Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IMZ-NAMI A50 Bělka byl sovětský pokus o BMW Isetta. Mikroauto se však do výroby nedostalo

David Bureš David Bureš 8. 5. 2019
13
4
Zobrazit náhledy (13)
IMZ-NAMI A50 Bělka IMZ-NAMI A50 Bělka IMZ-NAMI A50 Bělka IMZ-NAMI A50 Bělka IMZ-NAMI A50 Bělka IMZ-NAMI A50 Bělka IMZ-NAMI A50 Bělka IMZ-NAMI A50 Bělka

I v historii sovětského automobilového průmyslu najdeme zajímavé projekty. Patří mezi ně i dnes zapomenutý prototyp mikroauta IMZ-NAMI A50.

Mikroauta se dnes zdají jako řešení na osobní mobilitu v centrech přeplněných velkoměst. Jenže pracovalo se s nimi už po válce, kdy byly levnou alternativou k „plnotučným“ konvenčním osobním automobilům. S myšlenkou takového auta se koketovalo i v Sovětském svazu, kde v polovině padesátých let vznikl prototyp IMZ-NAMI A50.

IMZ-NAMI A50 byl společný projekt Irbitského motocyklového závodu (IMZ), proslaveného stroji značky Ural, a moskevského automobilového institutu (NAMI), které mu daly základ jména. Mikroauto s karoserií kombi a vzadu uloženým motocyklovým motorem se chtělo stát pohodlnější alternativou k motocyklům se sajdkárou.

Za prvotní myšlenkou vozu stál hlavní designér IMZu Fedor Alexandrovič Rjeppich, až když ho však podpořil hlavní designér NAMI Jurij Aaronovič Dolmatovskij, mohlo se na projektu v roce 1955 skutečně začít pracovat.

Autíčko vznikalo podle motta 5x5. Mělo nabídnout pět míst k sezení, vážit mělo 500 kilogramů, motor měl mít objem 0,5 litru, spotřeba měla činit 5 litrů na 100 kilometrů a dojezd 500 kilometrů. Otevřeně se přitom hovořilo o tom, že inspirací je podobně koncipovaná Isetta, která se nejvíce proslavila licenčně vyráběnou verzí se znaky BMW.

Pro snížení vývojových nákladů vozítko použilo maximum možné techniky z motocyklů, a to včetně motoru, který se však lišil chladičem a elektrickým startérem. Z motocyklu pocházely též brzdy, hydraulika však pocházela z automobilů. Kola byla nezávisle zavěšena pomocí výkyvných ramen.

Tvar karoserie byl podobný jako u prototypu NAMI-013, což byl luxusní šestimístný minivan. To znamenalo krátkou příď s kabinou posunutou vpřed a oválnou záď. V tomto případě hovoříme o osobní variantě, existovala také otevřená „rolnická“ verze s plátěnou střechou, sklopným čelním oknem z celuloidu a chybějícími dveřmi, což mělo vyztužit karoserii.

Továrna IMZ nejprve postavila dva prototypy, jeden osobní a druhý „rolnický,“ které po zhotovení okamžitě zamířily do Moskvy, aniž by je závod pořádně otestoval. Prvnímu se přezdívalo bělka (veverka), zřejmě podle někdejšího trhu s kožešinami ve městě Irbit, zatímco druhý nesl přezdívku ogoněk (ohýnek). Později následovaly dva vylepšené exempláře.

Do sériové výroby se ale IMZ-NAMI A50 Bělka/Ogoněk nikdy nedostal. Jednak nesplnil zadání, uzavřená verze nakonec vážila 640 kilogramů, v útrobách navíc pracoval motor o objemu 0,75 litru. Hlavně se ale během testování prokázaly i mnohé nedostatky, ať už nedostatečný jízdní komfort, obtížný přístup dovnitř (nastupovalo se vpřed vyklápěnou přídí) nebo nedostatečná bezpečnost. Navíc v rámci Sovětského svazu se na nejmenší auta do budoucna zaměřila ukrajinská továrna ZAZ (Záporožský automobilový závod) vyrábějící vozy Záporožec.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Re: Ha ha
Barrichello
| 8. 5. 2019
:-) jako vtip dobrý.



Jinak myslím že toho udělali poměrně víc ve světe techniky :-) :-)
Re: Ha ha
gargamel1
| 8. 5. 2019
Vy asi máte nejaký psychycký problém s Rusmi
Ha ha
Tondaso
| 8. 5. 2019
Rusák ať udělá co udělá, vždycky mu z toho vyjde kalašnikov :-)
Isetta
MarcMarc
| 8. 5. 2019
Italská Isetta je nepochybně zajímavé auto, ale mám pocit, že koncepčně

toho s Bělkou neměla mnoho společného. Už jen tím, že je cca poloviční

a byla původně tříkolka, připomínající spíše náš Velorex.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku