německém okruhu Lausitzring se tak sešly rovnou tři Kony (s oficiálním dojezdem 484 km), jejichž posádky měly jednoduchý úkol: najet na jedno nabití alespoň tisíc kilometrů. A my již nyní můžeme prozradit, že se to všem třem posádkám skutečně povedlo.
Za volantem testovaných vozů přitom neseděli žádní kovaní experti na úspornou jízdu. S jednou Konou jezdil tým sestavený z testovacích jezdců časopisu Autobild, druhý tým tvořili technici z oddělení poprodejních služeb Hyundai Motor Deutschland a třetí tým byl tvořen lidmi z tiskového oddělení a marketingu společnosti.
Testované stroje byly zcela identické, tedy s výjimkou barev. Na kolech měly obuty pneumatiky Nexen Nfera SU1 o rozměru 215/55 R 17 s nízkým valivým odporem a povinností každé posádky bylo mít rozsvícená světla pro denní svícení. Další nastavení vozu bylo na posádce, každá se ale nakonec rozhodla šetřit energii výhradně pro elektromotor, což vedlo k vypnutí multimediálního systému i klimatizace (což při testech v teplotách cca 29 °C rozhodně nebylo nic příjemného).
Samotný pokus pak trval téměř 3 dny a na vše dohlíželi inženýři společnosti Dekra, která okruh provozuje. Posádky vozidel absolvovaly celkem 36 střídání řidičů a průměrná rychlost na více než 1000 kilometrů dlouhé trase pohybovala okolo 29 – 31 km/h. To je sice šnečí tempo, Hyundai ovšem dodává, že podobného průměru dosahují i řidiči v běžném městském provozu.
První upozornění na nízkou kapacitu akumulátoru se mělo objevit až během brzkého odpoledne třetího dne. Při poklesu pod 3 % kapacity baterie se vůz přepnul do nouzového režimu, ani ten však řidičům nezabránil pokračovat v jízdě a ujet vzdálenost ještě dalších cca 20 kilometrů. Elektrická SUV se pak postupně zastavovala s nájezdem 1018,7 km, 1024,1 km a 1026,0 km.
Na palubním počítači se přitom objevovala spotřeba 6,28, 6,25 a 6,24 kWh/100 km, což je hluboko pod normovanou spotřebou 14,7 kWh/100 km dle metodiky WLTP. „Kona Electric v tomto testu předvedla svůj potenciál úsporného a ekologického lifestylového SUV,“ říká Jürgen Keller, generální ředitel společnosti Hyundai Motor Deutschland GmbH. „Tyto výsledky potvrzují vhodnost tohoto elektromobilu pro každodenní provoz a také ukazují, že obavy z krátkého dojezdu elektromobilů by již měly patřit minulosti.“
„Pokus o nejdelší dojezd nám ukázal velmi harmonickou spolupráci mezi vysokonapěťovými akumulátory a výkonovou elektronikou modelu Kona Electric,“ říká Juan Carlos Quintana, vedoucí workshopu pro novináře pořádaného společností Hyundai Motor Deutschland. „Je také významné, že všechny tři testované vozy ujely téměř stejný počet kilometrů. To představuje extrémně malé výrobní odchylky.“