Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai N Vision 74
Hyundai N Vision 74
Hyundai N Vision 74
Hyundai N Vision 74
40 Fotogalerie

Hyundai válí! Ukázal dva parádní koncepty a potvrdil příchod Ioniqu 5 N

Sportovní divize N jihokorejské automobilky Hyundai uspořádala akci nazvanou N Day, v jejímž rámci ukázala dva koncepty a potvrdila příchod Ioniqu 5 N.

Automobilka Hyundai, respektive její odnož N uspořádala akci nazvanou N Day. Jejím účelem bylo představit vizi elektrifikace divize zaměřené na sportovní vozy. Prezentovány byly hned dva koncepty a potvrzen příchod prvního produkčního elektrického vozu N. Začít můžeme tím, že se podíváme na krátké prezentační video novinek, které dostaly jméno RN22e a N Vision 74:

Video placeholder
Hyundai N Day 2022: Premiéra konceptů RN22e a N Vision 74 • Hyundai N

Oba koncepční vozy neslouží jen k prezentačním účelům, ale divize N je bude nadále používat jako pojízdné laboratoře pro vývoj a testování technologiích pro budoucí modely N. Odnož N se i po elektrifikaci chce přidržet svých tří hlavních pilířů, které stanovují, že její auta budou nastavena pro sportovní svezení v zatáčkách, zvládnou podávat vysoké výkony na okruhu a zároveň budou snadno použitelná v každodenním provozu.

Hyundai N Vision 74

Začněme tím nejzajímavějším, co se v rámci N Day 2022 představilo – konceptem N Vision 74. Automobilka hledala inspiraci ve své minulosti a na scénu se opět vrací model Pony, její první sériový vůz vlastní konstrukce. Hyundai totiž z jeho designu čerpal již při přípravě studie 45, odhalené v roce 2019 na frankfurtském autosalonu, z níž vychází produkční podoba Ioniqu 5. V roce 2021 pak značka představila něco, čemu bychom mohli říkat restomod Ponyho.

Pokud na vás z fotek N Vision 74 spíše dýchá DeLorean než starý Hyundai, nemýlíte se. Vzhled konceptu totiž vychází z jiného konceptu, konkrétně Pony Coupé, jehož autorem je Giorgetto Giugiaro, který později nakreslil právě DeLorean. Na stránkách dnešního studia Italdesign se pak píše, že studie Pony Coupé byla přímou inspirací pro DeLorean. Nedivili bychom se ani, kdybyste v designu zahlédli náznaky Audi Sport Quattro S1 z 80. let.

Video placeholder
Hyundai N Day 2022 Jízdní záběry konceptů RN22e a N Vision 74 • Hyundai N

Hyundai N Vision 74 není pouhým elektromobilem, protože si částečně vzal vzor z konceptu N 2025 Vision Gran Turismo představeného v roce 2015. Hyundai totiž do elektrického pohonného ústrojí zakomponoval ještě pohon na vodík. Jde tedy o takový čistě elektrický hybrid. Bateriový i vodíkový pohon se mohou doplňovat, nebo být v závislosti na provozních podmínkách používány zvlášť. Elektromotory jsou instalovány na zadní nápravě a pohánějí výhradně zadní kola.

Hyundai RN22e

Studie RN22e staví na základě nedávno představeného elektromobilu Ioniq 6 a využívá i jeho nejvýkonnější pohonnou soustavu. To znamená baterii o kapacitě 77,4 kWh a pohon všech čtyř kol, přičemž hnací síla je cíleně rozdělována mezi jednotlivá kola, což má zefektivnit průjezdy zatáčkami a částečně vyvážit vyšší hmotnost vozu způsobenou těžkou baterií. Řidič přitom může rozdělení výkonu mezi přední a zadní nápravu ovlivnit změnou jízdního režimu.

Hyundai RN22e je optimalizován pro použití na závodním okruhu, aby tam mohl být používán bez jakéhokoliv omezování výkonu. S tím souvisí také potřeba kvalitní brzdové soustavy, kterou tvoří kotouče hybridní konstrukce o průměru 400 mm s jednodílnými čtyřpístkovými třmeny. V ostrém nasazení bude velkou roli rovněž hrát nastavení rekuperace. To je jednou z věcí, které budou prostřednictvím konceptu dále vyvíjeny a testovány.

Video placeholder
Hyundai N Day 2022 Představení konceptů RN22e a N Vision 74 • Hyundai N
Protože si Hyundai uvědomuje, že elektrický pohon není při sportovní jízdě zrovna vzrušující, koncept RN22e vybavil několika opatřeními, která mají napodobovat chování sportovních vozů se spalovacími motory. Mezi ně patří například funkce N Sound+  vytvářející při dynamické jízdě zvukovou kulisu, kterou přehrává prostřednictvím vnitřních i vnějších reproduktorů. Funkce N e-shift pak přidává vibrace a napodobuje řazení. Další technologie jsou vyvíjeny.

Koncept Hyundai RN22e je předskokanem prvního čistě elektrického modelu N, kterým se stane…

Hyundai Ioniq 5 N

Jihokorejská automobilka oficiálně potvrdila příchod ostrého provedení elektromobilu Ioniq 5, jehož maskované testovací prototypy byly již několikrát zahlédnuty v běžném provozu. Hyundai nezveřejnil žádné další informace, pouze sdělil, že auto na světové trhy vstoupí v průběhu roku 2023.

Technická data konceptů Hyundai N Vision 74 a RN22e
 Hyundai N Vision 74Hyundai RN22e
Délka (mm)4.9524.915
Šířka (mm)1.9952.023
Výška (mm)1.3311.479
Rozvor (mm)2.9052.950
Celkový výkon (kW / k)>500 / >680430 / 585
Točivý moment (Nm)>900740
Kapacita baterie (kWh; V)62,4; 80077,4; 400/800
Doba nabíjení (10 – 80 %)neuvedeno <18 min
Kapacita nádrže na vodík (kg)4,2-
Výkon palivových článků (kW)85-95-
Doba plnění nádrže na vodík5 min-
Maximální rychlost (km/h)>250>250
Dojezd (km)>600neuvedeno