Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ideální poměr výkonu a ceny: Saleen S7 má 1000 koní za 14 milionů

Saleen S7 'Competition Package' (2003)
Saleen S7 'Competition Package' (2003)
Saleen S7 'Competition Package' (2003)
Saleen S7 'Competition Package' (2003)
47 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (6)

Americký supersport Saleen S7 Twin-Turbo Competition dodnes fascinuje brutálním výkonem. Jednoho z hlavních konkurentů Bugatti Veyron si přitom můžete koupit relativně levně.

Steve Saleen se v Americe proslavil profesionálním závoděním i tuningem populárních mustangů, ale se začátkem nového milénia se rozhodl vstoupit do vyšší ligy. Už v roce 2000 na závodech historických aut v kalifornském Monterey odhalil historicky třetí americký produkční supersport s motorem uprostřed, který se následně stal jedním z hlavních rivalů Bugatti Veyron a byl výrazně purističtější. Spojoval totiž brutální osmiválec se šestistupňovým manuálem.

Originální koncept supersportu S7 si Steve Saleen vymyslel sám, ale realizaci přenechal zkušenějším specialistům. Základem konstrukce tak je lehoučký hliník i karbon, a dokonce i s velkým osmiválcem pohotovostní hmotnost nepřesáhla 1300 kilogramů. Velkou zajímavostí je i propracovaná aerodynamika, s níž Saleen S7 vyvine přítlak o své vlastní hmotnosti už při rychlosti 257 km/h. A to se teprve rozehřívá.

Nejprve se Saleen S7 představil s atmosférickým sedmilitrovým vidlicovým osmiválcem Ford Windsor o 410 kW (550 koních), ale to Saleenu nestačilo a v roce 2005 přišel na trh s ještě výkonnější variantou Twin-Turbo. S dvěma turbodmychadly Garrett přeplňovaným osmiválcem o 559 kW (750 koních) se uměl rozjet až na 399 km/h! Výchozí atmosférická verze přitom uměla vyvinout maximální rychlost „jen“ 354 km/h.

Video placeholder
Saleen S1 • Zdroj: Saleen Automotive, Inc

Zdají se vám tyto hodnoty extrémní? Saleenu nikoliv, protože vrcholem vývoje supersportu S7 byla poslední evoluce s volitelným balíčkem Competition. Byla dostupná pro S7 Twin-Turbo a zvýšila maximální výkon o dalších 33 procent na výsledných 746 kW (1014 koní)! S takovou silou už inženýři museli provést i modernizaci podvozku a přepracovat aerodynamiku přidáním velkého přítlačného křídla.

Saleen S7 tak uměl nabídnout šílenou rychlost za výrazně méně peněz, než Bugatti Veyron. A to platí dodnes. Zatímco se standardní veyrony prodávají v aukcích za přibližně 40 milionů korun, právě teď je k mání konkurenční Saleen S7 Twin-Turbo za méně než polovinu. Už brzy se bude jeden červený exemplář dražit v kalifornském Monterey s očekávanou cenou 14 až 17,5 milionu korun. To je snad nejlepší nabídka v poměru ceny a koňské síly, jakou jsme našli.

Velkou zajímavostí tohohle kousku navíc je skutečnost, že v minulosti byl ve vlastnictví svého stvořitele, podnikatele a automobilového závodníka Steva Saleena. Původně byl vyroben v roce 2003 s atmosférickým, později upraven do specifikace Twin-Turbo Competition a celkem najel jen necelých 6000 kilometrů. Při řízení tohoto exkluzivního supersportu, vyrobeného v pouhých 78 kusech, si však musíte dát velký pozor – tisícovku koní přenáší na asfalt výhradně přes zadní kola.

Vstoupit do diskuze (6)