Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Veloster 1.6 T-GDI – Matný výkon

Aleš Jungmann
Diskuze (113)
Navzdory fešáckému matnému laku karoserie a slušnému výkonu přeplňovaného motoru nemá Hyundai Veloster Turbo srdce sportovního automobilu. Znamená to však, že je špatný?

Když jsme před časem testovali Hyundai Veloster 1.6 GDI, zjistili jsme, že si na sporťák jenom hraje. Ba co více, že jeho jízdní vlastnosti jsou při nejlepším průměrné. Výrobce nemohl riskovat blamáž a tak verze s turbomotorem o výkonu 137 kW dostala tužší podvozek, standardně osmnáctipalcové pneumatiky, silnější brzdy a tužší a ostřejší řízení. Pomohlo to?

Začněme řízením - to je u přeplňované verze opravdu znatelně lepší. Pohnete volantem a Veloster ihned zatočí do požadovaného směru, navíc se díky tužšímu posilovači cítíte lépe vtaženi do děje. Vnímání práce předních kol se také zlepšilo, byť za to může tužší naladění podvozku; opravdovou zpětnou vazbu zde nenajdete.

hyundai testy sportovni hyundai testy sportovni  

V zatáčkách si k posilněnému Velosteru můžete dovolit o poznání více než dříve, tužší podvozek si umí poradit i s náhlými změnami směru bez zaplavání přídě. To spolu s lepším naladěním řízení znamená jediné: klikatá okreska už není nepřítel. Docela příjemné zjištění u výkonného hatchbacku, nemyslíte? Jenom nesmíte zadním kolem v zatáčce trefit výmol, to nápravu s torzní příčkou a vlečenými rameny spolehlivě rozhodí.

Bohužel, při vysokých rychlostech není Veloster tak suverénní jako jeho podobně silná konkurence. Nemáte zde pocit, že auto „sedí“, karoserie se stále lehce ošívá a připomíná vám, že byste to na německé dálnici neměli se sebevědomím přehánět. Zajímavá je hodnota maximální rychlosti: 214 km/h. O plných 34 kW slabší verze bez turbodmychadla zůstává pozadu pouze o 13 km/h. Brzdy mají velmi dobrý účinek, předvídatelný nástup a netrápí je brzké vadnutí.

Sportovní? Ne tak docela

Přeplňovaná šestnáctistovka T-GDI je příjemný společník na cesty, příliš mnoho sportovnosti v ní však nenajdete. Ano, je výkonná, ale většinu nábojů vystřílí již ve středním pásmu, takže hnát ručičku otáčkoměru za pět tisíc otáček nemá smysl. Nemá to cenu ani kvůli zvuku, který není líbivý (avšak neobtěžuje) v žádném z jízdních režimů, snad kromě mechanického zabručení při startu.

Točivý moment 265 N.m je k dispozici již od 1.500 otáček, takže řidiči stačí zadupnout pedál plynu k podlaze a užívat si (po drobném nadechnutí twin-scroll turba) plynulý a lineární zátah. Od 137 kW bychom přesto čekali o něco větší divočinu, jednotka je až zbytečně „politicky korektní“. S trénováním meziplynů se můžete rovnou rozloučit, reakce na sešlápnutí akcelerátoru je velmi rozvážná a navíc je příslušný pedál až příliš utopený. Šestistupňová převodovka funguje velmi dobře, jednotlivé rychlosti jsou ideálně odstupňované, páka v kulise nedrhne a s lehce gumovým pocitem zapadá spolehlivě na správné místo. S relativně lehkou spojkou si budou rozumět i dámy.

Spotřeba závisí na jízdním stylu – pohodový výlet absolvujete za sedm, sportovní vložku klidně za čtrnáct litrů. Běžně budete na palubním počítači vídat hodnotu mezi osmi a devíti litry. Veloster bohužel nenabídne ani elektronickou napodobeninu diferenciálu se zvýšenou svorností, což vadí hlavně v utažených zatáčkách.

Matný metalický lak „Young Gun“ se k celkovému výrazovému stylu Velosteru hodí, byť vám trochu znesnadní údržbu, protože byste s ním neměli jezdit do myčky. Sice nejspíše nejde o ten typ auta, který budeme za padesát let obdivovat na přehlídkách krásy, nicméně mezi ostatní konfekcí jde zcela jistě o nepřehlédnutelný exemplář. O Turbu s jeho velkými koly, nástavci prahů, umělými průduchy na kapotě nebo zvětšenou tlamou to platí dvojnásob. Ano, jde tak trochu o vesnickou módu, nicméně výsledný efekt je v rámci cílové skupiny dokonalý.

hyundai testy sportovni hyundai testy sportovni  

Mimochodem, před vydáním tohoto testu jsme na náš facebookový profil umístili fotku „supersportovní“ dvojité koncovky výfuku a nechali fanoušky hádat, o jaké auto se jedná. Objevovaly se tipy jako Mini Cooper, Porsche Boxster nebo Ferrari Modena - to říká vše...

Závěr

Čtyřdveřový hatchback (na straně spolujezdce mají obě řady sedadel své dveře, na straně řidiče jsou jedny delší) nemá mnoho přímých konkurentů, je totiž stylovější než klasické pětidveřové hatchbacky a o mnoho praktičtější než třídveřová auta jako Volkswagen Scirocco. Veloster Turbo není sportovní auto, na které si tak rád hraje. To však ještě neznamená, že by šlo o špatný výrobek. Oproti běžné verzi je jízdně mnohem vyspělejší a stejně praktický, berte ho proto jako sportovněji střižený hatchback a budete spokojeni.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Veloster Turbo je dalším důkazem, že Hyundai opravdu nepostavil konkurenci Volkswagenu Scirocco. Sází mnohem více na kontroverzní styl (však se za matně šedou „žábou“ každý otočí) a mnohem méně na vytříbené sportovní vlastnosti. Při klidné jízdě působí sportovně jako Scirocco s paketem R-line nebo Mini Cooper S, v zatáčkách ale nedokáže nabídnout takovou radost ani jistotu.

Turbomotor se ovšem Hyundaii povedl. Nemá přehnané nároky na palivo a prezentuje se silným středním pásmem otáček. Samozřejmě pár koní navíc a výraznější zvuk by mu prospěly, na rychlé svezení to ale stačí i tak.

První cena vozu479.990 Kč (1.6 GDI Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací599.990 Kč (1.6 T-GDI Premium)
Základní cena testovaného vozu599.990 Kč (1.6 T-GDI Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků677.890 Kč (1.6 T-GDI Premium)

Plusy

  • Výrazný design
  • Výhled vpřed
  • Bohatá základní výbava
  • Dobré brzdy

Minusy

  • Odskakující zadní náprava
  • Nevýrazný projev motoru
  • Matný lak by neměl do myčky

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (113)
Hyundai Veloster 1.6 T-GDI
Cena základní sestavy 599 990 Kč
Výbava základní sestavy ESP, šest airbagů, kůží potažený volant (nastavitelný ve dvou osách), palubní počítač, vyhřívání předních sedadel, tempomat, přední mlhovky, diodová denní světla a zadní svítilny, zadní parkovací čidla, litá 18” kola, chromované kliky dveří, bezklíčový vstup, automatická klimatizace, kožené čalounění, elektrické sedadlo řidiče, bluetooth handsfree, elektricky sklopná zrcátka, a další. Kč
Cena testované sestavy 677 890 Kč
Výbava testované sestavy Speciální lak (19.900,-), panoramatické střešní okno (25.000,-), Navigace a Premium Sound se subwooferem (33.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 137 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.5 / 6.9
Emise CO2: 157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1015
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1388 / 362
Rozměr pneu: 215/40 R18
Hyundai Veloster 1.6 T-GDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4250
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1399
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1561
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 5. 2014 06:35
Re: dovolim si tvrdit
No jo, je to pěkné a milé auto. Je nevšední a rozhodně vzbuzuje pozornost. Ale ten matný lak, co to je? Měli by si vzít příklad ze škodovek. Škodovácká pomerančová kůra a matný Hyundai v oranžové barvě! To by byl pomeranč, co?! Mohl by i do myčky a jeho fotka bez osušení by pak mohla dělat reklamu citrusových džusů.

K designu: Není na přísně rovné a rovnoběžné tvary škodovek. Jak řekl jejich tvůrce:" Jako by je nakreslilo dítě podle pravítka". To je ta správná cesta a současný trend upozorňující na nezaměnitelnost škody, kdy auto vyrobení před 20 lety vypadá ze střední vzdálenosti jako to, co právě sjíždí z výrobního pásu.
15. 6. 2013 01:00
Re: Bál bych se s tím vyjet ven ...
Mne se coupe nelibi v zadne generaci, pouze snad genesis pred faceliftem je docela hezky, nicmene je pravda, ze jsou to auta jak stvorena pro tuning. To znamena, ze se najde spousta bakelitovych zrudicek viz. tve odkazy, ale i par slusnych kousku. [odkaz] [odkaz]
Avatar - Enthusiastic.driver
14. 6. 2013 00:26
Re: motor
hyundai motor jsem nevyzkoušel, ale 200k THP je super. Gradující výkon, velmi dobré reakce na plyn... Rozhodně mě ten motor neurážel.. Vlastně mám pocit, že mě vážně bavil!
Avatar - 3_diamanty
13. 6. 2013 21:24
Re: Bál bych se s tím vyjet ven ...
niektore tuningove kreacie starsich kuskov skutocne posobia riadne zvlastne:

[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]

ja som skor za decentny tuning ak teda by uz musel byt tuning:
[odkaz]

inak ked sme uz pri kupatkach od hyundaia.... na co sa pozerat stale do minulosti ktora nie je velmi slavna... co tak poobzerat sa po skutocnom sportaciku sucasnosti:
[odkaz]

tu je celkom zaujimavy drag race v podani genesisu a niekolko jeho konkurentov...

[odkaz] celkom slusne im to hyundai natrel :yes:
13. 6. 2013 21:11
Re: Bál bych se s tím vyjet ven ...
Dík. :-)

Ono Hyundai Coupé chválili za design i renomované časopisy - techniku ze staré Lantry samozřejmě ne. :-) Na svou dobu to byla pěkná auta za dobrou cenu - pro mladé jako stvořené. Až na poslední generaci [odkaz] samozřejmě dnes vypadají zastarale - tuneři ale někdy dokáží zázraky.