Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai RN30 Concept: Hot-hatch zatím jen jako okruhový koncept

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Na letošním pařížském autosalonu představila korejská značka auto, které jistě potěší všechny nadšence od ostrých sportovně-závodních vozů. Patrně však budou muset své sny poněkud potlačit, neboť zřejmě zůstane jen u konceptu.

Při pohledu na Hyundai RN30 nás nejprve napadla Mazda RX-8. Technicky je však představená studie založena na nové generaci Hyundaie i30. Tedy na autě s napříč uloženým hnacím řetězcem a primárně pohonem předních kol. Pokud by se auto někdy vyrábělo, mohlo by plnit roli nástupce originálně pojatého modelu Veloster. V sérii by se však jistě neobjevila řada zajímavých detailů. Třeba dveře by byly zcela konvenční, nikoliv koncipované ve stylu supersportů a vyklápějící se vzhůru a dopředu.

Koncept nového sporťáku vznikl ve spolupráci mezi Hyundai Motorsport (HMSG), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) a divizí pro vývoj vysoce výkonných vozidel. Albert Biermann, vedoucí programu testování vysokovýkonných vozidel k tomu říká: „RN30 je konceptem vozu poskytujícího skvělé jízdní výkony, podpořené sportovními jízdními vlastnostmi. A zdařile zhmotňuje naše nadšení pro taková auta. Tímto vozem vlastně navazujeme na starší vysokovýkonný vůz Hyundai N, představený přesně před rokem na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.“

Ve znamení přeplňování

Aby RN30 poskytl výkony, které lze z jeho dynamického zevnějšku, jakož i zaměření očekávat, je poháněn patřičně vyladěným motorem. Tím je dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 279,5 kW, tedy 380 koní. Maximum točivého momentu úřaduje na hodnotě 451 N.m. Sílu na všechna kola přenáší samočinná dvouspojková převodovka DCT se spojkami v oleji.

Vůz je vybaven technologiemi podporujícími jízdu na závodní trati. Třeba ukazatelem nejvhodnějšího přeřazení z hlediska jízdní dynamiky v případě, že převodovku nastavíte do manuálního režimu. A dále elektronicky řízenou klapkou ve výfuku. Ta však poskytuje hlavně potřebný zvukový efekt.

Jiné technologie ale zlepšují ovladatelnost. Sem patří třeba elektronicky řízený samosvorný diferenciál eLSD. Hyundai pouze uvádí, že optimálně rozděluje sílu každému kolu. Zda se tak děje jen přibrzďováním jednotlivých kol brzdami nebo se za tímto účelem využívají lamelových spojek, korejská značka v tiskové zprávě neuvádí.

i30 na steroidech

Tvarově sice novinka vychází z nové generace kompaktní i30, avšak je přirozeně dále upravena. Je celkově snížená, rozšířená a se zvětšeným rozchodem kol. Při vývoji vozu měla velké slovo také aerodynamika. Vzhledem k výkonům motoru to asi ani nepřekvapí. Ale jak už jsme předeslali. Hyundai RN30 je pouze konceptem. Zda se někdy dočká sériové výroby je otázkou, na niž odpověď neznáme. Ze zkušeností se však přikláníme spíše k tomu, že se tak nestane. A když už (třeba v podobě nástupce Velosteru či sportovní verze nové i30), tak to určitě nebude v takto ultimativním duchu.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)