Ideální poměr výkonu a ceny: Saleen S7 má 1000 koní za 14 milionů
Americký supersport Saleen S7 Twin-Turbo Competition dodnes fascinuje brutálním výkonem. Jednoho z hlavních konkurentů Bugatti Veyron si přitom můžete koupit relativně levně.
Steve Saleen se v Americe proslavil profesionálním závoděním i tuningem populárních mustangů, ale se začátkem nového milénia se rozhodl vstoupit do vyšší ligy. Už v roce 2000 na závodech historických aut v kalifornském Monterey odhalil historicky třetí americký produkční supersport s motorem uprostřed, který se následně stal jedním z hlavních rivalů Bugatti Veyron a byl výrazně purističtější. Spojoval totiž brutální osmiválec se šestistupňovým manuálem.
Originální koncept supersportu S7 si Steve Saleen vymyslel sám, ale realizaci přenechal zkušenějším specialistům. Základem konstrukce tak je lehoučký hliník i karbon, a dokonce i s velkým osmiválcem pohotovostní hmotnost nepřesáhla 1300 kilogramů. Velkou zajímavostí je i propracovaná aerodynamika, s níž Saleen S7 vyvine přítlak o své vlastní hmotnosti už při rychlosti 257 km/h. A to se teprve rozehřívá.
Nejprve se Saleen S7 představil s atmosférickým sedmilitrovým vidlicovým osmiválcem Ford Windsor o 410 kW (550 koních), ale to Saleenu nestačilo a v roce 2005 přišel na trh s ještě výkonnější variantou Twin-Turbo. S dvěma turbodmychadly Garrett přeplňovaným osmiválcem o 559 kW (750 koních) se uměl rozjet až na 399 km/h! Výchozí atmosférická verze přitom uměla vyvinout maximální rychlost „jen“ 354 km/h.

Zdají se vám tyto hodnoty extrémní? Saleenu nikoliv, protože vrcholem vývoje supersportu S7 byla poslední evoluce s volitelným balíčkem Competition. Byla dostupná pro S7 Twin-Turbo a zvýšila maximální výkon o dalších 33 procent na výsledných 746 kW (1014 koní)! S takovou silou už inženýři museli provést i modernizaci podvozku a přepracovat aerodynamiku přidáním velkého přítlačného křídla.
Saleen S7 tak uměl nabídnout šílenou rychlost za výrazně méně peněz, než Bugatti Veyron. A to platí dodnes. Zatímco se standardní veyrony prodávají v aukcích za přibližně 40 milionů korun, právě teď je k mání konkurenční Saleen S7 Twin-Turbo za méně než polovinu. Už brzy se bude jeden červený exemplář dražit v kalifornském Monterey s očekávanou cenou 14 až 17,5 milionu korun. To je snad nejlepší nabídka v poměru ceny a koňské síly, jakou jsme našli.
Velkou zajímavostí tohohle kousku navíc je skutečnost, že v minulosti byl ve vlastnictví svého stvořitele, podnikatele a automobilového závodníka Steva Saleena. Původně byl vyroben v roce 2003 s atmosférickým, později upraven do specifikace Twin-Turbo Competition a celkem najel jen necelých 6000 kilometrů. Při řízení tohoto exkluzivního supersportu, vyrobeného v pouhých 78 kusech, si však musíte dát velký pozor – tisícovku koní přenáší na asfalt výhradně přes zadní kola.