I takhle končí služba na sdílení aut. Hromadou šrotu
Sdílení aut nebo carsharing, chcete-li, je podle některých názorů důležitou součástí budoucnosti aut. Nejen v USA ale dokazují, že o takovou službu zatím takový zájem není.
Carsharing, neboli služby na sdílení automobilů, v posledních letech rozsáhle expanduje. Objevují se nové a nové služby, rozšiřuje se jejich nabídka. Své do této oblasti říkají také samy automobilky, které dokonce začínají navrhovat auta speciálně pro tyto služby (Citroën Ami). Jenže ukazuje se, že nadšení zákazníků z této služby nemusí být takové, jak si propagátoři carsharingu přejí.
Dokazují to záběry z jednoho amerického vrakoviště, kde skončily desítky vozidel carsharingové služby BlueIndy. Ta ve městě Indianapolis vznikla teprve v druhé polovině roku 2015, ani ne po pěti letech fungování však po neúspěchu končí.
Službu totiž užívalo jen pár tisíc aktivních členů, což se na první pohled zdá sice jako docela vysoké číslo, jenže zakladatelé této služby počítali s násobně vyšším počtem. Navíc těch 11.000 uživatelů je za celou dobu fungování služby, během níž bylo projeto 180.000 jízd. Kvůli nízkému zájmu tak firma nevydělávala, což nakonec vedlo k jejímu konci.
Plány BlueIndy přitom byly velkolepé. Projekt odstartoval s 50 sdílenými vozy, kterými byl elektromobil Bollore BlueCar, a 25 stanicemi, z nichž u každé bylo pět nabíjecích míst. Postupně se ale flotila rozrostla až na 280 vozidel, počet nabíjecích stanic vzrostl na 85. Budoucí plány přitom počítaly s dalším rozšiřováním flotily až na 500 aut, uživatelé pak měli mít k dispozici 200 stanic až s 1.000 nabíjecích míst.
Jenže k tomu už nikdy nedošlo. Už loni se hovořilo o blížícím se konci služby. V lednu pak vyšlo najevo, že flotila je menší než v minulosti. K dispozici bylo jen 200 autíček. Investoři přitom na vznik služby daly na 50 milionů dolarů - 41 milionů pocházelo od výrobce vozidla, společnosti Bollore, šest milionů od místního magistrátu a tři miliony od společnosti Indianapolis Power & Light Co.
Teď už nezbývá než se zbytných aut zbavit. Část flotily sice zamířila do služeb podobného projektu fungujícího v Los Angeles, zhruba padesátka vozidel ale bude sešrotována. Jejich baterie, lithium-polymerové (LMP) akumulátory, budou použity jako úložiště elektrické energie.
To budoucnost nabíjecích stanic se zatím řeší. Měly by se prodat, přičemž v tuto chvíli není jasné, zda budou zachovány pro dobíjení ostatních elektromobilů. Mluví se totiž o tom, že minimálně část z nich by byla přebudována zpět na běžná parkovací místa.
V Indianapolisu se tak znovu ukázalo, že carsharing vypadá dobře stále spíš jen na papíře. Na druhou stranu v tomto případě mohl hrát roli i nešťastný výběr sdíleného automobilu. Přece jen malý městský elektromobil s 30kWh baterií pro dojezd 250 kilometrů není zrovna v centru zájmu amerických zákazníků. Na druhou stranu carsharingové služby používající vozidla Bollore BlueCar skončily i v Londýně nebo Paříži, takže nejde o ojedinělý problém.